"אילת?! מה יש לך לעשות באילת?!"

עונת החגים והסתיו שבעקבותיה הם הזמן הנעים ביותר לטייל ולבלות באילת, ולא רק בבריכה של המלון ובקניון הסמוך ■ המדבר קורא לך, לא תבוא?

אילת / צילום:רויטרס

"אילת?! מה יש לך לעשות באילת?!", הייתה התגובה הנפוצה ביותר ששמעתי ממכרים ומקולגות כשסיפרתי שאני נוסעת לאילת אחרי היעדרות של עשור מעיר הנופש הדרומית. מטרת החופשה הייתה לבדוק אם לאלפי הישראלים שצפויים לפקוד את אילת בחגים יש מה לעשות אם וכאשר יחליטו לצאת מאזור הנוחות של בית המלון ושל הקניון הכה פופולריים.

אז נתחיל מהסוף - יש מה לעשות. אבל, אי אפשר בלי אבל, הפעילויות שמציעה אילת - מאתנחתא של טבע טהור במרחבי המדבר העוטף את העיר ועד טיפוס על קיר בגובה של 19 מטר - מותנות במזג האוויר.

כלומר, באוגוסט אין פלא שהמפלט העיקרי הוא לאזור ממוזג ופחות למסע מדברי מאובק, אבל מי שנוהג בחוכמה ומגיע לאילת מאוחר יותר, רצוי בחורף, ייהנה מעומס מינימלי, ממחירים שפויים יותר וממזג אוויר נעים - וגם מהאפשרות להיחשף, מטף ועד מבוגר - לאתרי בילוי מעשירים ומהנים כאחד. בסוכות, לעומת זאת, מתקיים פסטיבל בירה בים האדום משעות הערב המוקדמות ועד חצות. הפסטיבל מארח יותר מ-30 מותגי בירה - ישראליים, בינלאומיים וגם בירות בוטיק - ושפע של הופעות רוק: תיסלם, אריאל זילבר, מוניקה סקס, מרסדס בנד ועוד (קניון מול הים, 20-17 באוקטובר, מ-18:00 ועד חצות).

אקווריום הכרישים: לפני כשנתיים נפתח אקווריום הכרישים, אחת האטרקציות הפופולריות בפארק המצפה התת-ימי, שהוא אטרקציה ותיקה ומוכרת בפני עצמה. זהו פארק אחד מתוך ארבעה בעולם (אילת, ארה"ב, אוסטרליה וספרד) שהקים היזם מוריס קהאן. צוללים לתוך האקווריום למראה מקסים במיוחד: 15 כרישים (בהם שני כרישי פטיש שיובאו במיוחד בעלות של כשני מיליון שקל), עשרות סוגי בעלי חיים ימיים, דיירי קבע בים האדום - דגים צבעוניים, חתולי ים, עטלפי ים, שוניות מרהיבות ואלמוגים צבעוניים - כל אלה עוטפים את המבקר במרחק נגיעה. מרהיב, לא פחות מכך.

בשטח הנוסף שבפארק זוכים המבקרים לקבל הצצה לעולם הכרישים, כולל הסברים מדוע לא מדובר בבעל חיים עוין, עד כמה חיוני לשמר את הכרישים, המצויים בסכנת הכחדה ותרומתם לעולם בעלי החיים הימי, מדוע נושרות כל שיני הכריש אחרי שהוא נועל את לסתו בנשיכה, ועד כמה מדהים הדמיון בצורת עובר האדם לעובר הכריש. בשטח החיצוני והלא ממוזג תמצאו גם בריכת צבי ים ואטרקציות נוספות כמו סוסוני ים שהפארק משקם ומשלח אותם לחופשי כאשר הם מוכנים. שורה תחתונה: מומלץ מאוד, לא רק לחובבי טבע ובעלי חיים (מבוגר: 99 שקל, ילד: 79 שקל - אמנם יקר, אבל הכרטיסים תקפים ל-3 ימים רצופים, כך שאם לא מיציתם - תוכלו לשוב למחרת).

פארק הצפרות: כשני ק"מ של נסיעה לכיוון צפון-מזרח מהעיר אילת ובצמוד למעבר הגבול עם ירדן, ממוקם פארק צפרות חמוד להפליא. אמנם לא מדובר במכונה משומנת כמו אגמון החולה, אבל יש משהו דווקא בצניעות ובפשטות שבמקום, בעיקר אם אתם אנשים עתירי סבלנות - כי תנועת הציפורים, שנודדות לפארק ביחידים ולא בלהקות - אינה מתקיימת במסות. המקום נעים ומסביר פנים, אולי בזכות נועם וייס, המנהל המקצועי של הפארק, נעים המזג וההליכות, שמסביר כל-כך יפה על המקום המיוחד ועל האורחים, בעלי הכנף שפוקדים אותו הישר מן השמיים. מתבר שאילת היא יעד חשוב לציפורי שיר קטנטנות (עד 5 גרמים) כמו שחור זנב, שרקרק גמדי או ורדית סיני, ולעופות דורסים בהם איות ועיט ערבות - כשהיא משמשת כצוואר בקבוק בדמות תחנת רענון חיונית במסע הארוך ממדינות אפריקה לאירופה או להיפך.

"אילת היא גשר היבשה היחיד שמחבר את אזורי הנדידה הללו והיא קריטית עבור ציפורים ששוקלות כמו שקית סוכר בבית קפה, שלא יכולות לעוף כאלה מרחקים מבלי לעצור בדרך. עבור אלה, אנחנו הנקודה האחרונה במסען מרוסיה לכיוון הסהרה", מסביר וייס. 500 מיליון ציפורים חולפות כאן מדי שנה. קיומו של הפארק נתון תחת איום של הקמת פארק טורבינות בסמוך - וזה כמובן ימיט אסון על הפארק עצמו ועל תיירות הצפרות, נישה שתופסת תאוצה.

כ-480 מינים תועדו בתחנת המעבר של אילת. עיקר הנדידה מתקיימת מתחילת פברואר ועד לסוף מאי ומאמצע אוגוסט ועד לנובמבר, כשהציפורים החולפות נשארות לטווחי זמן של יומיים עד שבוע. (הפארק פתוח 24/7 והכניסה חופשית. מסלול הכולל הדרכה: 35 שקל לאדם או 100 שקל למשפחה).

טופ 94: מפארק הצפרות ממשיכים עוד כמה קילומטרים צפונה ומגיעים לפארק אתגרי המשתרע על שטח של 4,000 מ"ר, רובו ממוזג ומקורה, והכולל שלל פעילויות מאתגרות לגוף וגם לנפש. כבר בכניסה לפארק ניצב מתקן טיפוס המתנשא לגובה של 19 מ', כבניין בגובה חמש קומות. עוד בפארק, 12 קירות טיפוס בדרגות קושי שונות, מטווחים, פיינטבול בשטח בנוי (שמהווה אתר אימונים לשוטרים ולחיילי צה"ל וגם לקבוצת התיירים מאיטליה ביום שביקרנו בו), קארטינג, פארק חבלים ובאנג'י בגובה 23 מ'. לטובת המיליטנטיים שבחבורה, במקום ממוקם מוזיאון של כלי נשק וירי מתקופת מלחמת העולם הראשונה ועד מבצע עובדת.

שורה תחתונה: המיזוג הוא כמובן יתרון מרכזי, וגם היכולת למצוא פעילות שבני המשפחה בכל גיל יכולים ליטול בה חלק. האפשרות לגוון ולהעלות את אתגר הרביצה בבריכה לעבר קיר טיפוס היא נחמדה בהחלט כשקארטינג או פיינטבול יכולים להיות הטריגר להזיז בעיקר את בני הנוער. (דמי התשלום מחושבים לפי תפריט הפעילויות שעשיתם. מי שלא עושה דבר - לא ישלם. מסלול הכולל למשל פארק חבלים, קיר טיפוס ומקפצה - יעלה 60 שקל. מסלול רחב יותר, הכולל גם ירי בחץ וקשת וצוק טיפוס, יעלה 100 שקל, פייטנבול: 45 שקל, קארטינג 60 שקל ועוד).

חוות הגמלים: החלק המדברי של העיר הוא לא פחות יפה, והוא מכיל קסם אינסופי וצחיח של חולות צבעוניים, בעלי חיים ושקט. שקט שאמנם אפשר להפר עם טרקטורון מטרטר, אבל העוצמה המדברית נשמרת. חוות הגמלים ממוקמת בלב ערוץ נחל שלמה, דרומה מכיוון מרכז העיר אילת, והביקור בה יאפשר לטייל על גבי אחת הנאקות (כאן הנקבות שולטות) לכיוון הערוץ המדברי ובמסלולים מגוונים.

חובבי האדרנלין יוכלו לוותר על ספינת המדבר לטובת ריינג'ר עסיסי, שישיט אתכם עמוק לשטח המדברי האינסופי. מי שמעדיף מסלול סולידי, יוכל להיעזר בחמור (אתון, במקרה הזה) ובעגלה. אנחנו בחרנו לחוס על בעלי החיים ויצאנו רכובים בריינג'ר לטעימה מדברית מקסימה. המדבר קורא לך - לא תבוא? (טיול גמלים בשקיעה: 185 שקל למבוגר, 140 שקל לילד, 90 שקל לילד עד גיל 7. טיול כרכרות עם אתונות: 90 שקל למבוגר ו-70 שקל לילד. טיול ריינג'ר (30 דקות): 400 שקל לזוג, 500 שקל ל-4 נוסעים. טיול ל-60 דקות: 500 שקל לזוג ו-700 שקל ל-4 משתתפים).

טיול לסוכות

מחפשים יעד לטיול בסוכות? קבלו המלצה: בעונה הזו אזור הר הנגב הופך להיות נעים במיוחד, וגורמי התיירות באזור נערכים לקליטת מטיילים בשפע של אטרקציות: טיול אופניים על שפת מכתש רמון, גלישת חולות על דיונות ענק במדבר, טיסה בכדור פורח או סדנאות חול צבעוני וגולף במתחם "חץ וקשת", לאמות ואלפקות בחוות האלפקות ועוד. פרטים בטל' 08-8681635 או באתר www.negevtour.co.il