"התחושה היא שכולם מושחתים, אבל יש ראשי ערים טובים וישרים"

אבי אלקבץ, ראש עיריית עפולה לשעבר, שנחלץ מהתיק נגדו בחשד לקבלת טובות הנאה מקבלן: "אני לא מאחל אפילו לשונאים שלי את 4 השנים שאני והמשפחה שלי עברנו"

אבי אלקבץ / צילום: שלומי יוסף
אבי אלקבץ / צילום: שלומי יוסף

מעמדם של ראשי השלטון המקומי בארץ נמצא בשפל חסר תקדים. הציבור הישראלי רואה את ראשי העיריות והרשויות המקומיות מגיעים בזה אחר זה לחדרי החקירות של המשטרה ולאולמות הדיונים של השופטים הפליליים כחשודים, נאשמים ומורשעים בעבירות שוחד ומירמה והתחושה היא כי השחיתות פשתה בכל. שאי אפשר לקדם פרויקט בנייה, או להזיז כביש, בלי להיות מקורב לבעלי השררה ברשות המקומית, או להעביר להם מעטפות מתחת לשולחן.

דוגמה טרייה לכך הוא המקרה של ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג, שנעצרה בשבוע שעבר בחשד לקבלת שוחד מיזמי נדל"ן בעירה, והיא עדיין נחקרת באזהרה בפרשה.

נקודת אור באפלת ההרשעות בשחיתות של ראשי רשויות ניתן למצוא במקרה של ראש עיריית עפולה לשעבר, אבי אלקבץ, שהיה חשוד בשוחד ובהפרת אמונים. שלשום (ב') הודיע המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, אלי אברבנאל, כי לאחר 4 שנות חקירה, החליטה הפרקליטות לסגור את תיק החקירה נגד אלקבץ מחוסר ראיות מספיקות.

על רקע עדותו של עד מדינה - קבלן עירוני - נעצר אלקבץ, אב לארבעה ומפקד סטי"ל בעברו, ב-2012, על-ידי המשטרה בחשד כי בתקופת היותו מנכ"ל העירייה וראש העיר ביצע עבירות שחיתות. בין היתר הוא נחשד, על בסיס עדות הקבלן, שבמספר הזדמנויות קיבל לכאורה טובות הנאה מקבלן שביצע עבודות עבור עיריית עפולה בתמורה לסיוע מאלקבץ. לאחר חקירה שוחרר אלקבץ בתנאים מגבילים, בהם איסור כניסה לעיר ובהמשך בשל החקירה, פרש מראשות העיר (ראש העיר המכהן הוא יצחק מירון, יריבו הפוליטי של אלקבץ. ח"מ).

למן הרגע הראשון לחקירתו, טען אלקבץ כי מדובר בעלילה שנרקמה נגדו, על-ידי גורמים בעלי עניין ובשל העובדה כי נמנע מלהיטיב עם אותם גורמים. במהלך השימוע שנערך בדצמבר 2015, הציג אלקבץ באמצעות עורך דינו, עודד גזית, שורה של ראיות שלימדו, לשיטתו, על היות עדותו עד המדינה כוזבת. כיום, לאחר השלמת חקירה שביצעה המשטרה, נסגר כאמור התיק. "אנחנו חוגגים חג כפול כי את הבשורה על סגירת התיק נגדי קיבלתי ביום הולדתה של אשתי והשמחה התערבבה לנו ביחד. אשתי אומרת שההחלטה על סגירת התיק היא המתנה הכי גדולה שיכולה הייתה לבקש", אמר אתמול (ג') אלקבץ ל"גלובס".

- עברת 4 שנים קשות.

"אני לא מאחל אפילו לשונאים שלי את 4 השנים שאני, המשפחה שלי והחברים הקרובים שלי עברנו. הרבה מאוד אנשים לקחו את הסיפור הזה ללב. יש לי 4 ילדים, והחלק הכי קשה מהכול היה כשהסתכלתי בעיניים שלהם. זה היה קשה, קשה, קשה. אבל המשפחה חיזקה אותי ולילדים ולאשתי לא היו ספקות שאני צודק. הם תמיד האמינו בי".

אלקבץ אומר, כי לאורך כל הדרך הקשה של החקירה והשימוע הוא האמין בכך שהעובדות שהציג למשטרה ולפרקליטות יביאו לסגירת התיק נגדו. עם זאת, הוא מודה כי האמונה הזו נסדקה לפעמים בסדקים של חשש ופחד. "לאורך השנים, מדי פעם עלה לי חשש מסוים של מה יקרה אם מישהו יקבל החלטה לא נכונה לגביי. בסופו של דבר מדובר בעתיד שלי ושל המשפחה שלי ושל אלה שאוהבים אותי. שימשתי כראש עיריית עפולה במשך שמונה שנים והכול נחתך לי בגלל החקירה".

- נתת אמון במשטרה ובפרקליטות?

"תמיד האמנתי במערכת הצדק והמשפט בישראל, אבל כאמור חששתי שמישהו עלול לטעות. שמישהו יקבל החלטה נגדי. אין ספק שמאתמול, אחרי שקיבלתי את הבשורה על סגירת התיק, אני מאמין במערכת יותר מתמיד".

- הפרקליטות סגרה את התיק, אבל המשטרה סברה כי יש ראיות להעמדתך לדין.

"כשעוה"ד שלי הודיע לי לפני כשנה שהתקבלה החלטה להגיש נגדי כתב אישום, בכפוף לשימוע, היה לי קשה להאמין שזה אמיתי. הרגשתי כמו בתוך סרט רע. לשימוע בפני עו"ד אלי אברבנאל הגיע עו"ד גזית בלעדיי ובזכותו נסגר התיק נגדי. אני יודע שרק כחמישה אחוזים מהתיקים נסגרים בשימוע ומגיע לעודד קרדיט גדול על הייצוג שלו".

- גורמים בעירייה תפרו לך תיק?

"אנחנו בחודש אלול, חודש הסליחות. לי ברור לגמרי שיש אנשים שצריכים לערוך היום חשבון נפש. המשטרה ביססה את חקירתי על עד מדינה, שלאורך כל הדרך אמר שהוא רוצה לפעול נגדי, רוצה להחליף את השלטון ושהוא נהנה מאוד בשנים האחרונות ממנעמי השלטון שהחליף אותי".

- אתה יצאת נקי אבל בשנים האחרונות ישנה כמעט מגיפה של ראשי רשויות הנגועים בשחיתות.

"זה עצוב. חבל לי מאוד ברמה האישית שבגלל שהמערכת רוויה במקרים כאלה יש תחושה שכולם מושחתים. לא כולם מושחתים. יש ראשי ערים טובים וישרים ואנחנו צריכים שיישארו בשלטון המקומי. אם האנשים הפחות טובים יישארו - לכולנו יהיה רע יותר. מצד שני, צריך לומר שהמערכת הזו היא מאוד מסוכנת לאנשים טובים ויכולה לשבור כל אחד ולגמור קריירות".

- מהי הסיבה למצב שאליו הגענו בשלטון המקומי?

"אני אגיד לך מה קורה - לפקידות הבכירה בעיריות ולראשי העירייה יש המון סמכות וכוח. במקומות שיש בהם עוצמות שכאלה, אנשים עלולים לטעות ולנצל את הכוח לרעה ולמטרות לא חוקיות. באופן אישי, מעולם לא פעלתי בדרך הזאת ואני מאמין שיש עוד עשרות ראשי רשויות רבים וטובים שטובת העיר והציבור אל מול עיניהם ושהם ישרים. חשוב שנפריד בין אלה שטעו ועברו עבירות לבין אלה שעושים עבודתם נאמנה, בעיקר ברשויות הקטנות. לצערנו, הם לא זוכים לשום פרגון והכרת תודה, אלא ההפך - סופגים את הביקורת שמושתת על הכלל בעקבות בודדים שהפרו את החוק. כשקורים דברים שליליים הם מקבלים את כל הזרקורים ודברים חיוביים לא מקבלים אפילו נצנוץ".

- והפתרון?

"אני בעד לבזר מעט סמכויות מחוץ לעירייה, כדי להגביר את השקיפות ואת הבקרה".

אלקבץ מצהיר, כי למרות כל מה שעבר הוא מתכוון לחזור לראשות העיר עפולה ולהמשיך את שהתחיל לעשות בשנותיו בעירייה. "אני מתכוון להתמודד שוב על ראשות העיר, כי אני רוצה להשלים את העבודה שהופסקה, שלא באשמתי. יש עוד הרבה מה לעשות בעפולה שהיא עיר בתנופה. למרות מה שעברתי אני כן רוצה לחזור לעשייה ציבורית ואומר לאנשים טובים תבואו וביחד נתקן את המערכת ונוביל אותה בדרך נכונה".

- מה אומרת על כך אשתך?

"אם היית שואל את אשתי אתמול, היא הייתה אומרת שבשום פנים ואופן לא אחזור לעירייה. היום היא כבר חושבת אחרת. בשנים האלה של החקירה היה לנו יותר זמן משפחה. התפנינו במשפחה לעסוק ביזמות נדל"ן לבנייה וברוך השם אנחנו מצליחים שם. אם אחזור לעירייה - נצטרך להתרגל שוב לחיים אחרים".

- אתה מתכוון לתבוע פיצוי מהמדינה?

"אני לא יודע. למרות כל הקושי, חשוב לומר שלא נעצרתי וגם לא ישבתי במעצר-בית. הורחקתי מעפולה בהסכמה. עם זאת, עברתי הליך מאוד קשה. אבל אני מאמין שיש מישהו מלמעלה שמסדר את הדברים רק לטובה".