החל מ-17 ביולי: כללי המשחק לגירושים משתנים

בעוד מספר ימים ייכנס לתוקף החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה, הפונה לזוגות שלא עלה בידם לפנות להליך גישור ■ ההמלצה: הגשת בקשה ליישוב סכסוך ■ חשבון בנק משותף – יתרונות וחסרונות

גירושין – ממה צריך להיזהר? / צילום:  Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
גירושין – ממה צריך להיזהר? / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

שוקלים להתגרש? בין אם אתם מתכוונים לעשות זאת בהסכם, ובין אם אתם סוברים כי הצד שכנגד יתקשה לשתף פעולה עם הגירושים - קודם כל כדאי להגיש בקשה ליישוב סכסוך.

החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה, שייכנס לתוקף ב-17 ביולי, עתיד לחולל שינוי משמעותי בהליכים משפטיים בין בני זוג. החוק והתקנות מכוחו פונים לזוגות שלא עלה בידם לפנות מלכתחילה להליך גישור. ראוי לשים לב שהחוק אינו פותר את בעיית מירוץ הסמכויות ועשוי אף להחריף אותה, ולכן אם קיבלתם הזמנה בהליך של יישוב סכסוך, התחלתם בלא ידיעתכם הליך משפטי בעל השלכות מרחיקות לכת.

מדוע מומלץ להגיש בקשה ליישוב סכסוך?

ראשית, בקשה ליישוב סכסוך מוגשת על טופס ואינה כוללת טענות או עובדות בקשר לסכסוך או לסמכות השיפוט של הערכאה השיפוטית. כלומר, הדבר לא כולל שום טענה שעלולה לפגוע או להעצים את הסכסוך, אלא פשוט מבקש ליישב אותו. מדובר בהליך קל ופשוט שעשוי להשפיע על חייכם באופן דרמטי.

שנית, אי-אפשר להתעלם מהבקשה. אם הגשתם בקשה ליישוב סכסוך, הצד הנגדי מחויב להשתתף ב-4 פגישות ביחידת הסיוע, שמטרתן לעזור לכם לפתור את הסכסוך. מי שלא מתייצב עלול להיות מחויב בהוצאות משפט, כך שההתייצבות חובה.

כמו כן, במשך תקופה של 45 יום חל עיכוב הליכים. בפרק זמן זה אף צד לא יכול להגיש תביעה לבית המשפט או לבית הדין. עם זאת, כן ניתן להגיש בקשות לסעדים לשמירת המצב הקיים (עיקולים, צווי עיכוב יציאה מן הארץ) וכן לסעדים דחופים בענייני קטינים.

מלבד זאת, בתקופה זו תוכלו להיווכח אם יש סיכוי להגיע להסכם או שכדאי להיערך להליך משפטי. השאלה אם ניתן להגיע להסכם או לא היא פונקציה של בשלות רגשית, כך שאם אחד הצדדים לא בשל - יחידת הסיוע לא תועיל, אבל אם יש בשלות להסכם - בהחלט ניתן לנצל את הפלטפורמה הזאת ולהימנע מהליך משפטי.

נוסף על כך, מי שמגיש ראשון את הבקשה ליישוב סכסוך, זכאי לקבוע לאיזו ערכאה יוגשו תביעות אם לא ניתן להגיע להסכם לאחר תקופת עיכוב ההליכים. דהיינו, להגשת בקשה פשוטה יש השלכות מרחיקות לכת בעניין סמכות הדיון בהיעדר הסכם.

לאחר הגשת בקשה ליישוב סכסוך לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני, אמורה יחידת הסיוע להזמין את הצדדים ל-4 פגישות מהו"ת - מידע, היכרות ותיאום; או למספר פגישות קטן יותר, בהתאם להחלטת עובדי יחידת הסיוע.

 

חובה להתייצב ביחידת הסיוע

במסגרת הפגישות אמורים הצדדים לקבל מידע על ההליכים המשפטיים לעניין סכסוך משפחתי ועל ההשלכות של גירושים ושל כל עניין אחר בסכסוך משפחתי על הצדדים ועל ילדיהם, ובכלל זה השלכות משפטיות, רגשיות, חברתיות וכלכליות; כן אמורים הצדדים לקבל מידע על הדרכים שבהן ניתן לפתור את הסכסוך - ייעוץ, גישור, טיפול משפחתי או זוגי והיכן ניתן לקבל את השירותים האלה. עובדי יחידת הסיוע אמורים אף לסייע לצדדים להגיע להסכמות ביניים בעניין מזונות והסדרי החזקת הילדים ולהמליץ לצדדים על גורם גישורי.

למרות האופי הטיפולי - גישורי של ההליך, דינה של הזמנה לפגישה ביחידת הסיוע כדין הזמנה לדיון בבית המשפט, כלומר יש חובה להתייצב. אם קיבלתם הזמנה ליחידת הסיוע ולא התייצבתם, אתם עלולים להיות מחויבים בהוצאות משפט.

ההליך ביחידת הסיוע אמור להסתיים לכל היותר תוך חודשיים. בכל אותה תקופה חל עיכוב הליכים, ולא ניתן להגיש תביעה כלשהי לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני, למעט סעדים לשמירת המצב הקיים או סעדים דחופים אחרים.

חשוב לזכור כי לעובדי יחידת הסיוע אסור להחתים את הצדדים על הסכם או על הסכמות בעלות השלכות משפטיות מבלי שנינתה לצדדים הזדמנות להיוועץ עם עורך דין מטעמם, ובכלל - לאור המשמעות מרחיקת הלכת של ההליך, חובה ללוותו בייעוץ משפטי.

כעת שימו לב לעניין החשוב הבא - לפי החוק, אם הסתיימה תקופת עיכוב ההליכים, והצדדים לא הגיעו להסכמה בעניין פנייה לגישור - רשאי הצד שהגיש תחילה את הבקשה ליישוב הסכסוך, להגיש תוך 15 ימים תובענה בעניין של סכסוך משפחתי לכל ערכאה שיפוטית שלה סמכות לדון בעניין לפי דין. אם הוא לא עשה כן, רשאי הצד השני להגיש תביעה לכל ערכאה שהוא בוחר. מי שלא יהיה ערני לעניין הזה עלול למצוא את עצמו מפסיד במירוץ הסמכויות.

■ הכותבת היא מומחית לדיני משפחה וירושה ובעלת האתר WWW.GETUP.CO.IL