הטיפ היומי: ענקית גרמנית עם יכולת ייצור מזומנים מרשימה

בבנק לאומי סבורים כי שילוב התמחור הזול עם יכולת פיזור עסקי וגיאוגרפי מרשים הופכים את מניית באייר להזדמנות מעניינת להשקעה

באייר / צילום: shutterstock
באייר / צילום: shutterstock

חברת הפרמצבטיקה והכימיקלים Bayer   נסחרת בגרמניה בשווי 73.5 מיליארד אירו. באייר היא אחת החברות המובילות בעולם בתחום האגרוכימיה והפארמה. בחודש מאי הפתיעה באייר את שוק ההון כשהגישה הצעת רכש במזומן לבעלי המניות של חברת Monsanto, ענקית אגרוכימיה אמריקאית, לפי שווי של כ-60 מיליארד דולר. אם העסקה תצא לפועל, החברה המשולבת תהיה החברה המובילה בעולם בתחום.

באייר פועלת באמצעות שלוש חטיבות עסקיות עיקריות. הראשונה היא חטיבת שירותי הבריאות המספקת תרופות מדף, תרופות מרשם, וחיסונים למשק החי (45% מההכנסות). חטיבה נוספת היא Covestro - יצרנית פולימרים לתעשייה כגון דבקים, צבע לרכב וחומרי בידוד לתעשיית הבניין (27% מההכנסות). החטיבה השלישית היא חטיבת האגרוכימיה המייצרת חומרי הדברה ופתרונות להגנת יבול והנדסת מזון (28% מההכנסות).

באייר היא יצרנית מזומנים מרשימה. ב-2015 רשמה החברה תזרים מזומנים חופשי של 3.8 מיליארד אירו, צמיחה של 18% ביחס ל-2014. בכל שנה היא מחלקת 40%-60% מהרווח הנקי שלה כדיבידנד.

ישנם שני תרחישים עתידיים אפשריים עבור המניה. בתרחיש הראשון, הצעת הרכש למונסנטו אינה מגיעה לכדי השלמה. מאחר והשוק מיהר "להעניש" את מניית באייר מאז הודעת הרכישה בשל החשש כי תשמש כמשקולת פיננסית על צווארה, כישלון הרכישה יסתמן כבשורה טובה, והמניה צפויה להחזיר את הערך שאיבדה.

בתרחיש השני, של השלמת הרכישה, החברה המשולבת תציג הכנסות של 25 מיליארד דולר מאגרוכימיה ותיהנה משולי ה-EBITDA הגבוהים של מונסנטו (30%). זאת לצד סינרגיות של 2 מיליארד דולר ושולי רווח תזרימי של 35% - הגבוהים בענף.

תזרים מזומנים חופשי שנתי של כ-6 מיליארד דולר (לחברה המשולבת) יתמוך בפירעון החוב. להערכתנו, הרכישה תעניק לבאייר יתרון משמעותי על-פני המתחרות, והתזמון נראה נכון דווקא כששוק האגרוכימיה בשפל.

בעקבות הירידות במניה, היא נסחרת במכפיל רווח חזוי (ל-2016) של 12 עם תשואת דיבידנד של כ-3% - תמחור חסר, הן ביחס לענף הפארמה (20) והן ביחס לאגרוכימיה (17). שילוב התמחור הזול עם יכולת פיזור עסקי וגיאוגרפי מרשים, הופכים את המניה להזדמנות מעניינת להשקעה.

הסיכון העיקרי בהשקעה הוא שרכישת מונסנטו לא תציף ערך לבעלי המניות בטווח הארוך ותעיק על המאזן. סיכון נוסף הוא שתקופה ממושכת של מחירי סחורות נמוכים צפויה להשפיע לרעה על הביקוש למוצרי החברה.

שמוליק קרפף, אנליסט מניות חו"ל במערך הייעוץ, בנק לאומי

הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם