לחיאני לא ייכלא: נדון ל-6 חודשי עבודות שירות, 250 א' ש' קנס וקלון

‎‎ראש העיר בת-ים המושעה הורשע בהפרת אמונים בהסדר טיעון ■ נקבע כי דבק קלון במעשיו, ולפיכך צפויות בחירות חדשות בבת-ים תוך חודשיים, אם לא יערער ■ ביהמ"ש: "לחיאני פעל בניגוד לאינטרס הציבורי - אך לקח אחריות"

‎‎שלומי לחיאני לא הולך לכלא, אך הוא יורחק מהזירה הציבורית למשך 7 שנים - זו השורה התחתונה של העונש שהטיל הבוקר (ג') שופט בית משפט השלום בתל-אביב, בני שגיא, על לחיאני, ראש עיריית בת-ים המושעה, שהורשע על-פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון בביצוע 3 עבירות של הפרת אמונים בעת שכיהן כראש העיר.

לחיאני נשלח ל-6 חודשי עבודות שירות, ובנוסף הטיל עליו בית המשפט קנס כספי של 250 אלף שקל, חצי שנת מאסר על-תנאי, וקבע כי דבק קלון במעשיו. המשמעות היא שלחיאני לא יוכל לחזור לתפקידו כראש עיר, אם הוא לא יערער על גזר הדין, ייערכו בבת-ים בחירות בעוד 60 יום.

לחיאני הוא הראשון מבין שורה של ראשי ערים שעומדים לדין בימים אלה בגין שחיתות שעונשו נגזר. ראשי עיר נוספים שעומדים לדין הם צבי בר, לשעבר ראש העיר רמת-גן, ושמעון גפסו, ראש עיריית נצרת עלית המושעה, המואשמים בשוחד, ויצחק רוכברגר, ראש העיר רמת-השרון, המואשם במירמה והפרת אמונים ורישום כוזב במסמכי תאגיד.

‏‎‎‏"ניגוד עניינים מוחשי וחריף"

‏‎‎פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) ביקשה מבית המשפט לגזור על לחיאני עונש של שנת מאסר בפועל בגין הרשעתו, זאת בנוסף על הקנס והקלון.

ואולם, למרות שקבע כי ניגוד העניינים שבו פעל לחיאני היה משמעותי, בחר השופט להדגיש שורה של שיקולים לטובתו של לחיאני שבגינם הוא החליט להקל בעונשו. את דבריו פתח השופט בהתייחסו לפן החמור של המעשים.

"עבירות הפרת האמונים בהן הורשע לחיאני פוגעות באמון הציבור, בטוהר המידות של עובדי הציבור ובתקינות פעילות המנהל", נקבע. "לחיאני פעל בניגוד לאינטרס הציבורי. אין מדובר בניגוד עניינים קל אלא משמעותי שבא לעולם כתוצאה מרצונו של לחיאני לקדם את ענייניו האישיים, והוא פגע בכל שלושת הערכים המוגנים. לחיאני עמד בניגוד עניינים בין תפקידו כראש עיר לבין נותני ההלוואות, שהיו אנשי עסקים בעלי אינטרסים שונים בעיר, ולצורך פעילותם. ניגוד העניינים בו פעל הוא מוחשי וחריף", ציין.

‏לדבריו, דרישת ההלוואות מצד לחיאני ועצם קבלת הכספים הן פעולות אסורות בעלות היבטים מובהקים של שחיתות ציבורית. "מעשיו הכתימו בעקיפין 9 עובדים בכירים אחרים בעירייה. הציבור נושא עיניו אל נבחריו, וכאשר ראש עיר מכהן ודומיננטי פועל כך, הפגיעה בערכים המוגנים של טוהר המידות היא קשה ומשמעותית".

‏השופט ציין כי הוא לא התלבט כלל בסוגיית הקלון, וכי ברור שדבק קלון במעשי לחיאני. "העבירות נעברו במהלך כהונתו של לחיאני כראש עיר, תוך שניצל את רום מעמדו באופן בוטה וחמור של כוח המשרה. הקלון הוא פועל יוצא של העבירות שבוצעו, והוא בא לידי ביטוי בכל אחת מ-3 העבירות בהן הורשע לחיאני".

‏‎‎‏"לקח אחריות והודה"

‏‎‎עם זאת, בית המשפט הדגיש כי לחיאני לא הורשע לבסוף בשוחד, למרות שלפני החתימה על הסדר הטיעון, הוא הואשם בעבירה זו.

"למרות ניגוד העניינים האמור, לא נטען כי הפעולות של לחיאני כלפי נותני ההלוואות היו שונות ביחס לעסקים אחרים בעיר בת-ים. ברור שקיים שוני בין מצב שבו נאשם מורשע בקבלת שוחד לבין הרשעה בעבירה של הפרת אמונים, אפילו היא חמורה ומשמעותית".

‏בשוקלו את העונש שראוי להטיל במקרה זה, קבע השופט כי קיימת הצדקה לתת משקל מוגבר להודאה המוקדמת של לחיאני במעשים. לדבריו, "ברוב המקרים, אנשי ציבור שעמדו לדין, וללא קשר לעוצמת הראיות נגדם, הקפידו לעמוד מול הציבור, להישיר מבט ולזעוק זעקת חפות - אך לא לחיאני. לחיאני בחר לצעוד בנתיב הכפירה, ואולם תוך זמן קצר מרגע פתיחת המשפט לקח אחריות והודה כי ביקש וקיבל את סכומי הכסף מבעלי העסקים בעיר".

‏עוד כתב השופט כי "לחיאני הרכין ראש ולא הציב טיעון נגדי בשאלת הקלון למרות משמעותו על חייו הציבוריים. קבלת האחריות והרכנת הראש הן בעלות משמעות של ממש. ההקלה שלה צריך לזכות לחיאני היא הקלה משמעותית".

כמו כן, השופט ציין כי פרק הזמן הרב שחלף מאז בוצעו המעשים ב-2005, גם הוא נלקח בחשבון לטובת לחיאני, ומצביע על כך שלא מדובר היה בדפוס התנהגות מושחת שכן מאז הוא לא ביצע מעשים דומים.

‎‎‏"מעשיו הטובים משחקים לטובתו"

‏גם הנסיבות האישיות של לחיאני, אופיו והתנהלותו ללא קשר לעבודתו כראש עיר שיחקו לטובתו. "שורה של מסמכים, ראיות ועדויות מלמדים על חזונו, תרומתו לחברה וגם התביעה אינה חולקת על עובדות אלה", נפסק. "התנהלותו הכללית מעידה על אופיו הטוב. נחשפתי לכך שהוא דאג לשיקום דירה של תושבת שדירתה נשרפה, סייע לאם חד-הורית מאופקים, ללא קשר לתפקידו ולעיר בת-ים. הוא גם סייע לאישה מוכה שנמלטה מביתה ותרם למעון לנשים מוכות".

לדברי השופט שגיא, "ניתן לבחון את מעשיו בצורה צינית, אך העדויות והראיות מלמדות כי גישה זו אינה במקומה".

בשלב הטיעונים לעונש שאלה התובעת, עו"ד שרון כהנא, "מה יחשוב אחרון הילדים בעיר בת-ים על ראש עיר שמנהל בצורה מושחתת", והשיבה כי למען יראו וייראו, יש לשלוח את לחיאני למאסר משמעותי בפועל.

על כך השיב השופט בגזר הדין: "ראוי שהילד המטאפורי יקבל מסר מאוזן שעל מעשים חמורים צריך להיענש, אך גם מעשים טובים שאדם עשה במהלך חייו משחקים לטובתו ביום מן הימים, אם כשל".

‏השופט בחר להעביר בגזר הדין ביקורת נוקבת על התנהלות המשטרה שבזמן מעצרו של לחיאני. כזכור, לחיאני נעצר מעצר משפיל בשעת בוקר מוקדמת לעיני ילדיו ורעייתו ובנוכחות התקשורת. "אני מתקשה להבין מדוע וכיצד התנהלה משטרת ישראל בנקודת זמן כה רגישה בשלב המעצר. הכשל הוא כשל משמעותי. זכויותיו הבסיסיות של לחיאני נפגעו", כתב השופט.

שלומי לחיאני / צילום: אבשלום ששוני
 שלומי לחיאני / צילום: אבשלום ששוני

עבודות שירות לנותני ההלוואות

‏על אנשי העסקים אבנר קריאף ועובד דוד חי, בעלי בתי-קפה בעיר שהורשעו בעבירה של הפרת אמונים בפרשה בגין מתן הלוואות ללחיאני, נגזר עונש של חודשיים עבודות שירות, חצי שנת מאסר על-תנאי וקנס בסך 80 אלף שקל.

על אחיו של לחיאני, אברהם (אבי) לחיאני, שהורשע בביצוע שתי עבירות של הפרת אמונים, נגזרו 4 חודשי עבודות שירות וכן מאסר על-תנאי של חצי שנה וקנס של 120 אלף שקל.

‏לחיאני מיוצג בידי עורכי הדין גיורא אדרת ממשרד אדרת ונתי שמחוני ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן; אבי לחיאני מיוצג בידי עו"ד אורי קינן; קריאף - בידי עו"ד יוגב נרקיס; ואורון שוורץ ודוד חי - בידי עו"ד שגיב בר-שלום; המדינה מיוצגת בידי עורכות הדין שרון כהנא ויפעת שטיין מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה). ‏‎‎‏

‏‎‎רקע: ‎‎מאות אלפי שקלים מאנשי עסקים תוך ניגוד עניינים

‏ב-8 במאי הרשיע ‏‎‎בית משפט השלום בתל-אביב את שלומי לחיאני, ראש העיר בת-ים המושעה, לפי הודאתו, בביצוע 3 עבירות של הפרת אמונים בעת שכיהן כראש עיר.

בכך אימץ השופט שגיא את הסדר הטיעון אליו הגיעו סנגוריו של לחיאני, עורכי הדין גיורא אדרת ונתי שמחוני ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן, עם צוות התביעה מפרקליטות מיסוי וכלכלה, בהובלת עו"ד שרון כהנא ועורכי הדין יפעת שטיין ונתנאל חיים.

במסגרת ההסדר נסוגה בה הפרקליטות משני האישומים כי לחיאני לקח שוחד בהיקף מצטבר של כ-900 אלף שקל מאנשי עסקים שפעלו בעיר.

"כל חיי הייתי סמל ודוגמה לסביבה שבה אני חי - וחשוב לי להמשיך להיות כזה. על כן החלטתי לקחת אחריות על מעשים מלפני 10 שנים, שנעשו בטעות בתחילת דרכי כאיש ציבור, ובדיעבד אפשר היה לעשותם אחרת‏‎"‎‏, אמר לחיאני לאחר החלטת בית המשפט לאמץ את הסדר הטיעון עמו.

‏בכתב האישום המתוקן שהגישה הפרקליטות לבית המשפט, הודה לחיאני כי קיבל את מאות אלפי השקלים מבעלי עסקים בבת-ים, וכן כי היה מודע לאינטרסים של בעלי העסקים הללו בעירייה.

‏‏בנוסף, לחיאני הודה והורשע באישום השלישי, לפיו הוא פנה ל-9 עובדי עירייה, בבקשה שייטלו הלוואות מהבנק בסך כולל של 440 אלף שקל ויעבירו לו את הכספים לשם פירעון חובותיו האישיים. זאת, בלא שנערך הסכם בכתב בינו לבין העובדים, ומבלי ששילם לעובדים ריבית בגין העמדת הכספים לרשותו‏‎.‎‏

‏‏"הנאשם פעל במצב של ניגוד עניינים, בין תפקידו כראש העיר, האמור לנצל את הסמכויות שקיבל, בין היתר בתחום האחריות לעובדי העירייה, לטובת הציבור בלבד - לבין ענייניו האישיים כאיש עסקים", נכתב בכתב האישום המתוקן.‏

במסגרת ההסדר חזרה בה הפרקליטות מהאישום הרביעי נגד לחיאני, שעניינו ניגוד העניינים בו היה מצוי לכאורה, בכך שהיה בעל מניות בחברה המפיצה מקומון בבת-ים, בשעה שהעירייה התקשרה עם אותו מקומון ברכישת שטחי פרסום.

‏‎‎הסדר הטיעון עם לחיאני סולל את הדרך להסדרי טיעון עם שלושת הנאשמים הנוספים - אברהם לחיאני, אחיו של שלומי; אבנר קריאל; ועובד (עובדיה) דוד.

לחיאני על גזר דינו: ‎‎‏"קשה לי לתפוס שזו התוצאה של ההלוואה שקיבלתי לפני עשור"

‎‎לאחר מתן גזר הדין אמר שלומי לחיאני: "בוקר טוב, שנה טובה וחתימה טובה. אני מודה לעורכי הדין שלי, לחברים שלי ולמשפחה שלי. אני מודה שחשבתי שהעניין ייגמר אחרת. קשה לי לתפוס כי ההלוואות שקיבלתי והחזרתי בתחילת דרכי לפני למעלה מ-10 שנים בצורה שקופה וגלויה מייצרות תוצאה זו.

"אבקש להודות לכל האזרחים, שאיש-איש בדרכו, במילה, בחיבוק ובטפיחה על השכם, אמרו לי תודה ואמרו לי 'אוהבים אותך'. המילים האלה מחזקות. אנחנו בימים שבין כסה ועשור. נלמד את גזר הדין, נשקול את דרכינו, ואני מקווה שנקבל את ההחלטה הנכונה".

‏התובעת במשפטו של לחיאני, עו"ד שרון כהנא מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), מסרה בתגובה לגזר הדין: "אנחנו כפרקליטות סברנו כי בעבירות חמורות של הפרת אמונים, כמו שביצע שלומי לחיאני, יש להשית עונש מאסר משמעותי ולקבוע כי דבק קלון במעשים.

"בית המשפט קיבל את העמדה שלנו באופן חלקי, הדגיש את עניין הקלון ואת העובדה שנבחרי ציבור שבחרו להעדיף את האינטרסים האישיים והכלכליים שלהם על פני אינטרס הציבור צריכים להיות מורחקים מהזירה הציבורית לשנים ארוכות. דהיינו, ל-7 שנים. אנחנו נקרא את גזר הדין, נלמד אותו ונשקול את צעדינו".

עורכי דינו של לחיאני, גיורא אדרת ונתי שמחוני מסרו: "כבוד השופט בני שגיא עשה פה עבודה מאוד יסודית וראויה. הוא בחן את הנושא מכל היבטיו ומכל זווית שהיא. עם כל הצער שבדבר בנושא הקלון, ההחלטה של השופט מאוד מאוזנת ולוקחת בחשבון את כל רכיבי הענישה.

"אנחנו חושבים שלא היה מקום לשלוח את לחיאני למאסר. לאיש הזה יש עשייה ציבורית גדולה, ולכן אנחנו סבורים כי בית המשפט נהג נכון כשנתן לו עונש של עבודות שירות. אקורד הסיום של התיק שונה מאוד מהאופן בו התחיל, וזה מדבר בעד עצמו. אנחנו מקווים שלחיאני, שהוכיח את עשייתו הציבורית, ברבות השנים יחזור לעשייה ציבורית לטובת עצמו ולטובת הציבור".

ראשי ערים תחת אש
 ראשי ערים תחת אש