יו"ר סוסייטה ז'נרל: איטליה עלולה להצית משבר בנקים באירופה

לורנזו ביני סמאגי טוען כי משבר הבנקים באיטליה עלול להתפשט לכל אירופה אם האיחוד האירופי לא יסכים שהממשלה באיטליה תחלץ את הבנקים באמצעות כספי משלמי המסים

מתאו רנצי / צילום: רויטרס
מתאו רנצי / צילום: רויטרס

משבר הבנקים באיטליה עלול להתפשט לכל אירופה ולהצית משבר פיננסי גדול, כך טוען היום (ד') בראיון ל"בלומברג" לורנזו ביני סמאגי, יו"ר הבנק הצרפתי סוסייטה ז'נרל ובכיר לשעבר בבנק המרכזי האירופי.

"כל סקטור הבנקאות נמצא תחת לחץ", אמר סמאגי והוסיף כי המשבר עלול להוביל את הממשלות לחלץ את הבנקים באמצעות כספי משלמי המסים (בניגוד לכללי האיחוד האירופי לפיהם נושי הבנקים מממנים את החילוצים באמצעות "תספורות").

כ-360 מיליארד אירו (389 מיליארד דולר) של הלוואות "רעות" מכבידים על הבנקים האיטלקים והרשויות במדינה מנסות למצוא פתרונות כדי לחלץ את המערכת, שמצבה הורע בעקבות הברקזיט. לפי דיווחים שונים ראש ממשלת איטליה מתאו רנצי נחוש להתערב עם כספי ציבור במידת הצורך, למרות אזהרות מבריסל ומברלין בדבר הצורך לכבד את הכללים. הממשלה מנסה לפעול מול מוסדות האיחוד האירופי ולהביא לפתרון שיאפשר באופן חד פעמי לממשלה לסייע לבנקים במדינה.

מערכת הבנקאות באירופה ניצבת בפני סיכון למשבר סיסטמטי, אלא אם כן הממשלות יאמצו את הרעיון של חילוץ הבנקים באמצעות כספי משלמי המסים, טוען סמאגי.

איטליה נחשבת לעקב אכילס הגדול ביותר בגוש האירו בעקבות ההלם של ההצבעה על הברקזיט בבריטניה, ומניות הבנקים שלה צנחו מאז בשליש. החששות מצטברים לפני פרסום תוצאות מבחני העמידות שנערכו לבנקים האיטלקיים החודש.