"לפתאל תיק נכסים איכותי, הנהלה מנוסה ותזרים שוטף טוב"

במידרוג מעלים את הדירוג של פתאל אירופה ופתאל החזקות, ובתוך כך חושפים את התוצאות: גידול של 70% ברווחי פתאל החזקות בשנת 2015

דוד פתאל / צילום: אלון רון
דוד פתאל / צילום: אלון רון

לחברת פתאל אירופה יש פורטפוליו נכסים איכותי בתחום הנדל"ן המלונאי, הכולל חוזי שכירות ארוכים והממוקם בעיקר באזורי ביקוש בגרמניה ובמדינות נוספות באירופה. כך מציינים כלכלני חברת מידרוג, שהחליטו להעלות את דירוג החוב של החברה מ-A2 ל-A1 באופק יציב. הדירוג ניתן גם לחברה האם פתאל החזקות ובמידרוג למעשה רואים זהות בין החברות והדירוג שלהן.

רשת מלונות פתאל נוסדה בשנת 1998 על-ידי דוד פתאל, שמחזיק בכ-71.8% מהבעלות בפתאל החזקות. הרשת מונה כיום כ-17 אלף חדרים ב-100 בתי מלון בישראל ובאירופה. נכון לסוף מארס השנה, כוללת מצבת הנכסים של החברה באירופה 23 מלונות עם 3,496 חדרים.

ההכנסות ב-2015 עלו ב-22%

מהסקירה עולה כי הכנסות החברה האם, פתאל החזקות, גדלו ב-2015 בכ-22% לכ-1.6 מיליארד שקל והרווח הנקי שלה קפץ בכ-70% והסתכם בכ-164 מיליון שקל. ברבעון הראשון של 2016 גדלו ההכנסות בכ-25% לרמה של כ-351 מיליון שקל ובשורה התחתונה רשמה החברה הפסד של כ-7 מיליון שקל לעומת הפסד של כ-9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ההון העצמי של הקבוצה עומד על כ-1.66 מיליארד שקל.

במדרוג מציינים כי לפתאל אירופה יש יחסי כיסוי מהירים ותזרים שוטף משמעותי ההולם את צרכי החברה. להנהלת הקבוצה בישראל ובגרמניה יש ניסיון בתחום המלונאות, לרבות באירופה, התורמים ליכולת החברה לשמור על מיצוב הנכסים הקיימים וליכולתם לרכוש נכסים נוספים. כמו כן, לחברה יש יחסי איתנות ההולמים את הדירוג גם לאחר גיוס האג"ח, בהיקף של כ-150 מיליון שקל ורכישת נכסים נוספים התורמים לגמישות הפיננסית.

לוח הסילוקין לאג"ח שלה פרוס בצורה נוחה והולם את התזרים השיורי השוטף שהחברה מפיקה מדמי השכירות. זאת ועוד, הרכישות שהושלמו במלונות במדריד והשלמת חלק מהמו"מ לרכישות נוספות (כמו אלה באדינבורו שבסקוטלנד), יביאו לשיפור בהיקף התזרים ביחס לעומס הפירעונות.

מנגד, מציינים במידרוג, דירוג החברה מושפע לשלילה מחשיפה לשוכר מרכזי. בנוסף, הפיזור הנכסי הינו בינוני אף על פי שככל שהחברה תמשיך לרכוש נכסים נוספים, הפיזור הנכסי והגאוגרפי צפוי להשתפר. גם נכסי הבסיס של פתאל, המושכרים לצורך שימוש מלונאי, נמצאים בענף המאופיין ברמת סיכון ענפי גבוהה, בהשוואה לענפי נדל"ן אחרים. אף על פי כן, מדינות הפעילות ומיקום הנכסים בערים מרכזיות במדינות אלה, והעובדה כי התיירות בהן כוללת גם תיירות עסקית, כל אלה משפרים את מאפייני הסיכון ביחס לנכסי מלונות אחרים, כגון תיירות פנאי באתרי נופש.

גידול של 19% בחדרים

עוד מציינים במידרוג כי פתאל עלולה להיפגע מחשיפה לעלייה בסביבת הריבית, מכיוון שלחברה חשיפה מאזנית ותזרימית לעליית שיעורי היוון בטווח הקצר-בינוני. מנגד, חשיפה זו מתמתנת בשל הגידול המובנה של שכ"ד הקיים וגידול אפשרי של שכ"ד במידה שמחזור ההכנסות התפעולי של המלונות יגדל.

מהסקירה עולה כי מלונות החברה פונים בייחוד לתיירות עסקית במיצוב של 3-4 כוכבים. המחיר לחדר ללילה בממוצע עומד על כ-111-113 אירו והשווי לחדר הממוצע, בהתאם להערכות שווי, עומד על כ-137 אלף אירו. התפוסה הממוצעת של המלונות עומדת על יותר מ-75% והם ממוקמים באזורי ביקוש באירופה ובפרט בגרמניה.

הקבוצה פעילה ב-10 מדינות. במידרוג מציינים כי תיק הנכסים שלה מצוי במגמת צמיחה משמעותית, שתורמת לגידול בהיקף ההכנסות ופיזור הפעילות של החברה. כך לדוגמה, מאז שנת 2008 היקף החדרים שבניהול פתאל החזקות גדל בכ-11 אלף חדרים, כולל גידול של כ-19% בשנה האחרונה. להערכת מידרוג, לאור הנזילות בפתאל אירופה ומו"מ לרכישות נוספות, היקף הפעילות צפוי להמשיך ולצמוח, כשהעלייה בהיקף הפעילות מביאה לשיפור בפיזור שלה.

פתאל החזקות
 פתאל החזקות