הדילמה של גליה מאור

איך היא תממן את הקנס - מהפנסיה התקציבית הכבדה או מהבונוסים השמנים?

גליה מאור / צילום: תמר מצפי
גליה מאור / צילום: תמר מצפי

המיקרו-קנס של גליה מאור

2.6 מיליון שקל תשיב גליה מאור, המנהלת הכל-יכולה לשעבר, בגין שנות הניהול של בנק לאומי שהובילו לחקירה פלילית בארה"ב ולהאשמה פלילית שהוחלפה בהסדר ובקנס של 400 מיליון דולר. אתמול (ד') אישר השופט חאלד כבוב את "הסדר הפשרה" שייצר הבנק וקבע כי שלושת המובילים לשעבר - גליה מאור, איתן רף וצבי איצקוביץ, שכל אחד מהם גרף עשרות מיליוני שקלים כבונוסים על הצטיינות בניהול הבנק במהלך שנות האשמה, 2002-2010 (מעורבות פעילה בסיוע ללקוחות אמריקאים להעלים מסים) - ישתתפו במחיר מעשיהם ויחזירו לבנק, לבעלי המניות וללקוחות 5.1 מיליון שקל. שלושתם. יחד. אחרי מס, וסביר להניח שלשלושתם יש רואה חשבון צמוד, מדובר בחצי.

כלומר, מאור תיאלץ להוציא מכיסה 1.3 מיליון שקל. עכשיו היא תצטרך להחליט אם לממן את זה מהפנסיה התקציבית הכבדה - כמה עשרות אלפי שקלים בחודש - שהיא מקבלת מבנק ישראל שבו החלה לעבוד ב-1963 וסיימה ב-1987 כמפקחת על הבנקים, בשנות ויסות המניות שהביאו להתמוטטות והלאמת לאומי, הפועלים מזרחי ודיסקונט; או אולי מצבר השקעות הבונוסים הכבדים בשנות ניהול לאומי? או מחסכונות המשכורות הכבדות שקיבלה אז? ואולי בכלל מהסדר הפרישה בשווי של כ-20 מיליון שקל שעליו חתמה אחרי 21 שנה בלאומי, בתחילת 2012?. בעיה.

הדירות המתרחקות של קרנית פלוג ומשה כחלון

הכלכלן הראשי באוצר הוציא ביום ראשון השבוע סקירת רבעון שני: ירידה של 5% ברכישת דירות חדשות, ירידה חדשה של 21% ברכישת זוגות צעירים, ומשקיעים ממהרים להיפטר מדירות להשקעה. למחרת, יום שני, פורסמו הפרוטוקולים של הוועדה המוניטרית, בראשות פלוג, עם התייחסות לנתוני למ"ס קודמים על ירידה של 0.3% במחירים. תרגיעו, אמרו בבנק המרכזי, אין סימנים לשינוי מגמה. השבוע, יום רביעי, פורסם דוח הלמ"ס: ירידה של 6.9% בהתחלות הבנייה השנה. חלום כחלון ל-70,000 התחלות גם ב-2016 וגם ב-2017 מתרחק ונמוג.

המציאות שלא מדווחים עליה

יותר ויותר ישראלים, שכירים, חברי מועדוני צרכנים חזקים, מבוגרים עם חסכונות שאין להם היכן להבטיח כספים ופנסיה מוכרים דירות השקעה או מושכים כספי גמל ונאמנות, וקונים יותר ויותר דירות בברלין. עכשיו בודקים מה קורה בלייפציג, בפלורידה, בעיקר במיאמי, ועוד. משה-"מחיר משתכן"-כחלון, כמו יאיר-"מע"מ אפס"-לפיד לפניו, בהמשך לשרי השיכון רבי המלל וממעטי המעש אריאל אטיאס ואורי אריאל, מוסיפים לנפח את הבלון.

השאלה הגדולה למשה אשר

עו"ד גיא אופיר עתר לבג"ץ נגד האוצר ורשות המסים: איך אתם שולחים את קובי פרץ לשנתיים מאסר בגלל הכנסות שלא שולמו עליהן מסים - אבל מעלימים עין מהכנסות עתק של גוגל ופייסבוק שלא שולמו עליהן מלוא המסים? רק שזה לא ייגמר באיזשהו הסדר שקט.

מהירות-הבזק של רוני אלשיך

הכותרות פרצו בתחילת החודש: יחידת ההונאה של משטרת ירושלים הודיעה כי עצרה שני מאכערים צעירים החשודים במתן שוחד ל-3 מרופאי בית החולים הדסה הירושלמי, תמורת תיווך בקידום תורים ("גלובס", 1.9).

מנהל בית החולים, זאב רוטשטיין, התגאה בתפיסה החכמה של קב"ט בית החולים ובעובדה שפנה מיד למשטרה.

והנה הנה, בקושי חלפו שבועיים, והשבוע כבר יצאה בת קול לבדיקת מזג-האוויר הציבורי, האומרת "מסתמן: הרופאים העובדים בהדסה עין-כרם שנחקרו בחשד לשוחד לא יואשמו בעבירה זו. לא נמצאו ראיות שקיבלו טובת הנאה" ("ידיעות אחרונות", 12.9).

עורך הדין של אחד המאכערים צוטט באומרו שהם פעלו באופן תמים "לסייע לחולים שפנו אליהם במצוקתם". ממש יפה לגמור חקירה כל-כך מהר.

stella-k@globes.co.il