"התחושה היא שהרשתות התפכחו ושלא נראה קרבות מחיר"

לפי בית ההשקעות אי.בי.אי, המניות "החמות" יותר מבין רשתות המזון הן של צמד הקטנות יחסית - ויקטורי וטיב טעם - הזוכות להמלצת "תשואת יתר"

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

קריסתה של רשת קמעונות המזון מגה לפני קרוב לשנה יצרה למתחרותיה סביבת פעילות משופרת, בזכות חלוקת חלק נכבד מנתח השוק שלה ביניהן. מסקירה שפרסם בית ההשקעות אי.בי.אי על 4 רשתות המזון הבורסאיות - שופרסל, רמי לוי, ויקטורי וטיב טעם - עולה מסקנה שלפיה "הרשתות נמצאות בסביבה הרבה יותר נוחה מזו שבה פעלו בשנים 2013-2014", ועם זאת מציינים בבית ההשקעות כי "חלק מהטוב כבר מגולם במחירי המניות".

במבט על תמונת השוק מעריכה דורין פלס, מנהלת מחלקת המחקר באי.בי.אי, כי "נראה שאנחנו בתקופה שבה המחירים יציבים ואפילו מעט עולים, הרשתות התפכחו, הזעם הציבורי שכך, וישנה רגיעה יחסית לרעש של 2013-2014".

פלס מוסיפה כי בעולם ה-Heavy Discount "ישנה זחילת מחירים כמעט בלתי מורגשת (כלפי מעלה, א' ל') שמטרתה, להערכתנו, היא להתמודד עם עליית שכר העבודה".

בעניין עליית המחירים ברשתות העירוניות היא מעריכה כי אלה "כנראה עלו בקצב מתון, אך בעוצמה מעט גבוהה יותר מזו של הפורמט המוזל".

"בכל מקרה", מציינת פלס, "התחושה היא שהשחקניות בענף התפכחו (על אחת כמה וכמה לאחר יציאת רשת You מהתמונה, שיש שאומרים שהייתה מחוללת תחרות לא קטנה), ושלא נראה קרבות מחירים הרסניים כפי שהיו בשנת 2014".

המניות "החמות" יותר לפי אי.בי.אי הן של צמד הרשתות הקטנות יחסית - ויקטורי וטיב טעם - הזוכות להמלצת "תשואת יתר", ואילו לשחקניות הגדולות - שופרסל ורמי לוי - מסתפקים בבית ההשקעות בהמלצת "תשואת שוק".

מבין 4 המתחרות, מניית טיב טעם מקבלת את מחיר היעד הגבוה ביותר - בפרמיה של קרוב ל-20% על מחיר השוק, ולגביה מציינים באי.בי.אי כי 8 סניפי עדן טבע מרקט שרכשה, ושהיו בבעלות מגה, "מתאימים לה מבחינת ערכי הבידול והייחודיות".

ההערכה בבית ההשקעות היא, כי צמיחתה של טיב טעם בהמשך "תגיע הן מרכישת עדן טבע מרקט והן מפיתוח פעילויות חדשות, דוגמת אתר מכירות מקוון או ניצול רפורמת הקורנפלקס לחיזוק זרוע הייבוא הכשר".

פוטנציאל נוסף מזהים באי.בי.אי במגזר הייצור, השיווק והיבוא, שבו "השלימה החברה שורה של מהלכי התייעלות שכבר באים לידי ביטוי בדוחות". מניית טיב טעם ריכזה היום מחזור מסחר גדול מהרגיל, שבו רשמה עליות מתונות.

"עוד דוח מצוין לשופרסל"

בעניינה של ויקטורי מציינים באי.בי.אי כי היא נהנתה מקריסת רשת מגה באמצעות התרחבות מהירה במיקומים טובים, וכי "הנתון החיובי ביותר נוגע לשמירה על רמת המכירות למ"ר ברבעון הראשון, שהעיד על יכולתה של הרשת להשביח די מהר את הסניפים שרכשה, ללא השקעה ברכוש קבוע".

הערכת שוויה של ויקטורי לוקחת בחשבון "ירידה במכירות למ"ר השנה, וחזרה הדרגתית לרמות של 2015 ב-3 השנים הקרובות".

לגבי רמי לוי מציינים באי.בי.אי כי עד כה ששת סניפי You שהרשת רכשה "עדיין לא החלו לתרום באופן מלא לשורת ההכנסות, אך גולמו בשורת ההוצאות והכבידו על הרווחיות. ברבעון השני נראה רק חלק מהסניפים בתוצאות".

הצפי באי.בי.אי הוא כי רמי לוי "תציג עלייה חדה בשורת ההכנסות בשנים 2016-2017 בסדר גודל של 15%-20%, עם שמירה על רווחיות תפעולית של כ-3%".

בהמשך מצפים "לשיפור במרווחים הודות לשיפור בכוח המיקוח והתייצבות רמת ההוצאות".

באי.בי.אי התייחסו לדוחות המשופרים של שופרסל שפורסמו הבוקר (ג'), וציינו כי החברה "הציגה עוד דוח מעל לצפי, עם השפעות חיוביות של קריסת מגה, מובילות בפורמט העירוני, כוח מיקוח שגדל משמעותית והשבחת תמהיל המכירות ושטחי המכירה", ומעריכים בסבירות גבוהה כי תתבצע חלוקת דיבידנד בהמשך השנה.

בבית ההשקעות מניחים כי "שופרסל תיהנה ב-2016 ממיצובה הטוב בענף, תוך כדי שיפור חזוי במכירות למ"ר, הודות לשיפור תמהיל שטחי המסחר שלה, ואחרי שסגרה כ-50 אלף מ"ר תוך שנתיים. בנוסף, הרווחיות אמורה להשתפר הודות ל'שיפור בתנאי הסחר' (כוח מיקוח חזק מול יצרניות המזון)".

 

המלצות אי.בי.אי לרשתות שיווק המזון
 המלצות אי.בי.אי לרשתות שיווק המזון