לפיד על תאגיד השידור: "אנשים שבאו מחפשים היום בטירוף איך לעזוב"

שר האוצר לשעבר כתב בפוסט בפייסבוק כי החלטת נתניהו לדחות את העלייה לאוויר של תאגיד השידור הציבורי היא לא סיפור כלכלי אלא מלחמה על חופש הביטוי

יאיר לפיד / צילום: אייל יצהר
יאיר לפיד / צילום: אייל יצהר

יו"ר מפלגת "יש עתיד" ושר האוצר לשעבר, יאיר לפיד, פרסם היום (ד') פוסט בפייסבוק בו הוא מסביר את עמדתו שהביאה לפירוק רשות השידור הישנה והקמת תאגיד השידור הציבורי.

"כשגלעד ארדן הגיע אליי בממשלה הקודמת עם הרעיון לרפורמה בשידור הציבורי הסכמתי בהתלהבות ורתמתי את כל משרד האוצר למשימה. היה לי רק תנאי אחד: שנעשה ביחד היסטוריה ונוציא את רשות השידור מידי הפוליטיקאים.

"ארדן אמר כן והתכוון לזה, ואני הסכמתי לוותר על כל הסמכויות שהיו לשר האוצר ברשות השידור. רציתי שעובדי התאגיד החדש יידעו שאף שר לא יוכל יותר לסחוט אותם או לאיים עליהם. תקציב התאגיד החדש, הודעתי להם, יהיה עצמאי וקבוע. שר האוצר וראש הממשלה לא יוכלו להשתמש בכסף כמנוף ללחוץ על העיתונאים.

"יצאנו לדרך. המטרה הייתה פשוטה: ליצור שידור ציבורי תחרותי, חסר פחד, שלא דופק חשבון לשלטון.
ביטלנו את האגרה, עצרנו את חגיגת הבזבוזים וחוסר היעילות, התחלנו במלאכה המפרכת של בנייה מחדש של רשות השידור.

"המהלך הזה הפתיע רבים, מפני שמאז שנות ה-60 הפוליטיקאים נהנו לשלוט ברשות השידור ובתכנים שלה. איזה פוליטיקאי לא ישמח שתהיה לו תחנת טלוויזיה פרטית? אלא שזו בדיוק הפוליטיקה החדשה. ערוץ 1 והרדיו הם של אזרחי ישראל, לא של מי שיושב על הכיסא בממשלה (ושאפו גדול לארדן, שהוביל את המהלך למרות שבמפלגתו כמעט אף אחד לא אהב את זה והבוס שלו עוד פחות מכולם).

"התאגיד החדש הוקם, החל לשכור עיתונאים וטכנאים, והיה אמור להתחיל לפעול בספטמבר. משהו חדש ועצמאי התחיל לפתע לצמוח. כשראש הממשלה הבין זאת הוא הודיע שהוא דוחה את הפתיחה, כי 'התאגיד לא יהיה מוכן'. ההסתדרות החליטה להצטרף אליו בהודעה הזו, כי פוליטיקה ישנה ומסואבת יש כידוע בכל המפלגות.

"אין דרך עדינה להגיד זאת: ההודעה של ראש הממשלה היא פשוט לא נכונה. התאגיד כן מוכן, כן יכול להתחיל בשידורים בזמן, כן יכול לתת לכל אזרח מוצר עיתונאי אמיתי, נטול השפעות פוליטיות, יעיל ולא בזבזני. בעיני השלטון, זו כמובן הבעיה שלו.

"הודעת הדחייה הזו היא לא באמת דחייה, אלא ביטול. הרי אף עיתונאי לא יעזוב את מקום עבודתו כדי להצטרף לגוף שידור שאי אפשר לדעת אם הוא יתחיל אי-פעם לשדר. האנשים שהאמינו ובאו, מחפשים היום בטירוף איך לעזוב.

"ואם זה לא מספיק נורא, הרי שבינתיים משרד האוצר יוציא השנה למעלה מחצי מליארד שקל על החזקת רשות השידור הישנה בחיים, רק כדי למנוע מהתאגיד החדש להתחיל לשדר. תשאלו את שר האוצר איזה דברים הוא יכול היה לעשות בשביל השכבות החלשות ב-500 מיליון שקל. בעצם אל תשאלו אותו, הוא כבר אמר. זו שערורייה והוא לא מוכן לממן אותה.

"אלא שלא מדובר רק בכלכלה, אלא גם במלחמה על חופש הביטוי. אני יודע שיש לא מעט אנשים שלא סובלים את התקשורת הישראלית ושמחים לראות אותה מותקפת. גם אותי כפוליטיקאי היא מעצבנת רוב הזמן. זה בדיוק העניין. כל זמן שאני מרגיש כך, כנראה שהיא עושה את עבודתה נאמנה. אנחנו צריכים תאגיד שידור חזק ועצמאי, שיודע לעשות תחקירים, לדווח על עוולות, להיות פה לחלשים. אנחנו צריכים אותו גם כדי שהפוליטיקאים ירגישו לא נוח עם הדרך שבה הם משתקפים בטלוויזיה.  זה טוב להם וטוב למדינה".