בניגוד לפרסומים: בנק ישראל אינו שוקל לעצור רכישות המט"ח

באמצעי תקשורת שונים פורסם היום כי בנק ישראל שוקל להפסיק את ההתערבות בשוק המט"ח ■ בנק ישראל שולל פרסומים אלה ומציין כי "לא ניתן להתעלם מהמצוקה בה מצוי ענף היצוא"

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

בנק ישראל מתכחש לפרסומים באמצעי תקשורת שונים הבוקר (ב') לפיהם הבנק שוקל להפסיק את ההתערבות בשוק המט"ח ורכישות הדולרים. 

בסוף החודש יקיים בנק ישראל פגישה מקצועית עם גורמים בממשלה ובה ידון בין היתר  על המדיניות המוניטרית בה הוא נוקט. באמצעי תקשורת שונים פורסם כאמור כי בפגישה זו הבנק ישקול מחדש את מדיניות רכישות הדולרים. בבנק ישראל מציינים בתגובה כי "בנק ישראל מקיים דיונים מקצועיים עם גורמים בממשלה מעת לעת בנושאים שונים, והדיון שנקבע אינו חריג במובן זה". בבנק רומזים כי אין בכוונת הוועדה המוניטרית להפסיק את רכישות המט"ח ומדגישים כי "לא ניתן להתעלם מהמצוקה בה מצוי ענף הייצוא, בייחוד לאור חשיבותו לצמיחה ולפריון בישראל".

עדות נוספת לעמדה של בנק ישראל בעניין ההתערבות בשוק המט"ח ניתן היה לקבל רק לפני שבוע במסיבת העיתונאים שקיימה נגידת בנק ישראל קרנית פלוג לאחר החלטת הריבית לחודש יולי. פלוג אמרה אז כי "ההתערבות של בנק ישראל בשוק המט"ח, שמנעה ייסוף נוסף, היא חלק אינטגרלי מהמדיניות המוניטרית. לאור רמתה של הריבית וההשלכות שיכולות להיות להפחתה נוספת שלה, בעיקר על שוק הדיור, הוועדה המוניטרית סבורה שהמדיניות בשוק המט"ח היא הכלי הנכון כדי לתמוך בחזרת האינפלציה לתחום היעד, ולתמוך ביצוא, בתעשייה, ובתעסוקה בעת הזו".

נזכיר, בשנים האחרונות בנק ישראל מתערב באופן ישיר בשוק המט"ח ורוכש מפעם לפעם דולרים במטרה למתן את ההשפעות השליליות של ייסוף השקל על ענף היצוא. כתוצאה מרכישות הדולרים יתרות המט"ח של בנק ישראל זינקו לרמת שיא של יותר מ-90 מיליארד דולר בתום 2015. רכישות המט"ח של הבנק מבוצעות בשני מסלולים: במסלול הראשון הבנק רוכש דולרים ללא הודעה מוקדמת במטרה להחליש את השקל. במסלול השני, הבנק רוכש דולרים במסגרת תוכנית ידועה מראש כדי לקזז את השפעת הפקת הגז הטבעי על שער החליפין. ב-2016 מתכנן בנק ישראל לרכוש מט"ח בהיקף של כ-1.8 מיליארד דולר במסגרת המסלול השני.

הדולר מתחזק היום בכ-0.2% מול השקל ונסחר סביב 3.85 שקלים. בשבוע שלאחר משאל העם בבריטניה הדולר התחזק מול השקל והעפיל לרמה של מעל 3.9 שקלים, זאת בהתאם למגמה העולמית, בעוד המשקיעים נהרו לנכסים שנחשבים לחוף מבטחים כגון הדול, הזהב והאג"ח הממשלתיות. בימים האחרונים, כאשר השפעות הברקזיט התפוגגו, הדולר נחלש מול המטבעות המרכזיים וגם מול השקל.