ענבל אור תגיע? ועדת הכלכלה תדון מחר בקבוצות הרכישה

בדיון שזימן ח"כ איתן כבל יבדקו עד כמה נדרשת רגולציה מחודשת ומעודכנת לכל קבוצות הרכישה, והאם הן באמת מממשות את הציפייה מהן למכירת דירות במחירים מוזלים ■ ענבל אור הוזמנה לדיון

ענבל אור מהדיון היום / צילום: מגד גוזני, וואלה! NEWS
ענבל אור מהדיון היום / צילום: מגד גוזני, וואלה! NEWS

נושא קבוצות הרכישה מגיע לכנסת. מחר (ב') צפוייה ועדת הכלכלה לקיים דיון מיוחד על קבוצות הרכישה. הדיון נקבע לאחר התפוצצות פרשת ענבל אור וקבוצת החברות אור סיטי נדל"ן.

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, שיזם את הדיון אמר היום (א') לקראת הישיבה, כי "מטרת הדיון מחר לבדוק שני דברים. הראשון הוא עד כמה נדרשת רגולציה מחודשת ומעודכנת לכל קבוצות הרכישה, והשני הוא האם קבוצות הרכישה באמת מממשות את הציפייה מהן למכירת דירות במחירים מוזלים".

נזכיר, כי בעבר עלו יוזמות שונות להטלת רגולציה על קבוצות רכישה, יוזמות שגם קודמו בשלב כל שהוא על ידי משרד הבינוי והשיכון בימי שר השיכון אריאל אטיאס. אולם יוזמות אלו מעולם לא הבשילו לכדי חקיקה או הטלת פיקוח או רגולציה.

 

במקביל, גם בימי קידום תוכנית מע"מ אפס על ידי שר האוצר לשעבר יאיר לפיד, עלתה שוב הסוגיה כאשר הקבוצות הוחרגו מהצעת החוק (שכזכור לא התקדמה מעולם לכדי מימוש), ובהלך דיונים אלו נבחנה האפשרות שמארגני הקבוצות יוכלו להתחייב ללוחות זמנים ומחיר קבוע מראש, דיונים שלא צלחו.

במקביל, לאחר התפוצצות פרשת ענבל אור וההתפתחויות שעלו בחודשים האחרונים במסגרת הדיונים בבית המשפט, החלו גורמים שונים לקדם פעם נוספת יוזמות חקיקה לרגולציה על התחום. מדובר ביוזמת חקיקה שמקדם חבר הכנסת אלי כהן (כולנו) וביוזמה נוספת של שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי).

לדיון שעתיד להתקיים מחר בכנסת הוזמנו גם ענבל אור, נציגי משרד רואי החשבון של החברה בבעלותה ונפגעים מהפרשה. עוד הוזמנו נציגי משרדי הבינוי והשיכון, המשפטים, האוצר נציגי רשויות המס ומנהל התכנון, התאחדות הקבלנים, יזמים פרטיים בתחום קבוצות הרכישה ועוד.