הוסר איום מחזיקי אג"ח ט' לפירוק אי.די.בי

זאת לאחר שמוקדם יותר השנה החליטו המחזיקים להעמיד את החוב כלפיהם לפירעון מיידי, ופנו לביהמ"ש בבקשה למנות לאי.די.בי מפרק זמני ■ במקביל, ממשיכה אי.די.בי לקדם גיוס אג"ח של 300 מיליון שקל

אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי

ביום שאחרי דיווחה הדרמטי של דסק"ש על העסקה הצפויה למכירת יתרת החזקותיה ביצרנית חומרי ההדברה אדמה לידי כמצ'יינה, בעלת השליטה בה אי.די.בי פתוח ומחזיקי סדרת האג"ח הארוכה שלה (סדרה ט') עשויים לצאת לדרך חדשה במערכת היחסים ביניהם. זאת לאחר שהמחזיקים החליטו להסיר את בקשתם מביהמ"ש להכריז על אי.די.בי כחדלת פירעון ולשלוח אותה לפירוק.

מחזיקי אג"ח ט', בעלי החוב העיקריים של חברת ההחזקות שבבעלות אדוארדו אלשטיין, נקטו בחודשים האחרונים בגישה מיליטנטית כלפי אי.די.בי בשל חששותיהם ליכולתה לשרת את חובותיה בהיקף של 2.8 מיליארד שקל, יותר מ-1.1 מיליארד שקל מתוכם למחזיקי סדרה ט'. נאמן סדרה ט' הוא חברת הרמטיק ובא כוחה הוא עו"ד גיא גיסין.

מוקדם יותר השנה החליטו המחזיקים להעמיד את החוב כלפיהם לפירעון מיידי, ולאחר שהחברה דחתה את דרישתם פנו לביהמ"ש בבקשה למנות לחברה מפרק זמני. אולם כעת, כאמור, בעקבות מכירת מניות אדמה שמחזיקה דסק"ש (40%) הם ויתרו על בקשתם. זאת כיוון שאם תושלם המכירה היא צפויה לשפר באופן משמעותי את יכולתה של אי.די.בי להתמודד עם התחייבויותיה.

מזומנים עד סוף אוגוסט

אתמול דיווחו דסק"ש ואי.די.בי על הסכמות אליהן הגיעו עם חברת כמצ'יינה הסינית, למימוש החזקות דסק"ש ביצרנית חומרי ההדברה אדמה (לשעבר מכתשים אגן), בתמורה כוללת של 1.4 מיליארד דולר. מתוך הסכום תקבל דסק"ש תשלום של 230 מיליון דולר ובנוסף תימחק לה הלוואה בהיקף של כ-1.1 מיליארד דולר שהעניקו הסינים לדסק"ש ב-2011, במסגרת עסקת רכישת השליטה באדמה.

לאחר ההודעה על ההסכמות למכירת החזקות דסק"ש באדמה, הצדדים פועלים לעמוד בתנאים המתלים שייסגרו ככל הנראה בעוד כמה ימים. הסגירה הסופית לעסקה צפויה בחודש ספטמבר, אז גם ייכנס הכסף לקופת החברה.

כיום יש לאי.די.בי מזומנים שיספיקו לפעילות השוטפת שלה עד סוף חודש אוגוסט. לכן היא מקדמת במקביל גם את תוכניותיה להנפיק בשבועות הקרובים אג"ח בהיקף של כ-300 מיליון שקל. זהו הסכום הדרוש לה כדי להתמודד עם יתרת פירעונות חובותיה ב-2016, רובה בחודש ספטמבר. הסרת בקשת הפירוק תסייע לה לקדם את הגיוס.

החברה ממשיכה ברוד שואו מול משקיעים כדי להבטיח את ההנפקה ובימים הקרובים תנסה לפרסם תשקיף.

אולם טרם לכך, היא עדיין נדרשת לפתור את הבעיה שיש לה בשיעבוד מניות כלל ביטוח לטובת הגיוס. זאת בשל התנגדותה של הממונה על שוק ההון והביטוח במשרד האוצר, דורית סלינגר, לכך.

רווח צפוי של כ-380 מיליון שקל

באי.די.בי בוחנים אפשרות לשעבד עד 5% ממניות כלל ביטוח - נתח עבורו, כך טוענים שם, לא נדרש אישור משרד האוצר.

עד לפתרון הסופי של הסוגיה מתכננים להפקיד את הכסף שיגויס בחשבון נאמנות.

אי.די.בי צופה מעסקת אדמה רווח של כ-380 מיליון שקל ועלייה של כ-700 מיליון שקל בהונה העצמי, ואילו דסק"ש צופה ממנה רווח של כ-690 מיליון שקל ועלייה של כ-900 מיליון שקל בהון העצמי. העסקה צפויה להשפיע בצורה ניכרת לטובה על יתרות המזומנים של שתי החברות ועל יכולתן לעמוד בהתחייבויותיהן העתידיות. ההודעה על עסקת אדמה הובילה אתמול לעליות חדות באג"ח אי.די.בי, אולם התשואות עליהן עדיין דו-ספרתיות ועומדות בטווח של 11%-14%.

התשואות על אג"ח דסק"ש, שנהנו גם הן מעליות שערים חדות אתמול, מגיעות לעד 6%.