משרד הבריאות לשטייניץ: לסגור את התחנות הפחמיות בחדרה

במכתב שנשלח למשרד האנרגיה מאמץ משרד הבריאות רשמית את עמדת המשרד להגנת הסביבה

תחנת הכוח חדרה / צילום: תמר מצפי
תחנת הכוח חדרה / צילום: תמר מצפי

משרד הבריאות מאמץ את עמדת המשרד להגנת הסביבה בסוגיית התחנות הפחמיות בחדרה: כמה ימים לאחר הדיון בוועדת הכלכלה על המשך הפעלתן, שלח ראש שירותי בריאות הציבור, פרופ' איתמר גרוטו, מכתב לשר האנרגיה יובל שטייניץ ובו פירט את עמדתו הרשמית של המשרד: המשך פעילות התחנות לאחר התקנת הסולקנים פירושה תמותה עודפת של 50 בני אדם בשנה באזור חדרה (35 מקרים בחדרה וכ-13 מקרים נוספים בפרדס חנה-כרכור). נוסף על כך, צפויה גם תחלואה גבוהה יותר בדרכי הנשימה, וכן עלייה בהיקף מחלות הלב וכלי הדם והסרטן. לאור זאת עמדת משרד הבריאות היא שיש לסגור את תחנות 1-4 בתחנת אורות רבין בחדרה.

אומדני משרד הבריאות, המסתמכים על נתוני המשרד להגנת הסביבה, מתייחסים למצב שבו יותקנו סולקנים שתפקידם להפחית את רמת הפליטה המזהמת בתחנות. לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה, כיום התמותה העודפת היא של 155 איש בשנה.

"יצירת אנרגיה בתחנות הכוח המופעלות על בסיס שריפת פחם כרוכה באופן ודאי בתוספת משמעותית של זיהום אוויר", קובע פרופ' גרוטו במכתב, וזאת בהסתמך על שני מחקרים רפואיים. אחד מהם הוא פרויקט ESCAPE, שעקב אחר השפעת זיהום האוויר על תמותה במשך שנים רבות באירופה ומראה שכל תוספת של 5 מק"ג של חלקיקים עדינים נישאים באוויר מגדילה את הסיכון לתמותה כללית בכ-7%. ערכים דומים מציג גם פרויקט REVIHAAP/HRAPIE של ארגון הבריאות העולמי.

הכרעה מתמשכת

ההכרעה בנוגע להמשך הפעלתן של התחנות הפחמיות נמשכת זה יותר משנה, וזאת לאחר שהסבתן לגז ירדה ככל הנראה מהפרק, לאור התנגדות משרד האוצר והערכת משרד האנרגיה שלא צפויה אספקת גז לאתר ב-2018.

לקראת הדיון בוועדת הכלכלה בשבוע שעבר פרסם המשרד להגנת הסביבה דוח שלפיו ניתן להשבית את היחידות הישנות והמזהמות ולשמרן כעתודת חירום אסטרטגית, כך שניתן יהיה להפעילן מחדש בתוך פחות משבועיים. לפי הדוח, השבתת היחידות והקמת יחידות חדשות ויעילות הפועלות בגז טבעי עשויה לחסוך למשק כ-12.5 מיליארד שקל, לעומת החלופה של הארכת חיי היחידות והתקנת סולקנים.

לטענת חברת החשמל, יחידות 1-4 בתחנת הכוח אורות רבין הן עוגן אסטרטגי בהולכת החשמל מחדרה צפונה. בחברה טוענים גם כי "לפי נתוני הניטור של איגוד ערים לאיכות סביבה ושל ארגון הבריאות הבינלאומי, חדרה היא אחת הערים עם האוויר הנקי ביותר בישראל. רמות הפליטה בעיר עומדות על פחות מ-50% מתחת לתקנים המחמירים".