חקירת ארי הרו: רו"ח ממשרד שטיינמץ-עמינח מסר עדות

רו"ח שמוליק הירשפלד זומן לפני חודשים אחדים ליחידה הארצית לחקירות הונאה לצורך מתן עדות ■ הוא לא נחשד במעורבות ולא הוזהר במהלך עדותו

רו"ח שמוליק הירשפלד ממשרד רואי החשבון שטיינמץ-עמינח זומן לפני כמה חודשים ליחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) לצורך מתן עדות בתיק החשדות נגד מגייס התרומות של ראש הממשלה, ארי הרו - כך נודע ל"גלובס".

ככל הידוע, רו"ח הירשפלד לא נחשד בתיק ולא הוזהר במהלך עדותו, אך זומן למסור עדות, מאחר שהיה מצוי בלב הפרשה שבמסגרתה נחשד מגייס התרומות הרו. הירשפלד שימש כנאמן להחזקת מניותיו של הרו בחברת 3H גלובל במסגרת העסקה למכירת המניות, עסקה שהייתה על-פי החשד פיקטיבית.

משרד שטיינמץ-עמינח עמד במרכזן של שתי פרשיות פליליות לאחרונה - פרשת ענבל אור ופרשת אורן קובי ועוקץ הקרקעות של חברת "אדמה".

כפי שפורסם לראשונה על-ידי העיתונאי גידי וייץ, החשד בתיק ארי הרו נוגע לעסקה למכירת חברת הייעוץ שהקים הרו, חברת 3H גלובל, לאדם בשם ויקי דויטש, בתמורה ל-3 מיליון דולר ב-12 תשלומים שווים של 250 אלף דולר כל אחד. לפי ההסכם, התשלום הראשון שולם באפריל 2014, והתשלום האחרון אמור היה לעבור בינואר 2017. ואולם, לפי הפרסום של וייץ, התשלומים שהועברו לא עלו בקנה אחד עם ההסכם והעלו חשד כאילו העסקה פיקטיבית ושימשה כמכשיר להעברת כספים להרו או לאנשים הקשורים אליו.

בסוף 2013 עמד ארי הרו להתמנות לתפקיד ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה, ובהתאם דרשה היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, עו"ד שלומית ברנע-פרגו, כי הרו יסדיר את ניגוד העניינים האפשרי בין חברת הייעוץ שבבעלותו לבין תפקידיו בלשכה. לפי ההסכם שהושג התחייב הרו שלא להיות מעורב בעסקי החברה, ועדכן כי השיג הסכם למכירת החברה.

בדיקת "גלובס" מעלה כי בפברואר 2014, לאחר הדיווח על ההסכם, חדל הרו מלשמש כדירקטור בחברה, ומניותיו הועברו לשליטת חברת וי-ג'י-די הולילנד בע"מ, הנשלטת על-ידי חברה אמריקאית בעלת שם זהה - VJD Holy Land LLC, שמושבה בניו-יורק.

אולם נדמה כי הזיקה בין הרו לבין החברה הרוכשת בישראל לכאורה לא נותקה לחלוטין. כמה חודשים לאחר המכירה המדווחת כביכול, ביוני 2014 נרשם אחיו של ארי הרו, יהושע (ג'וש) הרו, כדירקטור בחברה הישראלית וי-ג'י-די הולילנד, זו הרשומה רשמית כבעלת השליטת ב-3H גלובל.

אם הרו מכר את החברה, כיצד נרשם אחיו כדירקטור בחברה הרוכשת? "גלובס" פנה לג'וש הרו, שמסר כי לאור החקירה הוא מנוע מלמסור פרטים.

חולפים עוד כמה חודשים, ובעקבות אי-העמידה לכאורה של החברה האמריקאית בתשלומים, התבטלה העסקה. לפי הרישום, בפברואר 2015 הועברו מניות חברת הייעוץ לידי רו"ח הירשפלד כנאמן עבור ארי הרו.

ג'וש הרו, שהיה כאמור דירקטור גם בחברה הרוכשת, נרשם כעת כדירקטור בחברת 3H גלובל למשך 3 חודשים בלבד. במאי 2015, פרק של כמה חודשים לאחר שהרו סיים את תפקידו בלשכת ראש הממשלה, מועברות 100% מן המניות לידי הרו בחזרה.

בהמשך, ביולי 2015 הגישה וי-ג'י-די הישראלית בקשה לפירוק מרצון, וביוני האחרון חוסלה החברה סופית.

האם בשלב זה, התשלומים ששולמו במסגרת העסקה הוחזרו למשלם? זוהי אחת השאלות המרכזיות במסגרת פרשת החשדות נגד הרו.

בימים האחרונים קשרו פרסומים שונים בין פרשת הרו לבין "הבדיקה" של החשדות הנוגעים לראש הממשלה, בנימין נתניהו. זאת, בעיקר סביב עיכובו הדרמטי-משהו של הרו לחקירה בשדה התעופה ביום חמישי האחרון, עם חזרתו מספרד, ושליחתו למעצר-בית.

לפי הערכות, מעצר הבית של ארי הרו הוא חלק מהמאמץ של המשטרה "למנף" את החשדות נגד הרו כדי להפוך אותו לעד מדינה כנגד ראש הממשלה, במסגרת אותה בדיקה שעליה הכריז לאחרונה היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, נגד ראש הממשלה נתניהו. 

המשרד של ענבל אור ושל אורן קובי

בנוסף לחלקו של רו"ח הירשפלד בהחזקת המניות בפרשת ארי הרו, העסיק משרד רואי החשבון משרד שטיינמץ-עמינח את העיתונות הכלכלית בזמן האחרון בפרשות העגומות של ענבל אור ואורן קובי. 

בפרשת ענבל אור ספג המשרד ביקורת קשה מפי שופט המחוזי בתל-אביב, איתן אורנשטיין, ומפי הנאמן של חברת אור סיטי נדל"ן של אור, עו"ד איתן ארז. בין היתר נגעה הביקורת לסיווגה של זכות תביעה (שלא הוגשה) בדוחות הכספיים של החברה כנכס בשווי 11 מיליון שקל.

מדובר בפרויקט "דרום בבלי" שבו הייתה לאור סיטי אופציה לרכישת קרקע שנרכשה ב-2012, אך האופציה פקעה והזכות בקרקע אבדה, כאשר לענבל אור היו טענות משפטיות נגד בעלי הקרקע. הדוח השנתי ל-2014, שנחתם באמצע 2015, ציין במסגרת ביאור לדוח כי הוגשה תביעה בעניין, וכי לפי חוות-דעת משפטית שהוצגה לרואי החשבון, סיכוייה גבוהים. לכן, צוין בביאור כי רואי החשבון השתכנעו כי אין לגרוע את אותו "נכס" בשווי 11 מיליון שקל מהמלאי.

המרחק הרב בין הדוח לבין מציאות הדאיג את בית המשפט. "מסתבר כי האמור בביאור 6 לדוח הכספי אינו מדויק, בלשון המעטה", פסק אורנשטיין, ועמד על כך שלא רק ש"סיכויי התביעה" אינם גבוהים, החברה זנחה בפועל את המאמצים להגיש תביעה שכזו.

"החברה לא הגישה תביעה בגין המגיע לה, לטענתה, ואתמה - הכיצד הוכלל במאזן סכום ניכר ביותר של מיליוני שקלים כמלאי שטחי מסחר, כשהלכה למעשה עסקינן רק בזכות תביעה - תביעה שלא הוגשה, והגם שבביאור כתוב שהתביעה הוגשה ב-2014?", כתב השופט.

בפרשת אורן קובי הגיש המשרד דוח כספי לחברת "אדמה" (א.ר. לוג'יסטיק), שבו סווגו באופן שגוי כ-20 מיליון שקל - סכום המעילה לכאורה של בעל השליטה אורן קובי בכספי חשבונות הנאמנות של לקוחות החברה, מעילה שבגינה נעצר ונחקר קובי בשבוע שעבר באזהרה. הסכום סווג כרווח על בסיס חשבוניות שסיפק קובי לרואי החשבון.

במאי האחרון, חודשיים לאחר החתימה על הדוח לשנת 2015, הוגש אותו דוח מחדש בצעד חריג. בדוח המתוקן נמחקו אותם 20 מיליון שקל, ובהתאם לשינוי הוצמדה לחברה הערת "עסק חי".

הדוח החדש שסיפק שטיינמץ-עמינח הוא ראיה משמעותית בתיק הפלילי במסגרתו נחשד קובי, בין היתר בריבוי עבירות של גניבה בידי מורשה.