ועדת השחרורים של שירות בתי הסוהר, בראשות השופטת המחוזית בדימוס ברכה אופיר-תום, קיבלה היום (ב') את בקשתו של ראש עיריית בת-ים לשעבר, שלומי לחיאני, לניכוי שליש מתקופת מאסרו ולשחרור מוקדם מכלא חרמון.

לחיאני נשלח למאסר של 8 חודשים בשל הרשעתו במסגרת הסדר טיעון בביצוע 3 עבירות של הפרת אמונים שביצע בעת שהיה ראש העיר.

ההחלטה על קיצור עונשו התקבלה למרות התנגדות הפרקליטות, לאחר שבית המשפט קבע בחודש אפריל האחרון כי לחיאני היה מעורב והשפיע על הבחירות האחרונות שנערכו לראשות עיריית בת-ים, ולאחר שהבחירות בוטלו בשל הכשלים שהתגלו בהליך הבחירה.  

הפרקליטות עשויה לערער לבית המשפט העליון על החלטת ועדת השחרורים היום. 

נתונים שגויים 

את החלטתה לשחרר את לחיאני בשחרור מוקדם נימקה הוועדה בכך ש"כעולה מדוחות גורמי הטיפול השונים, הן בכלא והן ברשות לשיקום האסיר, לחיאני עבר תהליך טיפולי משמעותי בכלא, והם מאוחדים בדעתם שמסוכנותו מאז כניסתו לכלא פחתה, הן בשל הטיפול שעבר והן בשל המאסר אשר היווה גורם מרתיע לאסיר".

לדברי הוועדה, משטרת ישראל ציינה בחוות-דעתה לגבי לחיאני מספר נתונים שגויים. "נאמר כי האסיר מרצה את מאסרו בגין עבירות מירמה והפרת אמונים, ועל-פי פסק הדין הוא הורשע ב-3 עבירות של הפרת אמונים (ללא רכיב מירמה). כמו כן צוין בחוות-הדעת כי האסיר הורשע בעבר פעמיים וריצה עבודות שירות. האסיר לא הורשע בעבר פעמיים ולא ריצה עבודות שירות.

"כמו כן, משטרת ישראל מתנגדת בשל המידע המודיעיני אשר הוגש. בעניין זה מן הראוי לציין כי האסיר הינו בסבב חופשות ויצא כבר למספר חופשות לא מבוטל, ללא כל חריג, וניתן להניח כי אילו משטרת ישראל הייתה מתייחסת בחומרה למידע המודיעיני, היא לא הייתה מאפשרת את יציאתו לחופשות".

לדברי הוועדה, עצם העובדה שלחיאני יוצא לחופשות באופן סדיר מפחיתה ממשקל המידע המודיעיני בעניינו. בנוסף, כפי שעולה מחוות-דעת סגנית מפקד כלא חרמון, אין לחובת לחיאני כל מידע שלילי בתקופת מאסרו.

"כל אלה יחדיו שכנעו אותנו כי האסיר ראוי לשחרור מוקדם, שכן התנהגותו בכלא הייתה תקינה, ודוחות גורמי הטיפול הינם חיוביים, ובאשר למסוכנותו - הרי שזו פחתה מאז תחילת ריצוי המאסר, הן בשל התהליך שהאסיר עבר והן בשל המאסר, אשר היווה עבורו גורם מרתיע", סיכמה הוועדה. 

החמרה בעונש 

נזכיר כי לחיאני הורשע במסגרת הסדר טיעון בבית משפט השלום בתל-אביב בהפרת אמונים, אך שופט השלום, בני שגיא, גזר על לחיאני עונש של עבודות שירות בלבד. הפרקליטות לא השלימה עם ההחלטה וערערה על קולת העונש לבית המשפט המחוזי, שבחודש אפריל 2015 החמיר בעונשו של לחיאני וגזר עליו עונש של 8 חודשי מאסר בפועל. זאת, בנוסף על קנס בסך 250 אלף שקל שהוטל על לחיאני ועל הקלון שנקבע כי דבק במעשיו וירחיק אותו מהזירה הציבורית ל-7 שנים לפחות. 

"אמון הציבור מבוסס על ההערכה שמשרתיו עושים את מלאכתם בניקיון-כפיים, והוא ספג מכה קשה מהתנהלותו של לחיאני. ניגוד העניינים שבו פעל לחיאני הוא צורם ובוטה. כאשר הציבור מאבד את אמונו ברשויות השלטון, הוא מאבד את אמונו באמנה החברתית", כתבו שופטי המחוזי. 

השופטים ציינו כי לעבירת הפרת האמונים יש פנים רבות. "במקרה הנוכחי, לצערנו, אנחנו נאלצים להסכים עם התביעה כי מדובר בהפרת אמונים הגובלת בשוחד. המלחמה בשחיתות לא יכולה להיעצר, והיא מחייבת ענישה בעלת מסר חד-משמעי. שקללנו את זכויותיו של לחיאני, והן אינן מעטות, אך האמירה הנורמטיבית מחייבת מאסר מאחורי סורג ובריח". 

בית המשפט העליון דחה את בקשת רשות הערעור של לחיאני על גזר הדין. השופט אליקים רובינשטיין כתב בהחלטת העליון כי תרומתו ופועלו של לחיאני לא נעלמו מעיני בית המשפט, אולם הוסיף כי "על המערכת המשפטית מוטלת החובה להוקיע שחיתות ציבורית, ובמקרה דנא רמתה של זו גבוהה ואינה רחוקה מעבירת השוחד... כאן באים אנו לטענה בדבר שיקול הרתעת הרבים". 

הבחירות בוטלו

בחודש אפריל האחרון ביטל בית המשפט את תוצאות הבחירות לראשות עיריית בת-ים ב-2015, לאור ריבוי מקרים של שוחד בחירות ומתן טובות הנאה לבוחרים ולקבלנים הפועלים בעיר בת-ים, עובדי עירייה שפעלו למען ראש העיר יוסי בכר בגיוס תומכים, התערבות בוטה למען בוחרים לביטול קנסות והקלה בהליכי אכיפה ומעורבות פסולה ובולטת של ראש העיר הקודם, לחיאני, שהמשיך להציג את עצמו כ"בעל הבית" בעיר, אף שהורשע בפלילים, והוטל עליו קלון. בכר, שהוצג על-ידי לחיאני כממשיך דרכו, זכה בבחירות מול יריבו, אלי יריב (מגיש העתירה לביטול הבחירות), על חודם של 491 קולות מתוך כ-40 אלף מצביעים. 

ברקע לבחירה מתגלה תמונה קשה של התנהלות פסולה, חלוקת הבטחות והקלות אסורות לבוחרים, בתמורה לתמיכה בבכר. "לאחר שבחנתי וניתחתי את כל הפרשות והמקרים הרבים הנטענים בגוף פסק הדין, הגעתי לכלל מסקנה כי המשיב עבר על האיסורים שהמחוקק מנה כליקויי בחירות", פסקה שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, רות לבהר-שרון. "הכמות הכה גדולה של מקרים מצביעה על כך שמדובר היה בשיטה ודפוס התנהגות פסול. לאור כל האמור, הנני נעתרת לבקשה ומורה על ביטול הבחירות".