דלתא איירליינס: מערכות המחשוב קרסו; טיסות מקורקעות

התקלה אינה מאפשרת לבצע צ'ק-אין לנוסעים, ולכן חלים עיכובים בטיסות ■ כל המטוסים שכבר יצאו ינחתו כמתוכנן; יתר הטיסות מקורקעות ■ עם זאת, בשלב זה הטיסה המתוכננת הלילה ב-00:30 מת"א לניו-יורק צפויה לצאת כסדרה

חברת התעופה דלתא / צילום: בלומברג
חברת התעופה דלתא / צילום: בלומברג

שיבושים בטיסות של דלתא איירליינס בכל העולם בעקבות קריסת מערכות המחשוב של חברת התעופה האמריקאית: התקלה מונעת את האפשרות לבצע צ'ק-אין לנוסעים, ולכן חלים עיכובים בטיסות שונות.

התקלה היא במערכות המחשוב הפנימיות של החברה. מערכת ההזמנות באתר האונליין של דלתא עובדת כסדרה, וכך גם לגבי סוכני הנסיעות, שיכולים לבצע הזמנות. החברה הודיעה כי היא פועלת לפתרון התקלה במהירות האפשרית. 

באשר לטיסות בקו של דלתא מתל-אביב: טיסה שיצאה מניו-יורק אמש מתעדת לנחות כמתוכנן היום (ב') אחר-הצהריים. בשלב זה הטיסה היומית מתל-אביב לניו-יורק צפויה להמריא בחצות וחצי - וכרגע אין שינוי בלו"ז לטיסה זו. אם המערכות לא יתוקנו עד למועד הטיסה, הנוסעים יעודכנו באשר לשינוי צפוי. 

נדגיש כי כל המטוסים שכבר יצאו לדרך, כמו זה שיצא אמש מנמל התעופה קנדי לתל-אביב, ינחתו כמתוכנן. יתר הטיסות מקורקעות בשלב זה.

דלתא איירליינס היא החברת התעופה השנייה בגודלה בארה"ב (בגודל צי המטוסים והיקף הנוסעים דרכה). בשנת 2015 הפעילה החברה כמעט 876 אלף טיסות - אחרי סאות' ווסט איירליינס שהפעילה 1.261 מיליון טיסות בשנה זו. 

דלתא השיבה בחשבון הטוויטר שלה לפניות נוסעים כי תקלה מערכתית הובילה לשינוי בלוחות הזמנים של טיסות הבוקר. טיסות שממתינות להמראה כרגע מעוכבות. החברה צייצה בחשבון הטוויטר שלה כי התקלה היא "בכל מקום", וכי החברה מצפה כי הבעיה תיפטר בקרוב. הבעיה התגלתה בטיסה שאמורה הייתה לצאת הבוקר מסן פרנסיסקו. 

נזכיר כי בחודש שעבר נאלצה חברת התעופה סאות' ווסט איירליינס לבטל יותר מ-2,000 טיסות ברחבי ארה"ב בעקבות כשל טכנולוגי שלא איפשר לבצע צ'ק-אין לטיסות.

מדלתא איירליינס נמסר בתגובה: "הפסקת כוח (חשמל) באטלנטה, שהחלה בערך בשעה 2:30 לפנות בוקר (שעון מזרח ארה"ב), השפיעה על מערכות המחשב והתפעול של דלתא איירליינס ברחבי העולם וגרמה לעיכובי טיסות. ביטולי טיסה נרחבים צפויים להיות היום. כל הטיסות שיצאו לדרכן פועלות בצורה נורמלית. 

"אנו מודעים לכך שמערכות סטטוס הטיסות, כולל מסכים בשדות התעופה, מראים באופן בלתי תקין שהטיסות פועלות על-פי לוח הזמנים המתוכנן. אנו מתנצלים בפני הנוסעים אשר מושפעים מהנושא, והצוותים שלנו עומלים כדי לפתור את הבעיה מהר ככל הניתן". 

ניר שפריר, המתמחה בתחום הסייבר בחברת ניוטרון, "בחברות תעופה יש בדרך-כלל 3 מוטיבים עיקריים של תקיפה - ביטחוני, כלכלי ותעשייתי. חברות תעופה מחזיקות בנתונים פיננסים, כרטיסי אשראי, מידע על נוסעים, מידע תחרותי ועד לכדי מידע על טייסים בעלי אופי מסוים. מידע זה עשוי לסייע למתחרים ולגורמי טרור להפיל חברות ולשבש סדר במדינות.

"כרגע לא ניתן לדעת בדיוק מהי הרמה הספציפית שקרתה במטוסי דלתא. בשנה שעברה במקרה של יונייטד אירליינס הודלף מידע, ונמשכו נתונים של טיסות ומטוסים על-ידי הסינים - מה שהתברר כריגול תעשייתי.

"בדומה, הסינים פרצו לא מזמן לחברת תעופה וייטנאמית, השביתו אותה וגרמו לכאוס בנמל התעופה של האנוי. יש גם מקרים של נזק כלכלי כפי שקרה השנה לחברת תעופה הודית, כאשר עובד לשעבר פרץ לאתר החברה ומכר כרטיסים במחיר מוזל". 

מאוחר יותר היום נמסר כי דלתא איירליינס ביטלה היום בסך-הכול כ-300 טיסות עקב הפסקת חשמל (כוח), אשר השפיעה על מערכת התפעול שלה. התקלה הרב-מערכתית השפיעה על טיסותיה של חברת התעוהפה אמריקאית בכל העולם: החל מהשעה 10:30 בבוקר (ET) דלתא הפעילה 800 מתוך כ-6,000 טיסותיה המתוכננות. למעשה בשעה שהמערכות משתפרות והטיסות מתחדשות, העיכובים והביטולים ממשיכים.

החברה מודיעה לנוסעים הנמצאים בדרכם לשדה התעופה כי עליהם להיות מוכנים לעיכובים וביטולים, וכי עשויים להיות פערי זמן בתצוגת סטטוסי הטיסות המדויקים ב-delta.com, באפליקציית Fly Delta ואצל נציגי דלתא בטלפון ובשדה התעופה.

בשלב זה הטיסה המתוכננת לצאת הלילה מתל-אביב (ב-00:30) לנמל התעופה קנדי בניו-יורק - יוצאת כסדרה. על הנוסעים להתעדכן בסמוך בדבר שינויים - במקרה שיהיו.

מוקדם יותר היום הודיעה החברה כי הפסקה החשמל באטלנטה שהתרחשה ב-02:30 לפנות בוקר (שעון מזרח ארה"ב) היא שהובילה לתקלה במערכות המחשוב והתפעול של החברה, תקלה אשר לא מאפשרת לבצע הליך של צ'ק-אין, ואשר בגינה כאמור בוטלו מאות טיסות במהלך היום.