ראשל"צ והרכבת יפצו בעלי קרקע שמסילה תעבור בסמוך לה

ועדת הערר: בעלי מגרשים בראשל"צ הצליחו להוכיח כי הם זכאים לפיצוי בשל ירידת ערך המגרשים שבבעלותם ■ שמאי מייעץ יבחן את הפגיעה ואת שוויה ואת הפיצויים שייקבעו

אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי
אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי

בעלי מגרשים בראשון-לציון הצליחו להוכיח כי הם זכאים לפיצוי בשל ירידת ערך המגרשים שבבעלותם - כך קבעה ועדת הערר המחוזית. הרקע להחלטה מצוי בשינוי תוואי רכבת מתוכנן, שאמור היה לחבר בין תחנת הרכבת הראשונים בראשון-לציון למסילת החוף לאורך כביש 431.

אולם בשנת 2007 החליטה רכבת ישראל לשנות את תוואי המסילה כך שיעבור ממזרח למערב, דרך שדרות יצחק רבין בראשון-לציון עד למחלף גן רווה, ומשם דרומה עד תחנת הראשונים בעיר. כתוצאה משינוי זה, במקום שיעבור בתחום דרך מהירה, הוסט התוואי ומוקם בסמוך למגרשים המיועדים למגורים.

בין בעלי המגרשים שהתוואי החדש עובר לצדם גם שתי משפחות המאוגדות בחברה בע"מ, שבבעלותן 8 מגרשים המיועדים לקוטג'ים דו משפחתיים, סמוך למחלף גן רווה. כתוצאה מאישור התוכנית לשינוי תוואי הרכבת, הגישה החברה תביעת פיצויים בשל ירידת ערך ב-6 מיליון שקל.

לאחר שהוועדה המקומית ראשון-לציון דחתה את התביעה, הגישה החברה ערר לוועדת הערר המחוזית. במענה לערר טענו הוועדה המקומית ורכבת ישראל, כי 3 מתוך 8 המגרשים כלל אינם גובלים בתוכנית, וכי החברה לא הוכיחה שהקרקע שברשותה נפגעה.

ועדת הערר בראשות עו"ד יריב אבן-חיים קיבלה לאחרונה את הערר וקבעה כי ארבעה מגרשים מתוך השמונה מצויים בשטח התוכנית, ולכן לחברה קיימת זכות תביעה בגינם, וכי גם למגרש נוסף המרוחק מטרים בודדים מגבול התוכנית ניתן להתייחס כגובל.

לבסוף הבהירה ועדת הערר, כי שוכנעה שתוואי הרכבת סומן בתוכניות קודמות במרוחק מהמגרשים וממערב למחלף גן רווה, ומכאן,שהחברה הצליחה להוכיח לכאורה שהתוכנית גרמה לפגיעה במגרשים ושהיא זכאית לפיצוי. בהתאם תועבר בחינת הפגיעה לשמאי מייעץ, שיאמוד את הפגיעה ואת שוויה. את הפיצויים שייקבעו ישלמו עיריית ראשון-לציון והרכבת.

את החברה המערערת ייצגו עורכי הדין אלי וילצ'יק ואופיר כהן ממשרד כהן, וילצ'יק ושות'.