הופקדו תוכניות לתוספת של כ-7,500 דירות במגזר הערבי

משרד השיכון: בקרוב ייחתם הסכם גג עם טמרה ובמקביל 15 הסכמים אסטרטגיים נוספים עתידים להיחתם בתחום הדיור בין היתר עם בקעה אל גרביה, טירה, טייבה, סחנין, נצרת ועוד

יואב גלנט  בועידת הנדלן / צילום:איל יצהר
יואב גלנט בועידת הנדלן / צילום:איל יצהר

הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים (הותמ"ל) שבמינהל התכנון החליטה להפקיד שלוש תוכניות נוספות במגזר הערבי. מדובר בתוכניות המתייחסות לעיר טמרה ולמועצה המקומית מזרעה הכוללות יחד תוספת של כ-7,500 יחידות דיור. התכניות יעברו בחודשים הקרובים תהליכי אישור בוותמ"ל ועתידות לקבל אישור סופי לקראת סוף השנה.

התוכניות בעיר טמרה, הממוקמת בגליל התחתון צפונית לשפרעם ודרום מזרחית מעכו, כוללות תוספת של 6,900 יחידות דיור, מתוכן 5,300 יחידות שקודמו על ידי משרד הבינוי והשיכון ו-1,600 יחידות שקודמו על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). התוכנית שקודמה על ידי רמ"י נעשתה יחד עם צוות התכנון רונאל-לזר אדריכלים.

מדובר בתוכניות המאופיינות בבנייה מדורגת ובנייה לגובה, שיוקמו על קרקעות מדינה וקרקעות פרטיות. התכניות קודמו בשיתוף פעולה מלא עם הרשות המקומית, ולאור מצוקת הדיור של מחוסרי קרקעות ביישוב.

עוד כוללת התוכנית גם תוספת של כ-100 אלף מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר לאורך הכבישים הראשיים והיצע של שטחי ציבור. נציין כי במקביל לתוכנית זו נמסר היום (ה') ממשרד הבינוי והשיכון כי בקרוב צפוי להיחתם גם הסכם גג מול עיריית טמרה וחמישה עשר הסכמים אסטרטגיים נוספים עם ישובי המגזר שימנו אלפי יחידות דיור נוספות, ביניהם: בקעה אל גרביה, טירה, טייבה, סחנין, נצרת ועוד.

התוכנית במועצה המקומית מזרעה, הסמוכה לנהרייה הצפון הארץ, כוללת 670 יחידות דיור והיא קודמה על ידי משרד הבינוי בשיתוף פעולה עם הרשות המקומית. לצד שטחי המגורים, התוכנית כוללת גם את הסדרתו של נחל "בית העמק" והפיכתו לפארק וטיילת וכן תוספת של כ-3,500 מ"ר שטחי מסחר, שטחי ציבור ושטחי ספורט הנותנים מענה לכלל היישוב.

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, התייחס היום להפקדת התוכניות ואמר: "בעשרים השנים הקרובות ישראל תידרש למיליון דירות, מתוכן כ-200 אלף דירות עבור האוכלוסייה הערבית. לאחרונה, הנחיתי על הקמת אגף מיוחד שיעסוק בפתרונות עבור המגזר הערבי ואוכלוסיות מיעוטים נוספות, החל ב'מחיר למשתכן', דרך הקמת מבני ציבור ועד להרחבת קווי התיחום של היישובים הערבים, כך שבשוליים יוכנסו קרקעות מדינה שעליהן נוכל ליזום שכונות מודרניות ורוויות".

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אשל ארמוני הוסיף: "בהמשך להחלטת הממשלה 922 שעוסקת בתגבור המגזר, משרד הבינוי והשיכון מוביל בשנה האחרונה שורה נוספת של צעדים לטובת מגזרי המיעוטים".

גם ברמ"י התייחסו להפקדת התוכנית בה לקחו חלק, בטמרה. רפי אלמליח, מנהל אגף בכיר לתכנון ופרויקטים ברשות מקרקעי ישראל אמר היום: "התוכנית קודמה בהצלחה על ידי מנהל מרחב צפון ברשות תמיר ברקין, ומתכננת מרחב צפון ברשות עידית הוברמן כמו גם צוותם. תכנית זו מהווה המשך ישיר של מגמת הרשות לקידום התכנון למגורים ביישובי מיעוטים על מנת לענות על המצוקה הקיימת בישובים אילו ולהתאים את התכניות לצרכי האוכלוסייה ולצביון הישוב והמגזר. התכנית מאפשרת מימוש כמות נרחבת של יחידות דיור באופן שיסייע הן לישוב, הן למגזר והן למדינת ישראל כולה כחלק מטיפול תכנוני ושיווקי במשבר הדיור".