מכרז חשכ"ל: זכייה שכולה סימן שאלה אחד גדול

הזכייה של פלאפון במכרז חשכ"ל ביום חמישי לא מבשרת טובות עבור מי שהאמין שהשוק הסלולרי יתאושש בקרוב

את הזכייה של פלאפון במכרז החשב הכללי, שלפיו היא תספק את שירותי הסלולר לעובדי המדינה בשנים הבאות, ניתן להגדיר כזכייה רק במובן הפורמלי. צריך לראות את התמונות שפרסמו אנשים בפלאפון, ולשמוע את הקולות כדי להבין שמעבר לפורקן רגעי, התמונות משקפות יותר סיבות לדאגה מאשר שמחה עקב הזכייה הזו.

ניתוח כלכלי קר מעלה ספק אם הזכייה משתלמת, אבל בואו ניתן לפלאפון ולמנכ"ל רן גוראון את הקרדיט שהם יודעים מה הם עושים, ושהמכרז הזה לא יהיה חרב פיפיות - כי זה לא מכרז שישפיע רק על פלאפון, אלא זה מכרז שישפיע על כל שוק התקשורת.

גורם בכיר מאוד בשוק התקשורת אמר שהמכרז הוא מכה אנושה לשוק שכרגע עוד קשה לחזות מלוא השלכותיו. קשה לדעת במדויק מה המחיר שישלמו עובדי המדינה במכרז, כי השלב השני של המכרז על ציוד הקצה טרם נערך. בכלל מדובר במכרז מאוד מסובך, עם דרישות מאוד גבוהות, כמו למשל אספקת טלפונים חדשים כל שנתיים לבכירים בשירות המדינה כך שקשה לדעת.

אבל מה שכן אפשר לדעת הוא שככל הנראה המדינה תשלם לפלאפון מחירים באזור 30-25 שקל למנוי לחודש, כאשר לא ברור אם מחיר המכשיר כלול בתוך החבילה. יש גם עניין של חבילות דאטה שונות ומכשירי פרימיום ומכשירים פחות יקרים וכו', ולכן המחיר הממוצע הסופי כרגע מורכב להבנה.

אבל מה שברור ולא מסובך להבנה הוא שלפלאפון הייתה הכנסה שנתית של כ-150 מיליון שקל מהחשכ"ל, וממוצע ההכנסות שלהם עמד על בערך 80-70 שקל בחודש. בהנחה גסה שפלאפון איבדה 40 שקל למנוי, כפול 100 אלף לקוחות כפול 12 חודשים, מגיעים בקלות להפסד הכנסות של כ-50 מיליון שקל.

אם היא מאבדת 60 שקל ממנוי זה אומר שהיא תאבד הכנסות של 60 מיליון שקל בשנה. ומכיוון שהמכרז מאפשר לעובדי המדינה לצרף בני משפחה (במחירים קרובים לא זהים), ההשפעה ברורה. ה-EBITDA של פלאפון ברבעון הראשון הסתכם ב-105 מיליון שקל, והרווח הנקי הסתכם ב-13 מיליון שקל כאשר החשכ"ל לקוח משלם, כך שניתן להעריך שאיבוד ההכנסות מהחשכ"ל עשוי להשפיע לרעה משמעותית על התוצאות של פלאפון בעתיד הקרוב.

וזה לא הסוף, כי כמו שכבר ציינו בעבר, למכרז חשכ"ל יש השפעה גדולה על המחירים בכל שוק הסלולר. כל הגופים המוסדיים והציבוריים הגדולים כמו צה"ל, משטרה, חברות ממשלתיות, חברות ענק, בנקים - כולם מסתכלים ובוחנים לראות מה המחיר שקיבלה המדינה. כולם הולכים להיכנס למו"מ עם החברות הסלולריות ועם פלאפון כמובן על המחירים העתידיים.

צה"ל הוא לקוח של סלקום עם עשרות אלפי מכשירים. מישהו חושב שבצה"ל לא יבדקו ממחר עם החשכ"ל איזה מחירים הוא קיבל? מה שקיבלנו הוא לחץ מסיבי נוסף על כלל מחירי הסלולר בשוק.

אם מישהו חשב שהמחירים הולכים לעלות, כדאי שיחשוב שוב. המחירים בשוק הפרטי מושפעים מהמחירים בשוק העסקי, ובקיצור, אם מוסיפים את הכניסה של חזי בצלאל לשוק הסלולר, את האי-ודאות סביב גולן טלקום שאולי תישאר ואולי תימכר, מקבלים מציאות מורכבת הרבה יותר.

עוד דבר, פלאפון מצויה בימים אלה במשא ומתן חשוב עם העובדים על הארכת ההסכם הקיבוצי לשנים הבאות. ולעובדים יש דרישות. העובדים של פלאפון היו הראשונים שחתמו על הסכם קיבוצי, מאז חתמו חברות אחרות שקיבלו לא מעט תוספות שכר, הטבות , הסכמי פרישה נדיבים וכו'. הוועד בפלאפון יודע ומכיר את מצב החברה שנשחקת ברווחיות, אבל הוא גם יודע שהחברה האם בזק הרוויחה 1.7 מיליארד שקל ב-2015. בהסתכלות שלו, כאשר פלאפון הרוויחה והרבה, כל הכסף עלה למעלה לבעלים. עכשיו כשהיא עשויה להפסיד, יכולים הבעלים להרשות לעצמם להכניס את היד לכיס. מה שקיבלו עובדי בזק בהסכם הקיבוצי האחרון לא נעלם מעיני עובדי פלאפון.