סערה בארה"ב: גנבת כסף מלקוחות? מגיע לך 125 מיליון ד'

קארי טולסטד, המנהלת שאחראית על היחידה בבנק וולס פארגו שעובדיה פתחו בחשאי מיליוני חשבונות בנק ואשראי מזויפים ללא אישור באחת מפרשיות ההונאה הגדולות של השנים האחרונות, זכתה בחבילת פרישה עצומה

קארי טולסטד בנק וולס פארגו, חבילת פרישה, וול סטריט / צילום: שירות וול סטריט ז'ורנל
קארי טולסטד בנק וולס פארגו, חבילת פרישה, וול סטריט / צילום: שירות וול סטריט ז'ורנל

קארי טולסטד, המנהלת שאחראית על היחידה שעובדיה גבו עמלות מלקוחות על יותר משני מיליון חשבונות שנפתחו ללא אישור, זכתה בחבילת פרישה עצומה בסך 124.6 מיליון דולר ביולי האחרון, על פי דיווח במגזין פורצ'ן. בזמן שהבנק הגדול ביותר בארה"ב במונחי שווי שוק מתמודד עם קנסות ועם פיטורים המוניים, האישה שנושאת באחריות למחדל עזבה עם חשבון בנק תפוח ושבחים ממנהליה.

טולסטד עמדה בראש מחלקת בנקאות קהילתית במשך שמונה שנים, במהלכן עובדיה עמדו ביעדים שהציב להם הבנק באמצעות פתיחת מיליון וחצי חשבונות ו-565 אלף כרטיסי אשראי ללא הסכמת הלקוחות.

ביום חמישי האחרון הודיעה הרשות להגנה על צרכנים פיננסיים (CFPB) שהחשבונות המזויפים הניבו לבנק הכנסות מעמלות שלא הייתה להן הצדקה בפועל ואפשרו לעובדי וולס פרגו להגדיל את נתוני המכירות שלהם וכך להגדיל את שכרם.

נוהל העבודה הזה, שהיה מקובל בבנק וכונה על ידי העובדים "משחק מכור", עלה לבנק בקנס עצום של 185 מיליון דולר, בנוסף ל-5 מיליון דולר של עמלות בלתי מוצדקות שיושבו ללקוחות. 5,300 עובדים פוטרו בחמש השנים האחרונות בעקבות השערורייה. וטולסטד? היא זכתה בבונוס של 7 מיליון דולר על התוצאות הטובות של המחלקה. חלקן הגדול, כמובן, נובע מההתנהלות הלא חוקית של העובדים.

ביולי האחרון הודיעה הבנק שטולסטד מתעתדת לפרוש. המגעים בין הבנק לרשויות עמדו בפני סיום, ומנהליו ידעו את פרטי הפרשה כולם, אולם לא רמזו אליה בהודעה. מנכ"ל הבנק ג'ון סטאמפף הילל את טולסטד כאחת המנהיגות החשובות של הארגון "שנושאת את דגל התרבות שלנו".

טולסטד תקבל 124.6 מיליון דולר במניות ובאופציות כשתעזוב את הבנק באופן סופי בסוף השנה. החלטה אישית שתחסוך לה 45 מיליון דולר - הסכום עליו הייתה צריכה לוותר במידה והייתה מפוטרת מהבנק בעקבות הפרשה.

לאחר המשבר הכלכלי של 2008, התחייבו הבנקים הגדולים בארצות הברית, ביניהם וולס פארגו, שבכירים לא יוכלו לשמור על בונוסים שהושגו כתוצאה מהתנהגות שפגעה בלקוחות. הבנק סרב להתייחס לשאלה האם טולסטד תיאלץ להשיב חלק מחבילת הפרישה הנדיבה שלה.