לחיאני לא מתרגש מהאישום: "ארוץ בבחירות, והציבור יחליט"

ראש עיריית בת-ים נאשם בלקיחת שוחד, מירמה והפרת אמונים ■ האישום: לקח שוחד כדי לסגור חובות ואילץ עובדי עירייה ליטול עבורו הלוואות ■ לחיאני: "אני נקי מכל רבב" ■ שוקל להתפטר עוד לפני הבחירות לעיריות - ואז לרוץ שוב

בתום כ-6 שנות חקירה ובחינת התיק בפרקליטות, וכ-3 שבועות בלבד לפני הבחירות לרשויות המקומיות, התקבלה החלטה: ראש עיריית בת-ים, שלומי לחיאני, נאשם בפלילים.

הפרקליטות הגישה היום (ג') לבית המשפט השלום בתל-אביב כתב אישום חמור נגד לחיאני, בגין שורה של עבירות שוחד, מירמה והפרת אמונים ועדות שקר.

בעקבות האישומים, ייאלץ לחיאני לפרוש מתפקידו כראש העיר, וזאת בהתאם להכרעת בג"ץ בעניינם של ראש העיר נצרת עילית, שמעון גפסו, וראש העיר רמת-השרון, יצחק רוכברגר, שהודחו מתפקידם בעקבות האישומים הפליליים נגדם. עם זאת, יוכל לחיאני להתמודד בבחירות הקרובות לרשויות המקומיות.

כעת לחיאני שוקל להתפטר מתפקידו עוד לפני הבחירות לרשויות המקומיות (הצפויות עוד כ-3 שבועות) - ואז לרוץ שוב לתפקיד.

מעצר מתוקשר

כתב האישום נגד לחיאני כולל 4 אישומים: שני אישומים שעניינם לקיחת שוחד מבעלי עסקים בבת-ים; אישום העוסק בעבירה של מירמה והפרת אמונים ביחס לפנייתו של לחיאני ל-9 עובדים בעירייה בבקשה שייטלו הלוואות מהבנק ויעבירו לו את הכספים; וכן אישום שעניינו ניגוד העניינים בו היה מצוי לכאורה לחיאני, בכך שהיה לכאורה בעל מניות בחברה המפיצה מקומון בבת-ים, בשעה שהעירייה התקשרה עם אותו מקומון ברכישת שטחי פרסום. בעניין זה מואשם לחיאני במירמה והפרת אמונים, עבירה על פקודת העיריות ועדות שקר.

הפרקליטות הודיעה הבוקר לבאי-כוחו של לחיאני, פרופ' דוד ליבאי ופרופ' קנת מן, כי בהמשך לשימוע שנערך בפני פרקליט המדינה, הוחלט להגיש כתב אישום נגד ראש העיר בעבירות שיוחסו לו, אם כי התקבלו טיעוניו באשר לעבירות המס שנכללו במכתב החשדות שנשלח לו, והוחלט לסגור את התיק בהיבט זה מחוסר ראיות מספיקות.

כזכור, סנגוריו של לחיאני התייצבו לשימוע בפני פרקליט המדינה, משה לדור, בתחילת ספטמבר, לאחר שבג"ץ דחה על הסף את עתירתו של לחיאני, שביקש לדחות את השימוע עד לאחר הבחירות לרשויות המקומיות בסוף אוקטובר. כמו כן, נדחתה בקשתו של לחיאני לקיים את השימוע בפני היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין.

החקירה רחבת-ההיקף בעניינו של לחיאני החלה ב-2007 כחקירה סמויה, ובמהלך 2009 עברה לשלב הגלוי. לחקירה היו שותפים גם רשות המסים, והיא לוותה על-ידי פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) והמחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות.

במהלך החקירה נעצר לחיאני, ומעצרו צולם ופורסם בתקשורת - מהלך שזכה לביקורת ציבורית קשה, שהובילה להבעת צער מצד המשטרה.

לפי כתב האישום, לחיאני עסק החל מ-1991 ועד אוקטובר 2003 ביזמות וקבלנות בניין בבת-ים, וזאת באמצעות חברת "אלשב - חברה לבניין ולהשקעות בע"מ" וחברת "א.י.ש.מ. חברה להשקעות ולבנייה בע"מ". לחיאני שימש כמנהל פעיל בשתי החברות, שבנו, בין השאר, מספר מבנים בטיילת בת-ים וברחבי העיר. במניות החברות החזיק לחיאני יחד עם אשתו, דורית.

באוקטובר 2003 נבחר לחיאני לתפקיד ראש העיר בת-ים, ומתוקף תפקידו שימש גם כיו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה וכיו"ר רשות הרישוי המקומית בבת-ים. לאחר בחירתו לראשות העיר, ניתק לכאורה לחיאני את קשריו עם חברת אלשב, אך בפועל, נטען באישום, המשיך לנהל את החברה, קיבל החלטות אסטרטגיות ומהותיות והיה אחראי על הניהול הפיננסי.

בין הנאשמים באישום נמצא גם אברהם לחיאני, אחיו של שלומי לחיאני, שהועסק על-ידי חברת אלשב ופעל, כך לפי האישום, בפרשות השוחד השונות לקידום האינטרסים של אחיו.

4 אישומים

האישומים הראשון והשני כנגד לחיאני מייחסים לו פעולות במטרה לסגור את חובות קבוצת לחיאני, שנקלעה לקשיים כלכליים משמעותיים וצברה חובות לבנקים בגובה עשרות מיליוני שקלים - וזאת באמצעות קבלת שוחד וקידום ענייני בעלי אינטרסים בעירייה.

מהאישומים עולה כי לחיאני פעל, יחד עם אחיו, לקבלת כספים מגורמים שלהם עסקים בבת-ים, ביודעו כי כספים אלה נמסרים לו, במישרין או בעקיפין, בעד פעולה הקשורה בתפקידו. בכתב האישום צוין כי "הכספים האמורים הוגדרו על-ידי המעורבים והועמדו לרשותו כהלוואות. הכספים ניתנו ללחיאני מבלי לערוך הסכם הלוואה, ללא ריבית וללא הצמדה. ההלוואות לא נפרעו במלואן, ונותני ההלוואות לא עמדו על פירעונן המלא".

את השוחד הנטען סיפקו ללחיאני הנאשמים הנוספים בפרשה, לפי כתב האישום: אבנר קריאף ועובד דודטחי, בעלי עסקים ואינטרסים בבת-ים.

"במועד שאינו ידוע למאשימה... פנה אבי לחיאני, בשמו של שלמה לחיאני, לנאשמים קריאף ודודטחי וביקש מהם כי ייתנו לשלמה לחיאני הלוואה בסך של 700 אלף שקל", נכתב באישום. בהתאם לבקשה, קריאף, דודטחי וסיגל לחיאני, אשתו של אבי לחיאני, נטלו צ'ק בנקאי בסך 700 אלף שקל לפקודתו של הנאשם קריאף, שחתם על גבו חתימת היסב והעביר אותו לשלומי לחיאני. הצ'ק הבנקאי הופקד בחשבון הבנק של חברת אלשב, ובנוסף הופקדו בחשבון כ-50 אלף שקל במזומן וכן 3 צ'קים בנקאיים נוספים, שהגיעו לסכום כולל של כ-1.3 מיליון שקל.

"קריאף ודודטחי הסכימו לתת לשלמה לחיאני את הצ'ק הנ"ל, ובתנאים הללו, בעד פעולה הקשורה לתפקידו של לחיאני כראש העיר, על מנת שייטה להם ולעסקיהם למשוא-פנים בדרך-כלל", נכתב באישום.

יחסי שוחד והעברת כספים התקיימו, כך על-פי האישום השני, גם בין לחיאני לנאשם נוסף בפרשה, עזרא דוש, שיחד עם שני אחיו, אברהם ומשה דוש, וגיסו, דניאל גבריאלי, היה הבעלים והמנהל הפעיל של סופר-דוש, המפעילה רשת מרכולים בבת-ים.

לפי האישום השלישי, ביוני 2005 פנה לחיאני ל-9 עובדים בכירים בעיריית בת-ים - בהם ממלא-מקום ראש העיר, אורי בוסקילה; גזבר העירייה, חיים אברהם; מנהל לשכת ראש העיר, יעקב מור חיים; מנכ"ל העירייה, עובד קונה; סמנכ"ל העירייה לתכנון וארגון, ארז פודמסקי; סמנכ"ל העירייה לחינוך, רווחה ודוברות, סיגל פרץ - על מנת שייטלו הלוואות בהיקף כולל של 440 אלף שקל מהבנק ויעבירו אליו את הכספים שיקבלו. זאת, בלא שנערך הסכם בכתב בינו לבין העובדים, ומבלי ששילם לעובדים ריבית בגין העמדת הכספים לרשותו.

"בבקשת הלוואות משורת עובדים הכפופים לו בתפקידו כעובד ציבור, ניצל לחיאני, באורח שיטתי, את מעמדו הבכיר, סמכויותיו והשפעתו, תוך שהוא חושף כל אחד מעובדי העירייה לחוב בן עשרות אלפי שקלים כלפי הבנק למשך שנים. בכך העמיד לחיאני את עצמו ואת העובדים הללו בניגוד עניינים לאורך תקופה ממושכת. לחיאני גרם לעובדי העירייה לשרתו בענייניו האישיים", נכתב באישום.

האישום הרביעי מייחס ללחיאני ניגוד העניינים בו היה מצוי לכאורה, כבעל מניות בחברה המפיצה מקומון בעיר בת-ים, בשעה שהעירייה התקשרה עם אותו מקומון לרכישת שטחי פרסום.

בהקשר זה נכתב באישום כי "לחיאני הסתיר מידע מהעירייה ומהתאגידים העירוניים, וכתוצאה מכך הפיק המקומון שהוא מחזיק 45% ממנו - הכנסות במאות אלפי שקלים".

לחיאני: "אני נקי ומתכוון לעמוד למבחנו של הציבור"

"בכוונתי להתמודד בבחירות לראשות עיריית בת-ים, ולתת לתושבים להחליט בעצמם" - כך אמר היום ראש עיריית בת-ים, שלומי לחיאני, בתגובה ראשונה על הגשת כתב האישום נגדו.

לחיאני הוסיף: "אני מודה לפרקליטות על התהליך הזריז שנעשה במיוחד למעני ולמען תושבי בת-ים. אני צריך לקרוא ולהפנים את כתב האישום, אבל החלטתי ללכת לבחירות עם כתב האישום".

עוד ציין לחיאני: "אני שמח שכתב האישום יצא עוד לפני הבחירות. כתב האישום חסר בסיס עובדתי ומשפטי. אני נקי מכל רבב, ועכשיו, כשלא נשאר מהשמועות כלום, וכשטענות הפרקליטות ידועות לציבור, אני מתכוון לעמוד למבחנו של הציבור הבת-ימי".

מצעד של ראשי רשויות נאשמים ונחקרים

שלומי לחיאני ממש לא לבד. בעוד 20 יום, ב-22.10.13, ייערכו הבחירות לרשויות המקומיות בישראל, ונדמה כי לקראתם הלכו והתרבו הפרסומים על מעצרים, חשדות וכתבי אישום נגד ראשי עיריות ורשויות בגין שחיתות ציבורית. מספר הנאשמים והחשודים שנחשפו בתקופה האחרונה היה כמעט חסר תקדים.

ביוני השנה נעצר ראש עיריית יהוד, יוסי בן-דוד, בחשד כי לקח שוחד מיזמי נדל"ן ובתמורה קידם פרויקטים שלהם בעיר. ימים ספורים קודם לכן הגישה הפרקליטות כתב אישום נגד ראש עיריית רמת-השרון, יצחק רוכברגר, בגין עבירות של מירמה והפרת אמונים ורישום כוזב במסמכי תאגיד. באותו חודש עצרה המשטרה גם את ראש עיריית חדרה, חיים אביטן, ובכירים נוספים בעירייה, בחשד שלקחו שוחד מקבלנים ובתמורה סייעו לקדם פרויקטים שלהם בעיר.

ועוד באותו חודש (יוני), ראש עיריית קריית-מלאכי, מוטי מלכה, נשלח על-ידי בית המשפט לבצע 250 שעות של עבודות שירות לאחר שהורשע, במסגרת הסדר טיעון, בהטרדות מיניות שביצע בשתיים מתושבות העיר, שאותן מלכה חויב לפצות ב-30 אלף שקל, כל אחת. מלכה הורשע בנוסף בעבירה על חוק התכנון והבנייה, שלפיה השתתף בדיוני ועדת התכנון והבנייה של העירייה שדנה בעניינם של מקורביו, ולמרות זאת לא הודיע על כך לוועדה, ואף הצביע בה בהחלטות הנוגעות למקורבים אלה.

כחצי שנה קודם לכן, בינואר השנה, הואשם ראש עיריית רמת-גן הוותיק, כ-24 שנה, צבי בר, בלקיחת שוחד בשורה ארוכה של פרשיות, בהיקף כולל של כ-2 מיליון שקל.

המקרים הללו הם רק "טיפה בים". בשנים האחרונות נחקרו, הועמדו לדין והורשעו עוד ראשי רשויות רבים בישראל בגין שחיתות ציבורית.

ראשי ערים בולטים בהליכים פליליים
 ראשי ערים בולטים בהליכים פליליים