נוכחות דלילה בהפגנה להורדת מחירי הדירות בכיכר רבין

עפ"י הערכות, רק כ-200-300 איש שהגיעו להשתתף באקט המחאה ■ ההפגנה, שהתחילה סביב השעה 20:00, כבר החלה לדעוך סביב השעה 21:00

מחאת דיור / צילום: מתוך הפייסבוק
מחאת דיור / צילום: מתוך הפייסבוק

"אל תקנו דירה במחיר מופקע", "הבנקים מזמינים את ההורים לקנות עם הילדים וזה אסון", "לא נקנה יותר דירות". אלו הקריאות שנשמעו היום (ה') בערב בהפגנה שהתקיימה בכיכר רבין במחאה על מחירי הדירות הגבוהים. מדובר בניסיון ראשון להצתת מחאה חדשה הנוגעת למחירי הדירות מאז 2011. ואולם, למרות ההיענות היחסית גבוהה בדף הפייסבוק של המחאה "המחאה הגדולה יחד נוריד את מחירי הדירות", ולמרות שאלפי אנשים אישרו הגעה להפגנה, הנוכחות הפיזית בכיכר הייתה דלילה. על פי הערכות, רק כ-200-300 איש שהגיעו להשתתף באקט המחאה. 

"אני פה בשביל הילדים שלי. שלא יהיו חלק מהדור האבוד שגדל היום", אמר אחד הפעילים שעלה על הבמה, טדי נויברג. "אנחנו עומדים בפני כוחות גדולים שמשקרים. אני אומר לכם, אין מחסור בקרקע. הקבלנים תקועים עם 30 אלף דירות. אנשים אומרים שצריך לבנות. שביבי יבנה. לא צריך לבנות. נגמר הבלוף. לא חסרות דירות. שואלים אותי מה נעשה? מה ההבדל ממחאת 2011. אני אומר, לא צריך להקים ועדות, לא צריך פוליטיקאים. אנחנו נפסיק לקנות דירות במחיר מופקע וזהו".

"תזכרו את ה-18 באוגוסט. זו ההתחלה. אם איציק, משה, דנה ועוד לא יקנו, המחירים ירדו. הפוליטיקאים לא עשו כלום. זה לא עובד. הפתרון לא שם. אל תקנו דירות. הכוח אצלנו בידיים. לא נקנה. הכל יתמוטט. בין 1998 ל-2008 המחירים ירדו. הבועה הזו היא חלק מבועות נדלן רבות שהיו בישראל. על כל עלייה תגיע ירידה. זו הכלכלה. אל תאמינו למי שאומר לכם אחרת", הוסיף.

פעיל אחר שעלה על הבמה אמר : "יש בועה בישראל. שלא ישקרו אותנו. אנחנו רוצים את האפשרות לקנות בית. יש הרבה אינטרסים מאחורי המחירים המופקעים. לא נקנה יותר דירות במחיר המופקע הזה. פשוט לא נקנה. יצאנו מהפייסבוק ונעצב את המציאות של מחר. המדינה, הקבלנים, הבנקים. כולם מרוויחים על הגב שלנו. היום הגיעו 200 איש. שבוע הבא יבואו 2000 ואחר כך 20 אלף. זה ישפיע".

לא ממניעים פוליטיים

שחר שבי, פעיל נוסף של המחאה המתגבשת, הדגיש שהמחאה לא מונעת ממניעים פוליטיים: "המחאה שלנו לא פוליטית. אנחנו לא פונים לפוליטיקאים. נפעיל עליהם לחץ. עד שיפעל. אין אף גוף משמאל או ימין שמממן אותנו. אנחנו קבוצה שלמה של הציבור שנמאס לה לממן את הבנקים. אנחנו עכשיו מעט אבל נהיה בכל מקום. יש לנו מטרה אחת, לפוצץ את הבועה".

ההפגנה שהתחילה סביב השעה 20:00 כבר החלה לדעוך סביב השעה 21:00, כאשר רגע השיא היה פיצוץ בלון גדול שדימה בועת נדל"ן וניסיונות מארגני ההפגנה לגרור את הקהל לקריאת ססמאות. 

מוקדם מדי להעריך האם מדובר בניסיון להחייאת מחאה שיתגבר או שיידעך. אם נשפוט על פי ההפגנה הערב, עוד לא מדובר בהתארגנות משמעותית שתוכל להשפיע. עם זאת, סיבוב בין האנשים שהגיעו לכיכר מעיד שמדובר באנשים מכל הגילאים, ממקומות שונים בארץ, משכבות שונות באוכלוסיה עם מכנה משותף אחד, הרצון לירידת המחירים וקירור שוק הנדל"ן.