ראשי הבורסה ביינארט ונויבך: "ייקח זמן עד שנראה שינוי"

השניים מגיבים לראשונה לביקורת על מצבה הקשה של הבורסה, מבטיחים "שינוי רדיקלי" ומתייחסים גם לידיעות על היחסים המעורערים ביניהם

יוסי ביינארט, מנכ"ל הבורסה (מימין), והיו"ר אמנון נויבך. ברשות ני"ע לא רואים הפרה / צילום: תמר מצפי
יוסי ביינארט, מנכ"ל הבורסה (מימין), והיו"ר אמנון נויבך. ברשות ני"ע לא רואים הפרה / צילום: תמר מצפי

שלוש שנים אחרי שיו"ר רשות ני"ע, שמואל האוזר, הוביל מהלך דרמטי להחלפתם של יו"ר הבורסה, סם ברונפלד, והמנכ"לית, אסתר לבנון, מצבה של הבורסה בת"א נראה רע מתמיד. לעיתים נדמה שאין צרה אחת שהבורסה המקומית הצליחה להימלט ממנה. בעיות מקומיות וגלובליות, מערכתיות ובינאישיות, טכנולוגיות והיסטוריות - הכל התנקז למשמרת של המנכ"ל יוסי ביינארט והיו"ר אמנון נויבך, ואף הולך ומחריף בתקופתם.

במשך תקופה נמנעו השניים הללו מלהתבטא ולהתייחס בצורה נרחבת לסוגיות הקריטיות שעל הפרק, ולהגיב להאשמות החריפות שמושמעות כלפיהם בשוק (ברוב המקרים, צריך לומר, בעילום שם). אבל עתה, כך עושה רושם, נמאס להם להיות שק החבטות של שוק ההון, ולראשונה הם מדברים על הקושי להוציא לפועל מהלכים; על התוכניות לעתיד והתקווה שלהם שהן יביאו לאישושה של הבורסה; על עזיבת הבכירים; ואפילו על היחסים המתוחים ביניהם.

"התקווה שאתה יכול להפוך את שוק ההון בשעתיים היא מוטעית במהותה", פותח ביינארט, "וטוב שזה כך. כי מקום כזה צריך להיות סממן היציבות מספר אחת של השוק. זה מקום שצריך לעבוד לאט, יש פה מסר כמעט ערכי, שזה כמעט כמו בנק, מבחינת השמרנות הניהולית".

לדבריו, התוכנית האסטרטגית שלו ושל נויבך, להוצאת הבורסה מהבוץ, היא לא פחות מ"רדיקלית". "הגענו למסקנות שמעולם לא הגיעו אליהן, אבל ייקח זמן לתקן את זה. ייקח עוד שנתיים עד שנראה משהו. לקח לבורסה 15 שנה לדעוך, אם ייקח לנו 5 שנים לתקן, מצבנו טוב".

נויבך: "היה פה מפל רגולטורי - גם רשות ני"ע, גם משרד המשפטים, גם בנק ישראל, וגם בשוק ההון, והתוצאה משתקפת בבורסה. זה נעשה על ציר של עשר שנים ואת הביטוי של זה רואים היום. קחי לדוגמה את נושא האכיפה המנהלית, זה מעורר זעם אצל חלק גדול מהמנהלים, וזה לא יציר כפינו. ישב כאן איזה בחור ואמר לי: 'להיות היום מנהל בחברה ציבורית, זה להיות חסר אחריות כלפי המשפחה'. אנו חיים בעולם רגולטורי שבו כמעט כל תנועה שאנו רוצים לעשות, מחייבת אישור של חקיקה בכנסת, והיכולת שלנו להניע תהליכים בלוחות זמנים קצרים, כמעט שואפת לאפס".

ביינארט ונויבך פורסים את התוכנית החדשה שהם מובילים, שלדבריהם אמורה לפתור את בעיית התמעטות החברות בבורסה, ויחד איתה - לפחות במידה מסוימת - גם את בעיית המחזורים. החלום של ביינארט הוא למשוך לבורסה הישראלית את חברות הסטארט-אפ בהמוניהן. כיום, הוא אומר, החברות האלה נמצאות על פרשת דרכים, בשלב החיים של בין שבע שנים לעשר שנים מהקמתן, ולא פעם הן נמכרות, כי נגמר הכסף. יש חברות בישראל שהיו יכולות להיות צ'ק פוינט הבאה, אם רק היו שורדות את השלב הזה, מגיעות לגייס כאן ושוק ההון היה משקיע בהן, ואנחנו חייבים לתת לחברות האלה הזדמנות.

"רק בשנה שעברה היו למעלה ממאה אקזיטים ב-5 מיליארד דולר. אם שוק ההון לא יכול לתת הזדמנות לחברות האלה, זה הכישלון של כולנו. לכן צריכים להית מוצרים ורגולציה שיאפשרו את הדבר הזה. אין סיבה שחברות כאלה לא יגייסו כסף בבורסה. יש היום דור של יזמים מסוג אחר, שרוצים לנהל, ואנחנו חייבים לתת להם את ההזדמנות הזו".

נויבך: "העובדה שלא משקיעים פה בחברות טכנולוגיה יוצרת הפסד רווח גם לציבור הישראלי. הציבור כאן איבד את האופציה שההשקעות שלו יצמחו, ולכן ההפסד בזה שהחברה הולכת לחו"ל הוא לא רק במיסוי ובמקומות עבודה שהיה ניתן לקבל, אלא גם בהפסד היכולת של החוסך הישראלי להרוויח מהצמיחה של החברות האלה".

בינתיים הבורסה כאן הופכת להיות אבן שואבת לחברות מסוג אחר, חברות נדל"ן אמריקאיות שמגייסות אצלנו אג"ח. מה יש להן לחפש פה?

"כמעט כולן בבעלות יהודים, הם מקבלים פה מימון יותר זול, למרות שאוברנקורפ (חברה קנדית שגייסה כאן באמצעות אג"ח וקרסה תוך זמן קצר, ה' מ') לא קיבלה מימון זול - השוק קיבל על האג"ח שלה 8.5%. השוק כאן עשה את עבודתו נאמנה. היו כמה אנשים שקנו וכנראה טעו, אבל לא היה פה כשל. זה נורא עצוב שזה קרה, אבל אין לי כלים למנוע את זה".

אז באופן כללי אתה מרוצה מהנהירה של החברות הללו לכאן?

"חבל שאין יותר כמוהן. הלוואי שהיו יותר. האם החברות האלה פחות טובות מהחברות הישראליות? אני לא יודע".

אבל מעבר לכל הבעיות הגלובליות, הרגולטוריות והאובייקטיביות, מעל תקופת כהונתם של ביינארט ונויבך מרחפות גם בעיות פרסונליות. גם בין המנכ"ל והיו"ר עצמם, וגם מול ועד העובדים המיליטנטי של הבורסה, הכולל 240 עובדים שעלות השכר הממוצעת שלהם עומדת על 50 אלף שקל בחודש.

מה הולך ביניכם? בשוק אומרים שביינארט טוען שנויבך לא מבין בשוק ההון, כשמנגד נויבך טוען שביינארט לא מבין בניהול. לקחתם הרי מגשר כדי שתוכלו להמשיך לעבוד יחד.

ביינארט: "שום מגשר. זה שהיה כתוב ככה, לא אומר שזה נכון. הייתה שאלה של חלוקת סמכויות, לקחנו מישהו (איקה אברבנאל, ששימש בין היתר סמנכ"ל בטבע, ה' מ') שיעבוד איתנו על זה. ביקשנו שיגדיר יחד איתנו את חלוקת התפקידים. יש שאלה מה עושה יו"ר ומה עושה מנכ"ל, במיוחד כשמדובר ביו"ר במשרה מלאה".

נויבך: "ראיתי את כל קטעי העיתונות שנכתבו בעניין. היו כתובים שם דברים שלא ידעתי עליהם".

לא ידעת שניסית להדיח את ביינארט?

"לא ידעתי שניסיתי להביא להדחתו, ולא ידעתי שאני לא נתתי לו בונוס".

אתם חושבים שאתם צוות טוב?

נויבך: "בגדול, אנו יודעים טוב מאוד לאן צריך להוביל את המערכת הזו. אנו מבינים יותר מדי טוב את מכלול הבעיות, והתפקיד שלנו זה לתת מענה".