כולם נגד כולם

כחלון מול גלנט, יצחקי מול שמרון. מה הסיכוי להזיז משהו בענף הנדל"ן?

השר יואב גלנט והשר משה כחלון/צילום: אוריה תדמור
השר יואב גלנט והשר משה כחלון/צילום: אוריה תדמור

הנתק בין שר האוצר משה כחלון (שהוא גם יו"ר קבינט הדיור) לבין שר השיכון יואב גלנט (שהוא גם סגנו ברשימת מפלגת כולנו) הוא הצרה הקטנה במאבק לשינוי מגמה בענף הנדל"ן. בסופו של דבר, גלנט ומשרד השיכון הפכו לזרוע ביצוע של משרד האוצר, והחיכוכים היומיומיים קטנים יחסית. עכשיו למשל הם מתווכחים מה יהיה תקציבה של הרשות החדשה להתחדשות עירונית, אחרי שלכנסת לקח שנתיים לאשר את הקמתה בשל ויכוחים על שאלת הסמכויות והאחריות המיניסטריאלית. שר השיכון אמנם זכה ברוב הקופה, אבל בלי תקציב מהאוצר (הוא רוצה 250 מיליון שקל, הם רוצים לתת 50 מיליון בלבד) נקבל עוד רשות ממשלתית חסרת השפעה.

 

אבל זה כאמור הבעיה הקטנה. הסכסוך המשמעותי באמת הוא בין אביגדור יצחקי, יו"ר מטה הדיור והאיש של כחלון להוצאת העגלה מהבוץ, לבין עדיאל שמרון, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). ולמי שבמקרה שכח: רמ"י - הגוף המנהל את קרקעות המדינה - היא כמובן המנוע הכי חשוב בתוכניות שר האוצר להצפת השוק בדירות, ועוד יותר מכך בהוצאת מכרזים לבנייה של עשרות אלפי דירות ב"מחיר למשתכן". רק ביולי האחרון מונה שמרון למנכ"ל קבוע, אחרי יותר משנה שהיה על תקן מ"מ מנכ"ל, לאחר שכחלון אישר את המינוי למורת רוחו של יצחקי. הבעיה היא שבלי תיאום בין יצחקי לשמרון, שני הפקידים הכי בכירים בענף הנדל"ן, קשה לטפל בסבך הבעיות של הענף. הבעיה היא שהדם הרע שזורם שם, לא מאפשר לשניים הללו להסתנכרן.

דוגמה אחת קטנה: בשבוע שעבר נקבעה פגישה בין ראש עיריית גבעת שמואל יוסי ברודני לבין יצחקי והנהלת מחוז מרכז ברמ"י, במטרה לקדם סוף סוף את פרויקט ההתחדשות של שכונת גיורא - 1,700 דירות שיחליפו את השיכונים העלובים, שבהם גרות 550 משפחות. בשורה לגבעת שמואל, בשורה לאזור המרכז הצמא לכל דירה חדשה. ללא רמ"י, שאמורה לספק מגרש חלופי סמוך כדי להתחיל בבנייה, אי אפשר לקדם את הפרויקט שמחכה כבר יותר מ-20 שנה. בפברואר השנה כבר הושגה הסכמה (לאחר ישיבה של ברודני ושמרון), אבל אז גילו ברמ"י שגם יצחקי מעורב במהלך, העניין יצא משליטה, והשבוע קיבלו אנשי מחוז מרכז הוראה מלמעלה שלא להגיע לפגישה שנקבעה במשרדו של יצחקי. למה? ככה. עיריית גבעת שמואל, שכבר תכננה פגישה מרגשת עם התושבים ביום חמישי, נותרה ללא שום מענה, לאחר שהנהלת רמ"י הפסיקה לשתף פעולה.

אותן 1,700 דירות בגבעת שמואל, שהפכו לבנות ערובה במאבקי כוח בין פקידים, הן רק דוגמה אחת. אם כחלון רב עם גלנט (בשם המריבה, גלנט לא מוכן לזוז למשרד הכלכלה, שנחשב למשרד בכיר בהרבה), ואם יצחקי רב עם שמרון - מה הסיכוי להזיז משהו בענף הנדל"ן?