הבועות ימשיכו להתנפח

הפדרל ריזרב בשאנטי, ובישראל האוצר ממשיך לסתום פיות

אחרי רבעון קטסטרופלי: התאוששות בשוק ההנפקות הראשוניות בוול סטריט ברבעון השני / צילום: רויטרס
אחרי רבעון קטסטרופלי: התאוששות בשוק ההנפקות הראשוניות בוול סטריט ברבעון השני / צילום: רויטרס

את מלוא תשומת-הלב משכה בשבוע שעבר מסיבת העיתונאים שכינסה יו"ר הפד ג'נט ילן בעקבות החלטת הריבית. היו שחשבו, בעיקר בעקבות שינוי מה בהלך הרוחות של חלק מחברי הפד, שהנה אולי תאזור ילן אומץ ותבצע מהלך ראשון בדרך הארוכה לכיוון החזרה לשפיות. מחשבות לחוד ומציאות לחוד.

לא רק שילן לא הפתיעה, היא אף ציננה את ההתלהבות כשדאגה להנמיך ציפיות להעלאות נוספות במהלך 2017. במהלך מסיבת העיתונאים נראתה ילן רגועה מתמיד, למען האמת יותר מדי רגועה, שאנטי של ממש בהשפעתה המסממת והכל כך נעימה של סביבת הריבית האפסית. "יש לנו זמן, הרבה זמן" ענתה לשאלות העיתונאים בנושא העלאת הריבית. לעיתים נדמה היה כי היא מכוונת את תשובותיה לאוזניו של המועמד לנשיאות דונלד טראמפ שהכריז כי יזרוק אותה מיד לאחר היבחרו לנשיא וידאג להעלאת הריבית בכמה אחוזים.

כצפוי קיבלו השווקים ובעיקר שוק המניות את פני הדברים בשמחה וצהלה. אפשר להמשיך ולנפח את הבועה לפחות עד נובמבר, אלא אם תחול תפנית חדה בהערות לזכיית קלינטון בבחירות הקרובות. בשוק המט"ח לעומת זאת נחלש אמנם הדולר קלות אולם מהר מאד חזר להתחזק מול רוב המטבעות למעט מטבע אחד כמובן, המטבע הכי חזק בעולם - השקל.

בועת השקל ממשיכה לשבור שיאים בעזרתם האדיבה של הספקולנטים ובהובלת הבנקים הזרים. כל זאת כמובן כשבנק ישראל והאוצר מתעקשים להמשיך במתכונת ההתערבות הנוכחית עליה כבר מזמן אבד הכלח. השקל עדיין בשיא כל הזמנים כלפי סל המטבעות ובשבוע שעבר הופיע שוב החזאי התורן מטעם הבנקים הזרים HSBC שהחליט כי השקל ימשיך להתחזק בשנה הקרובה בעוד 4.5%. להזכירכם זה אותו חזאי שעשה כותרות ענק לפני שנה וחצי כשקבע כי בנק ישראל ינהיג ריבית שלילית ויחל בהקלה כמותית. קביעה שהזניקה את הדולר אל מעבר לרף 4 השקלים. מה קרה בפועל כולם יודעים.

שימו לב כיצד "הערכות" מלומדות נתמכות בנתונים שאין בינם ובין המציאות כל קשר. האינפלציה מתקרבת ליעד 1-3% לשנה, טוענים בבנק על מנת לתרץ את ההנחה שבנק ישראל לא יעשה צעדים מיוחדים. בפועל הבהיר לנו מדד אוגוסט שהאינפלציה שלילית ורחוקה מרחק שנות אור מהיעד. בנק ישראל הקטין את מעורבותו בשוק המט"ח והוא משלים עם התחזקות השקל, טוענים ב-HSBC. בפועל בנק ישראל התערב באגרסיביות בספטמבר ומתחילת השנה כבר רכש סכום שיא של חמישה מיליארד דולר. אז "הערכות" לחוד ומציאות לחוד ללמדכם שכשמדובר במניפולציות מטבע כל האמצעים כשרים וכשמעודדים ניפוח בועות הכלכלה הריאלית ממשיכה לסבול.

אז אצלנו ימשיכו הבועות להתנפח - בועת הנדל"ן, בועת האשראי לכל דכפין, בועת שוק הרכב והאוצר ימשיך לסתום פיות מצד אחד ולהסתמך על נתוני הלמ"ס שבשפה עדינה נכנה אותם חלקיים ולא משקפים את המציאות - כך בדיור, כך בתעסוקה וכך בצמיחה. אם לא יתחילו להתמודד עם הבעיות האמיתיות בשווקים וימשיכו להסתמך על צמיחה מבוססת צריכה פרטית(שרובה מבוססת אשראי), הסטירה שיחטוף המשק הישראלי תהיה מצלצלת וכואבת במיוחד.

================= 

יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים, yf@energyfinance.co.il. אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בעמוד שלי במדור הדעות תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי

*** החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.