חבילת חילוץ חדשה ליוון: תקבל 10.3 מיליארד אירו

בתום דיונים של 11 שעות שרי האוצר של גוש האירו ונציגי קרן המטבע גיבשו הסכם חדש שפותח את הדלת לחבילת חילוץ נוספת ליוון

 רה"מ היווני אלכסיס ציפראס וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: רויטרס
רה"מ היווני אלכסיס ציפראס וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: רויטרס

 

הנושות של יוון הגיעו להסכם ראשוני להקלת נטל החוב שלה, אך ההחלטה על הפרטים החשובים נדחתה עד לאחר הבחירות הפדרליות בגרמניה בשנה הבאה.

פגישת שרי האוצר של גוש האירו הסתיימה מוקדם הבוקר (ד') בהסכמה על העברת תשלום נוסף בסך 10.3 מיליארד אירו ליוון, קרן המטבע הבינלאומית חזרה בה מעמדתה הנוקשה כלפי אימוץ הקלת חוב נדיבה ליוון, והסכימה שהנושים יכריזו על "פריצת דרך" למרות שאין נתונים ואין התחייבויות להקלת החוב.

"זה נראה כמו הסכם של נוחות יותר מכל דבר אחר", אמר פטר רוזנשטרייך, אסטרטג השוק הראשי של בנק סוויסקואוט. "יוון זקוקה לכסף עכשיו - היא כבר מפגרת בתשלומים שלה. אירופה באמת צריכה להפגין גישה יציבה לפני משאל העם הבריטי על ההישארות באיחוד האירופי".

אחרי 11 שעות דיונים, שרי האוצר האירופים הסכימו לשחרר את העברת הכספים הנחוצה מאוד ליוון ולקבוע תוואי להקלת החוב שלה לאחר שקרן המטבע ויתרה על דרשיתה לפרטי ההקלה. מדינות אירו כולל גרמניה והולנד התנגדו עד כה להקלה הזו, מאחר שהציבור בהן התנגד להליכה לקראת היוונים.

"אנחנו בקרן המטבע עשינו ויתור חשוב - ומוטב שאהיה גלוי בקשר לכך - שהסכמנו שפרטי הקלת החוב יאושרו בסוף התוכנית", אמר פטר תומסן, מנהל החטיבה האירופית של קרן המטבע. "כולם הפגינו גמישות".

תומסן אמר שקרן המטבע תשתתף כספית בתוכנית המימון של יוון בהמשך שנה זו, ובכך הוא הרגיע את גרמניה שהתעקשה לדרוש שהקרן תהיה מעורבת בחילוץ הפיננסי השלישי ליוון, שהוסכם בקיץ שעבר.

תשואת אג"ח המדינה היוונית לעשר שנים ירדה אל מתחת ל-7% לראשונה מאז נובמבר הבוקר באתונה - לעומת יותר מ-19% ביולי 2015.

פירוש ההסכמה שהושגה אמש הוא שהקלת חוב משמעותית ליוון, בדמות פריסת החזרים או שינוי ריבית ומחיקת חוב, לא תישקל לפני מחצית 2018, כאשר תוכנית החילוץ הנוכחית תסתיים, בעוד שקרן המטבע דרשה תחילה פעולה מיידית. האופציות הן הפחתת ריבית, דחיית מועדי פירעון, הקלת החזרים והחזרת רווחים ליוון מתוכנית רכש האג"ח של הבנק המרכזי האירופי.

למרות ההסכם, אין ערובה לכך שקרן המטבע תצטרף לתוכנית היוונית, אמר שר האוצר ההולנדי ג'רום דיזלבלום, שהיה יו"ר הישיבה. לדבריו, לקרן יש "החוקים וההליכים שלה, ולכן מאוחר יותר השנה היא תבצע ניתוח חדש של יכולת העמידה בחוב של היוונים, כדי להעריך את אמצעי החוב שהעמדנו לרשותם, ולגבש דעה".

יהיו גם כמה צעדי הקלת חוב קצרי מועד, שיאומצו לפני 2018. מנגנון היציבות האירופי, ESM, שהוא הקרן האירופית למאבק במשברים, ינסה להפחית את סיכון הריבית מבלי ליצור עלויות נוספות.

"האיחוד האירופי העדיף שיקולים פוליטיים זמניים על פני אינטרס ארוך טווח", אמר ניקולס אקונומידס, פרופסור לכלכלה אוניברסיטת ניו יורק בתגובה. "יש סכנה ממשית שעד שההחלטות לגבי החוב היווני יתקבלו ב-2018, שערי הריבית יעלו מאוד, ולא יהיה סיכוי להבראה ביוון".