סלמונלה? חמץ המיוצר מיד אחרי פסח משווק לפני תוצאות הבדיקות

פרשת הסלמונלה העלתה את נושא הבדיקות שנערכות למוצרים לפני שהם נשלחים לחנויות ■ כעת מתברר כי אחרי פסח לא מעט מוצרים עולים על המדפים עוד לפני שהתקבלו תוצאות הבדיקות

בייגלה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
בייגלה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

כאשר נחשפה פרשת הסלמונלה בקורנפלקס של יוניליוור, הצהירה החברה בין היתר כי כלל מוצריה עוברים בדיקות מעבדה שהיא מקפידה לעשות באופן שגרתי, ורק לאחריהן הם יוצאים לשוק. אולם מתברר כי לא תמיד זה כך.

קורא "גלובס" פנה אלינו בתהייה הבאה: "יוניליוור טוענת כי בקרת האיכות מונעת את יציאת המוצרים לשוק לפני בדיקתם, והם יוצאים לשוק רק לאחר קבלת תוצאות מעבדה. עוד טענה החברה כי השיווק מעוכב עד אז, ולכן אין כל חשש במוצרים שעשוי להתגלות בהם זיהום. הדבר לא מתיישב עם המתרחש מיד לאחר חג הפסח.

"בציבור החרדי מקפידים שלא לאכול חמץ שנמכר לגוי בפסח, ורוכשים מוצרים שיוצרו רק אחרי החג - ולכן חברות רבות משווקות כבר ביום שלאחר החג מוצרי חמץ שיוצרו מקמח שנטחן לאחר הפסח. בין המוצרים ניתן למצוא בייגלה של 'בייגל בייגל' השייכת ליוניליוור וכן קורנפלקס של תלמה. אני תוהה איך מציאות זו מסתדרת עם הצהרת החברה על עיכוב בשיווק עד לקבלת תוצאות מעבדה".

עוד הוא מחדד כי קיימת תחרות בין החברות מי תשווק יותר מהר לאחר הפסח, כלומר מי תמלא את המדפים בסחורה טרייה שנעשתה מקמח שנטחן אחרי החג. "יש שתי אפשרויות: או שבדיקות המעבדה הללו לא מבוצעות על מוצרים שיוצרו אחרי חג הפסח - ואז דברי החברה לגבי הבקרה העצמית אינם מדויקים; או שהמוצרים שעולים על המדפים אחרי החג לא הוכנו מקמח שנטחן אחרי פסח - ואז הכתוב על האריזות לא מתיישב עם האמת. כך או כך, משהו לא יכול להתקיים במשוואה הזו".

פנינו עם השאלה ליוניליוור, וזו מסרה בתגובה: "כמו כל חברות המזון בישראל אשר מייצרות מוצרי 'נאפה לאחר הפסח', גם חברתנו מספקת מענה לציבור אשר מעוניין במוצרים אלה. במהלך חג הפסח ייצור הדגנים, שהינם חמץ, פוסק לחלוטין' וקווי הייצור והאריזה מושבתים ועוברים ניקוי נרחב במיוחד, הכולל אף פירוק מלא וניקיון יסודי במיוחד.

"חשוב לנו להדגיש כי כמו שאר מוצרי תלמה, גם מוצרים אלה נשלחים לבדיקות מעבדה, והיסטוריית תוצאות הבדיקות של מוצרים אלה מעידה כי בשל הניקיון היסודי שמתבצע טרם הייצור מעולם לא נתגלו בהם זיהומים".

מהתגובה עולה כי תוצאות המעבדה מתקבלות רק לאחר שהמוצרים כבר נמצאים על המדפים, כך שלמזלה של החבר -, ושל חברות נוספות שפועלות כך - הבדיקות עד כה הראו כי המוצרים ששווקו לחנויות מיד לאחר הפסח לא היו מזוהמים.