רוני בריק: "להכניס דירות למשפרי דיור במחיר למשתכן"

בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ, הזהיר כי בענף קיימת מצוקת אשראי כאשר הבנקים הגיעו למכסה שהם רשאים להקצות לענף הנדל"ן ■ מנכ"ל ההתאחדות: "אם נגמר האשראי ב-50 אלף התחלות בנייה איך יהיו 60 אלף התחלות בנייה?"

ועידת  הנדל``ן - רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ / צילום: צילום מסך
ועידת הנדל``ן - רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ / צילום: צילום מסך

"החסמים בענף הבנייה גורמים לאי וודאות ויש חשש גדול בקרב חברות הבנייה בישראל שעוד שנתיים לא יהיה מה לבנות. אני מדבר על מחסור בקרקעות בשוק. במקביל, הממשלה מחוייבת לטפל במחנק האשראי, מצב שמחמיר מיום ליום. בנק ישראל מייצר כאן בסיס למניעת בנייה של מאות אלפי יחידות דיור", כך אמר רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ.

"יש פתרונות והם חייבים להיות מיושמים באופן מיידי. אני שומע מהקבלנים שהמצב בשטח רע מאוד. במקביל, זינוק מחירי הקרקע הפרטית נראים היטב בכל מקום בגלל מחיר למשתכן. חייבים להכניס גם מלאי של דירות למשפרי דיור בפרויקטים של מחיר למשתכן וגם לחייב את ראשי הראשויות ליישם את "שבס-כחלון" (תוספת זכויות בפרויקט בשיעור 20% בסמכות מקומית. א"ח)", הוסיף.

"יש להוציא מידי ראשי הערים את זכות ה'וטו' לתוספת בנייה. עוד תחום חשוב הוא ההתחדשות העירונית והמדינה חייבת להשקיע בתחום זה. על הממשלה ועל מנהל התכנון לקבוע כללים אחידים בענף ההתחדשות העירונית כדי להפסיק את אי הוודאות". בריק אמר את הדברים בסקירה על ענף הנדל"ן שהציג במסגרת הכנס השנתי של התאחדות בוני הארץ שמתקיים באילת.

עוד אמר בריק: "התחזית שלנו לשנת 2016 היא שיהיו התחלות בנייה של כ-53 התחלות בנייה ובשנת 2017 אנחנו חוזים שהתחלות הבנייה יגיעו אף ל-60 אלף יחידות דיור. מדובר במספר ללא תקדים הודות למאמצי הממשלה בתחום הנדל"ן".

"יש מספר שיא של עובדים פלסטינים וגם מספר הולך וגדל של עובדים זרים ממזרח אירופה. יש התקדמות אבל הפיתרון המלא לסוגיית העובדים בר השגה וצריך לפתוח את השמיים ולהביא עובדים גם ממדינות נוספות. בחודש הקרוב אמורה המדינה לחתום הסכם גם עם ממשלת אוקראינה, ומשם ניתן להביא עשרות אלפי עובדים זרים. עם זאת, התוכנית הממשלתית להבאת חברות בנייה זרות עלולה לפגוע במאמצים אלו", ציין.

למצוא נוסחה שתהפוך בנייה להשכרה לכלכלית

"חייבים לטפל גם במחסור בדיור להשכרה. מדברים על זה עשרות שנים, אבל חייבים למצוא נוסחה שתהפוך בנייה להשכרה לכלכלית. הפתרון יכול להיות 25% מהפרויקט להשכרה והשאר למכירה. 50% מהדירות להשכרה, זה כבר לא כלכלי. דבר נוסף הוא תמ"א 38 בפריפריה. חייבים לעשות מעשה כדי שגם ביישובים הללו ניתן יהיה לקדם את תוכנית החיזוק במקומות הכי מסוכנים למדינת ישראל. יש פתרונות ואני לא יודע למה הממשלה מחכה", אמר בריק.

מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, עו"ד אליאב בן שמעון, הציג נתוני מאקרו של ענף הנדל"ן הישראלי ואמר: "28 חודשים, זה משך הזמן הממוצע של בניית דירה בישראל. בשנות ה-90 בנו דירה מהר הרבה יותר, סביב 18 חודש. סוגיית העובדים היא אחד מהגורמים המרכזיים להתמשכות הבנייה".

"בכל הנוגע לשיווקי הקרקע של המדינה, אין ספק שהמדינה עושה מאמצים. בשנת 2014 היו כ-50 אלף שיווקים, אבל אלו שיווקי "אורי אריאל" שיצאו רק בשבועות האחרונים של השנה בלי חוברות מכרז. השנת 2015 ראינו חזרה לשגרה", ציין בן שמעון.

"בכל הנוגע לעסקאות שאושרו, יש מגמת גידול קטנה. גם התחלות הבנייה במגמת עלייה וגמר הבנייה יציב. פרמטר חשוב שלפעמים מתעלמים ממנו הוא בנייה שלא למגורים. תשתיות, מבני ציבור ועוד. יש עלייה בכל הפרמטרים כתוצאה מהגידול בהתחלות בנייה".

 

 

"עלויות האשראי והמימון מתורגמות למחיר הדירה"

"בכל הנוגע לסוגיית האשראי, יש מצוקה קשה. 237 מיליארד שקל בשנה זה היקף האשראי בשנה והוא מתמקד בעיקר בשלושת הבנקים הגדולים. 30% מהאשראי הוא לבנייה למגורים, ו-16% מיוחסים לערבות חוק המכר, דבר שקיים רק במדינת ישראל. חייבים להתייחס לנושא הזה, ולשחרר אשראי", אמר אליאב בן שמעון. נזכיר כי כבר שנים מדברים על האפשרות לנתק את ערבות חוק המכר מהאשראי הכולל, ובכך לשחרר אשראי נוסף לקבלנים, אך עד כה לא הייתה התקדמות בנושא זה במישור החקיקה.

"המוצר הסופי שלנו הוא דירות מגורים, מבני תשתית ועוד. יש לא מעט חסמים בתחום, ואני רוצה להתייחס לשני חסמים משמעותיים", המשיך בן שמעון, "מצוקת האשראי קשה. הבנקים עברו את המכסה, את ה-20% שהם רשאים להקצות לענף הנדל"ן. אם מדברים על 50 אלף יחידות דיור, והאשראי נגמר, מה יהיה שירצו להגיע ל-60 אלף התחלות בנייה ול-70 אלף התחלות בנייה. הממשלה מודעת לנושא ואני מקווה שהבעיה תטופל".

"צריך להבין שעלויות האשראי והמימון מתורגמות בסופו של דבר למחיר הדירה. עוד דבר שנגרם ממצוקת האשראי הוא שהבנק נהפך לסלקטיבי בבחירה למי להעניק מימון ויש קבלנים שסובלים מזה".