הזיהום בסלמונלה: 30% ירידה במכירות דגני הבוקר של יוניליוור

החברה יצאה במודעות גדולות בעיתונים בניסיון להרגיע את הציבור, ומנסה לגייס את העובדים לפעילות ברשתות החברתיות

קורנפלקס של אלופים / צילום: תמר מצפי
קורנפלקס של אלופים / צילום: תמר מצפי

ימים ספורים אחרי חשיפת ניסיון ההסתרה של חברת יוניליוור אודות הזיהום בסלמונלה בדגני הבוקר קורנפלקס של אלופים ודליפקאן, בחברת יוניליוור עסוקים בכיבוי שריפות וסופגים ירידה במכירות. בכירים ברשתות השיווק מעידים על צניחה במכירות דגני הבוקר של החברה, כשמכירות המותג המוביל, קורנפלקס של אלופים 750 גרם - מוצר הדגל של החברה - ירדו ב-30%.

"קטגוריית דגני הבוקר עצמה לא ירדה במכירות, אבל כמו במשברים קודמים, גם במשבר הזה שחקנים אחרים נהנו מהמשבר של יוניליוור. הפריטים הבעייתיים נפגעו במיוחד. קורנפלקס של אלופים במשקל 750 גרם נפגע, בעיקר כשהסיפור התפוצץ בתקשורת ברעש גדול. בשלושת הימים האחרונים המכירות שלו ירדו ב-30%. ביום שישי הפגיעה הייתה חדה יותר. העוצמה משמעותית ומפתיעה גם אותי, זה לא משהו קטן. זה מזכיר את זוגלובק", אומר בכיר בשוק ל"גלובס", ומכוון בדבריו לצניחה החדה שספג המותג זוגלובק לאחר הצהרת ארגון הבריאות העולמי שמוצרי הבשר המעובד מכילים חומרים מסרטנים.

עם זאת, אומר אותו בכיר, "אנחנו לא יודעים לצפות כמה הוא ייפגע מכאן ואילך".

בהתייחס להחלטת יוניליוור להסתיר את דבר הזיהום, אומר בכיר בשוק: "כנראה שיש ביוניליוור בעיה בהבנה שהשוק השתנה. הם לא מבינים שכללי המשחק השתנו. גם אם הם פעלו לפי החוק, ואני מאמין שהם פעלו לפי החוק, הם לא פעלו לפי הנורמות הציבוריות החדשות ואני מאמין שהם יפיקו מזה לקחים. לצערי הרב, יש למנכ"לית יוניליוור, ענת גבריאל, בעיה בהבנה מה זה משבר ואיך מטפלים במשבר. זה צורם".

בשוק יש גם לא מעט גורמים המטילים ספק בהצהרתה של גבריאל כי בחרה להסתיר את הזיהום כדי למנוע זריעת בהלה בציבור. נראה דווקא כי ההחלטה הזאת הונעה משיקולי פגיעה במכירות, ברווח וגם ביתר מותגי החברה כמו גלידת שטראוס, קליק וקנור.

 

בינתיים יצאה יוניליוור בשני מהלכים לכיבוי שריפות. האחד, היא פרסמה מודעות ענק בעיתונים תחת הכותרת "דגני תלמה בטוחים לאכילה", ובה טענה כי "כל מוצרי תלמה בחנויות ואצלכם בבית בטוחים לחלוטין לאכילה". במודעה גם הודתה יוניליוור כי הזיהום התגלה כבר לפני חודש, כך שמדובר בהסתרה ממושכת במיוחד.

המהלך שני הוא הניסיון לגייס את עובדי יוניליוור לפעילות ברשתות החברתיות. ביוניליוור כ-2,500עובדים, ומאות מהם העלו בסוף השבוע האחרון פוסטים שתומכים בחברה, מבלי לציין כמובן שהפוסטים "מטעם". כך למשל, נכתב באחד הפוסטים: "גם במשפחה שלנו אוכלים קורנפלקס ללא חשש. אוהבים אתכם. יוניליוור תלמה". נוסחי הפוסטים שונים זה מזה, אבל המסר של כולם אחיד. ביוניליוור, כך נראה, ניסו לייצר באזז חיובי למותגי החברה.

נזכיר כי בסוף השבוע שעבר הודתה חברת יוניליוור כי בשני מוצרים של החברה, קורנפלקס של אלופים ודליפקאן, נמצא חיידק הסלמונלה. לטענת החברה, היא פינתה את עשרות אלפי היחידות הנגועות למחסן צדדי לצורך השמדתם, ניקתה את פסי הייצור וחזרה לשווק רק מוצרים שעברו בהצלחה את בדיקת האיכות.