קלינטון חוגגת זכייתה: למדתי מאמא לא להתקפל לפני בריונים

בנאום היסטורי בברוקלין ציינה קלינטון את הצלחתה לשבור את תקרת הזכוכית: היא ניצחה בחמישה מתוך שישה סבבי הבחירות המקדימות שההתקיימו אתמול וצברה מספיק צירים כדי לזכות במועמדות הדמוקרטית לנשיאות

הילארי קלינטון / צילום: רויטרס
הילארי קלינטון / צילום: רויטרס

לפני קהל מריע של אלפי אנשים (בעיקר נשים) מניפי דגלים, בברוקלין, חגגה לפנות בוקר (ד') הילארי קלינטון הצלחה היסטורית: היא נעשתה האמריקאית הראשונה ששברה את תקרת הזכוכית הווירטואלית בארצה וזכתה בפועל (עדיין לא רשמית) במועמדות של אחת משתי המפלגות הגדולות לנשיאות ארה"ב. פרשנים מכל גוני הקשת הפוליטית מדגישים, כי עכשיו פתוחה לפניה הדרך להצטרף למנהיגות כגולדה מאיר, אינדירה גאנדי, מרגרט תאצ'ר ואנג'לה מרקל.

מבחינה מסוימת, זה היה אנטי-קליימקס. כמה ארגוני חדשות גדולים בישרו יום קודם לכן, כי קלינטון הצליחה לצבור מספיק צירים כדי לזכות במועמדות עוד לפני ששת סבבי הבחירות המוקדמות שנערכו אתמול (ג'). בכל זאת, העובדה שקלינטון זכתה בחמישה מתוך ששת הסבבים האלה רק העצימה את ההתרגשות והגבירה את הלחץ על המתמודד הדמוקרטי האחר, ברני סנדרס, לפרוש סוף סוף מהמרוץ ולאפשר לקלינטון לאחד את המפלגה סביבה.

קלינטון זכתה בהישגים מרשימים בשתי המדינות המאוכלסות ביותר מתוך השש: קליפורניה (63% לעומת 36% לסנדרס; לא סופי) וניו-ג'רזי (63% לעומת 37%). בשתי המדינות יש ריכוזים גדולים של שחורים והיספנים, שהיו משענת בטוחה לבעלה ויהיו משענת חזקה גם לה בבחירות הכלליות בנובמבר. קלינטון זכתה בדקוטה הדרומית, ניו-מקסיקו ומונטנה. סנדרס גבר עליה בדקוטה הצפונית.

עכשיו זו רק שאלה של זמן מתי וכיצד יחליט סנדרס לסיים את הקמפיין שלו. מאגר בוחריו הנלהבים אינו מובטח לקלינטון. רבים מהם דוגלים בסיסמה: Bernie or bust, כלומר ברני או אף אחד לא. קלינטון והממסד הדמוקרטי מקווים, שהוא יחליט לתמוך במועמדת בפועל בהתלהבות, ייתגייס לקמפיין שלה ויקרא לבוחריו להצביע בעדה. עד עתה, הכריז סנדרס שבדעתו להמשיך במאבק עד ועידת המפלגה. הפסדו בקליפורניה אולי ישכנע אותו שהגיע הזמן להרים ידיים ולפרוש בכבוד. יש שמועות שהוא החליט לפטר כ-50% מעובדי מטה הבחירות שלו ושנציגיו כבר פתחו במגעים עם בכירי מטה קלינטון. דובר הבית הלבן אמר שלשום, כי ברק אובמה עשוי להכריז על תמיכה פומבית בקלינטון עוד השבוע.

נאומה של קלינטון לפנות בוקר, שנשזרו בו תחושה של התפעמות היסטורית והתקפות קשות על דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקאי בפועל, ריגש את קהל האלפים ששיסע את הנואמת פעם אחר פעם בתשואות ושריקות. הוא הכריזה, שהתנהלותו של טראמפ, ערכיו והתבטאויותיו אינם עולים בקנה אחד עם הערכים האמריקאים, וכי הוא "אינו כשיר להיות נשיא בגלל המזג שלו".

"הוא לא רק מנסה לבנות חומה בין ארה"ב למקסיקו, אלא גם לבנות חומות בין האמריקאים לבין עצמם", אמרה קלינטון. "כאשר הווא אומר, 'בואו נשיב את אמריקה לגדולתה', כוונתו היא 'בואו נחזיר את אמריקה אחורה'".

קלינטון מתחה ביקורת קשה על טראמפ בגין ביקורתו על שופט שחולש על משפט אזרחי נגד יזמה כושלת של המיליארדר, "אוניברסיטת טראמפ" (בעצם סדרת קורסים לעסקות נדל"ן). טראמפ אמר שהשופט מוטה נגדו מפני שהוא, השופט, "ממוצא מקסיקאי" ולכן הוא מתנגד להקמת חומה בין ארה"ב למקסיקו. היא גם הזכירה לשומעיה שטראמפ כינה נשים "חזירות" ושם ללעג עיתונאי בעל מוגבלויות גופניות. "טראמפ שואף לזכות באמצעות זריעת פחד, זריית מלח על פצעים ותזכורות יום-יומיות עד כמה הוא גדול מכולם", אמרה קלינטון.

 

"כדי להיות גדולים, איננו יכולים להיות קטנים"

"אמא שלי חינכה אותי לא להתקפל לעולם לפני בריונים", אמרה המועמדת הדמוקרטית בפועל. הקהל הגיב בתשואות אדירות.

"כדי להיות גדולים, איננו יכולים להיות קטנים", הוסיפה הנואמת. היא הדגישה, כי הבחירות הכלליות בנובמבר לא יהיו בחירות רגילות אלא מבחן שיקבע את הזהות הלאומית של האמריקאים. "הבחירות האלה יהיו שונות. הן יקבעו מי אנו כאומה... אנו טובים יותר (ממה שטראמפ מטיף לו). לא נתיר לחזון שלו להתממש באמריקה".

ובקריאה לתומכיו של סנדרס להצטרף למחנה שלה, אמרה קלינטון: "אני יודעת עד כמה גרועה התחושה להשקיע את כל הנשמה במועמד , במישהו שאתה מאמין בו, ואז לצאת בידיים ריקות. כבר התנסיתי בכך פעם אחת (רמז להפסדה לאובמה לפני שמונה שנים). אבל כאשר אנו צופים לעתיד, בואו נזכור מה מאחד אותנו.