קריסת החניון: האם הקבלן חסך בברזל?

כאשר עובד באתר בנייה מתריע על חשש לתקלה - צריך להגיע מיד שוטר

קריסת המבנה ברמת החייל / צילום: שלומי יוסף
קריסת המבנה ברמת החייל / צילום: שלומי יוסף

האם בחניון הברזל קבלן הביצוע חסך בברזל, או שמתכנן הקונסטרוקציה טעה בחישובים? שאלת האחריות לאסון קריסת החניון ברמת החייל תעסיק אותנו עוד זמן רב, וברור שכל גורם בשרשרת התכנון והבנייה יתנער מאחריות ויצביע על איש מקצוע אחר או על קבלן המשנה.

במדינה נורמלית, כאשר מפעיל מנוף באתר בנייה מתריע על חשש לתקלה ומנהל העבודה מזהיר אותו שאם הוא רוצה להמשיך לעבוד כדאי שיטפס מיד לתא שלו למעלה - צריך להגיע שוטר לעצור את מנהל העבודה לחקירה בחשד לסיכון חיי אדם.

15 שנים עברו מאז אסון ורסאי, שבעקבותיו הוקמה ועדת זיילר שהמליצה על צעדים לשיפור הפיקוח והבקרה על הליכי הבנייה - אבל נראה שכלום לא בוער. עובדה: יש 13 אלף אתרי בנייה, אבל רק 17 פקחים מסתובבים ביניהם. מספר תאונות העבודה באתרי בנייה זינק בחודשים האחרונים לקצב של הרוג בשבוע, שלא לדבר על עשרות הפצועים. אי אפשר להתחמק מהמחשבה הלא נעימה, שדמם של פועלי בנין סינים או פלסטינים הנהרגים בנפילה ממרפסת לא מגודרת באתר בנייה בעפולה - אינו יקר.

כל זה משתנה כשמדובר במחדל בצפון תל אביב, עם המסעדות ומגדלי ההיי-טק, וכשמדובר על חברת ביצוע ידועה כמו דניה סיבוס.

 

העיתוי מיוחד במינו. אחת מהמלצות ועדת זיילר היתה להקים מכוני בקרה עצמאיים בענף הבנייה, במימון היזמים, כדי לוודא את הוראות הבנייה בהתאם לחוק ולתקנות. מאות אנשים כבר עברו קורסים לבקרה. ועדה במשרד האוצר, בראשות עו"ד שירה ברנד, עוסקת כרגע ביציקת התוכן למכונים אלה.

הקבלנים, כמו כל יזם, מתנגדים לרגולציות נוספות, בוודאי כאלה הכרוכות בעלויות גבוהות, כמו למשל פיקוח יומיומי צמוד בכל אתר בנייה, או ביטוח חובה מיוחד, כפי שמטיף לו אדריכל ישראל גודוביץ'. המהנדסים, שאותם מייצג דני מריאן, תומכים כמובן בפיקוח צמוד באתרי הבנייה. לשכת בקרי תכן וביצוע, עמותה חדשה בראשה עומדת האדריכלית גילה הרץ, מדגישה כי בקרה אינה פיקוח ואין להטות את האחריות והביטוח המקצועי מהיזמים והמבצעים אל הבקרים.

הדיונים והוויכוחים נמשכים ונמשכים. מעניין כמה אסונות וכמה הרוגים יהיו באתרי הבנייה עד שתובהר שרשרת האחריות לקיום התקנים וחובת הזהירות בענף הבנייה.