אישור FDA לחברה ישראלית שמטפלת בבצקת בעין

חברת EyeYon מדיקל הישראלית קיבלה אישור שיווק בארה"ב לעדשת מגע רפואית שלה, שכבר מאושרת לשיווק באירופה

ביומד / צילום: רויטרס
ביומד / צילום: רויטרס

חברת EyeYon מדיקל הישראלית קיבלה אישור FDA Kשיווק בארה"ב לעדשת מגע רפואית לטיפול בבצקת בקרנית העין. המוצר כבר מאושר לשיווק באירופה.

בצקת קרנית היא מחלה כרונית שמתפתחת אצל 2 מיליון איש בעולם בכל שנה. הטיפול בגרסה החמורה של המחלה הוא ניתוח להשתלת קרנית, אולם לשם כך יש למצוא תורם קרנית, ולכך יש להמתין זמן רב. רק כ-200 אלף השתלות קרנית מתבצעות בשנה, ו-13 מיליון איש ממתינים כיום להשתלה. בינתיים, המטופלים מזליפים טיפות עיניים מתאימות לטיפול במצב, אולם השפעתן לא מספקת עבור רוב החולים.

העדשה של החברה בנויה כך שהיא יוצרת חלל מעל העין שבו ניתן לאגור את הטיפות הטיפוליות. כך הטיפות באות במגע עם העין זמן רב יותר וההשפעה שלהן גדלה. עד כה המוצר נבחן בשטח ביותר מ-1,000 מטופלים, אשר מדווחים על הפחתת כאב ושיפור בראיה.

המוצר נמכר היום במרשם רופא כשהרכישה מתבצעת על ידי החולה והתשלום, כ-50 דולר (או 50 אירו באירופה) לעדשות שמספיקות לכשבועיים, הוא מכיס החולים. בעתיד מקווה החברה לקבל שיפוי מסוים מחברות הביטוח ברחבי העולם, אבל להערכתה ניתן למכור את המוצר היטב גם על בסיס תשלום ישיר של החולים.

טיפות נגד בצקת הן היישום הראשון של הטכנולוגיה, כאשר במקרה הזה החומר הטיפולי הוא מי מלח. בהמשך ניתן להשתמש באותה הטכנולוגיה למגוון טיפולים נוספים. התרופה הנאגרת יכולה להיות אנטיביוטיקה, סטרואידים, תרופות אנטי דלקתיות ועוד.

החברה הוקמה על ידי שני רופאי עיניים משירותי בריאות כללית : ד"ר עופר דפנא וד"ר אריה מרקוביץ ומוסחרה דרך מור יישום, חברת המסחור של הכללית. היא הוקמה בחממת ואן ליר (היום VLX) בתמיכת חברת עדשות המגע סגם. EyeYon גייסה את סבב הגיוס המשמעותי הראשון שלה מפונטיפקס וטריוונצ'רס. עד היום גוייסו 5 מיליון דולר לחברה. בעוד כחצי שנה היא צפויה לצאת לסבב גיוס נוסף. החברה מנוהלת על ידי נחום פררה.