הטכנולוגיה שתשנה את שוק מוצרי הצריכה הרפואיים

מניעת שיזוף יתר, מד חום למודאגים כרוניים, משקל קרוב ללב ועוד ■ הכירו את טכנולוגיות החישה הביולוגיות

לפני מספר שנים רעשה הארץ סביב פרשת הונאה, שבמרכזה ניצב מיזם עסקי שהתיימר לפתח חיישן רפואי אלחוטי נצמד, נוסח פלסטר, שעוקב אחרי מצבו הבריאותי של הלובש אותו. שנים בודדות חלפו והטכנולוגיה הזו הופכת למציאות. כמה פריצות דרך בתחום החיישנים הרפואיים, לצד היכולת למזער רכיבים ולשדר מידע עם צריכה נמוכה עד אפסית של חשמל, מאפשרים כיום גם למוצרי צריכה נפוצים ונגישים לאבחן ולקלוט מידע פיזיולוגי ברמת דיוק גבוהה יחסית לצורך מעקב אחרי אינדיקטורים בריאותיים שונים או לצורך כושר, כמעט מבלי להטריד את המשתמש.

מניעת שיזוף יתר

בתחילת החודש השיקה חברת מוצרי הדרמטולוגיה "לרוש-פוסיי" מדבקה המכונה My UV Patch שהיא, לטענת היצרנית, המדבקה האלסטית הראשונה בעולם שכוללת חיישן עצמאי מובנה לאבחון רמת חשיפת העור לקרינת אולטרה-סגול. המדבקה, שנצמדת לעור וחסינה בפני לחות וזיעה, כוללת משטח חיצוני שמשנה את צבעו בתצורה מורכבת בהתאם לרמת החשיפה המצטברת לקרינת השמש. צילום המדבקה באמצעות סמארטפון, שמצויד באפליקציה ייעודית מאפשר לנתח ולדווח למשתמש את רמת החשיפה המצטברת תוך התחשבות בסוג העור.

מד חום למודאגים כרוניים

רעיון דומה, אבל עם ייעוד שונה, מאמץ חיישן חום הגוף TEMPTRAQ, שיצא החודש לרשתות הפארמה בארצות-הברית. גם כאן מדובר במדבקה לא פולשנית אולם היא מצוידת ברכיב בלוטות' ממוזער, שמאבחן, מקליט ומשדר את טמפרטורת הגוף לסמארטפון או טאבלט במשך 24 שעות ביממה.

הורים דאגנים יכולים לקבל התרעות על חום חריג של הילד עד למרחק של כ-15 מטר ולשלוח את הנתונים המצטברים באמצעות דואר אלקטרוני לרופא המשפחה או למשתמש אחר. אותה אפליקציה יכולה לעקוב בו זמנית אחרי נתונים שמגיעים מכמה מדבקות.

שעון חכם לאתלטים

שני הסגמנטים, שעדיין מצילים כיום את כבודה של תעשיית השעונים לנוכח האיום הלסלולרי, הם "השעונים החכמים" ושעוני הכושר והספורט. השעון החדש M600 של פולאר, שהושק החודש, מבטיח למזג את שני הטרנדים. זהו שעון חכם על בסיס מערכת ההפעלה "הלבישה" ANDROID WEAR, שמשלב בתוכו את כל הביצועים האופייניים של שעוני הכושר של המותג.

בליבו של השעון נמצא חיישן ביומטרי ייחודי, שמוטמע בחלקו האחורי של השעון ונמצא במגע מתמיד עם פרק היד, עוקב אחר קצב הלב וחוסך את הצורך בחגורה הנפרדת המקובלת. השעון מנטר במשך כל היממה את הפעילות ומעניק הנחיות מעשיות להשגת יעדי הכושר היומיים והיזון חוזר בתום האימון, כולל תיאור גרפי של השפעות האימון.

רכיב GPS פנימי מסייע לספורטאי עקוב אחרי מסלול האימון בפועל ולתכנן מסלולי ריצה עם יעדים שונים, החל מ-5 קילומטרים ועד מרתון, עם אפשרות להצגת המיקום על מפה בזמן אמת על המסך בחד.

באגף "העסקי" זהו סמארטווץ' לכל דבר עם תמיכה באפליקציות המקובלות, העברת נתונים מהירה לטלפון חכם, לענן ועוד. כל העסק אטום למים, ארוז ונתון במארז קומפקטי ששוקל 63 גרם בלבד עם מסך קמור, שמוגן באמצעות זכוכית "גורילה" משוריינת. הסוללה מספיקה ליומיים של עבודה או ל-8 שעות של אימון אינטנסיבי. המחיר כ-360 אירו.

 

משקל קרוב ללב

חברת WITTINGS כבר השיקה בעבר משקל-אדם חכם ועתיר חיישנים לחדר האמבטיה אולם הדגם החדש שלה, אותו היא מכנה "BODY CARDIO", לוקח את הרעיון צעד קדימה. במרכזו ניצב חיישן, שחש דרך ורידי כפות הרגליים לא רק בדופק אלא גם במשתנה המכונה "PULSE WAVE VELOCITY", שלטענת החברה מהווה אינדיקטור שמסייע לאבחן את המצב הכללי של הלב. המשקל משדר את הנתונים אלחוטית לטלפונים חכמים עם אפליקציה, שמסייעת לנתח אותם, לבן את רמת הלחץ ולהעניק המלצות לשיפור המצב - כמובן, לא ברמת המיומנות של רופא.

פרט לכך המשקל מאבחן נתונים כמו מסת השריר, מסת העצם, אחוזי שומן ונוזלים בגוף, הכל בהתאם לגילו וממדיו של המשתמש. המחיר כ-180 אירו.