חקיקה תבטיח לקרנות הפנסיה הוותיקות כרית ביטחון לשינויי ריבית

החקיקה מקבעת את ההבנות שהושגו בין האוצר לקרנות שבהסדר והקרנות המאוזנות, כשהמדינה מתחייבת לכיסוי גירעונות ומניעת פגיעה בזכויות העמיתים

פנסיה / צילום: shutterstock
פנסיה / צילום: shutterstock

אחרי עיכוב של שנים, הכנסת מחוקקת את מצבור ההבטחות שנתן האוצר לקרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר לשינויים זמניים בריבית חסרת הסיכון, תוך שגם קרנות הפנסיה הוותיקות המאוזנות יוכלו להיכנס למעטפת ההגנה החדשה. ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית, את הצעת החוק הממשלתית המעניקה כרית ביטחון להגנה משינויים זמניים בריבית חסרת הסיכון.

משמעות הצעת החוק, המקבעת את המלצות ועדת ברנע בראשות פרופ' אמיר ברנע, היא התחייבות של המדינה לכיסוי גירעונות ומניעת פגיעה בזכויות העמיתים כתוצאה משינויים זמניים בגובה הריבית.

לתנודות בריבית חסרת הסיכון, שבה משתמשים בקרנות הפנסיה לחישוב האיזון האקטוארי שלהן משמעות רבה. לצורך חישוב הפער בין הנכסים להתחייבויות של הקרן עושים בקרן היוון לפי ריבית של 4% לשנה. אם הריבית חסרת הסיכון נמוכה יותר מרמה זו בחישוב שנתי, גם אם באופן זמני, התחייבויות הקרן לעמיתים גדלות בשיעור חד יותר מאשר נכסי הקרן - וכך עשוי להיווצר גירעון. עד כה האוצר מצא פתרון לסוגיה זו רק בקרנות הוותיקות שבהסדר. סוגיה זו משמעותית במיוחד בשנים האחרונות לאור הריביות האפסיות בארץ ובעולם.

כבר ב-2008 נתן האוצר כרית ביטחון לשינויים זמניים בריבית לטווח ארוך לקרנות הוותיקות שבהסדר בהיקף של כ-11 מיליארד שקל דאז, צמודים למדד (כ-16 מיליארד שקל בערכים של היום) כדי לכסות על שינויים בווקטור הריביות. לאחר מכן הוסף עוד סכום של כ-0.3 מיליארד שקל לכרית, בלחץ חיים כץ, כיום שר העבודה והרווחה. הקרנות הוותיקות כבר פועלות זה שנים על סמך ההבטחות מהאוצר.

החקיקה הנוכחית, שבוועדת העבודה והרווחה מציינים שאושרה "בתום דיון שנמשך כחמש שעות", קובעת עתה תקרה לכרית הביטחון, נוסף על התקרה השקלית כאמור, והיא רף של 11.8% מהתחייבויות הקרנות. מגבלה זו עשויה להיות רלוונטית רק בעתיד הרחוק, עם הידלדלות התחייבויות הקרנות הוותיקות כתוצאה מהזדקנות הפנסיונרים שלהן.

סיוע עתידי ייגרע מהנוכחי

כמו כן, בלחץ אגף תקציבים באוצר נקבע כי אם יינתן לקרנות סיוע עתידי נוסף, הוא ירד ממה שהובטח עתה. נזכיר כי ב-2003 קיבלו שמונה קרנות הפנסיה הוותיקות הגרעוניות, שאוגדו לגוף אחד שנקרא "עמיתים", סיוע ממשלתי בסך של כ-78 מיליארד שקלים (בערכים של 2003), שינתן במשך שנים ארוכות.

בנוסף, החקיקה החדשה משנה במקצת את הבטחות האוצר מהעבר, וקובעת תקרה נוספת, אפקטיבית מ-2009 ואילך לגבי הסכום של ה-11.3 מיליארד שקל: הריבית הרלוונטית תהיה מוגבלת במקום ל-4% לרמה של 3.48% לשנה מתקופה זו ואילך. מדובר בהפחתה קטנה, בשוליים, של ההבטחה שניתנה בעבר לקרנות הוותיקות שבהסדר.

בהתאם להבנות שהושגו בין האוצר לקרנות הפנסיה הוותיקות המאוזנות כבר במחצית 2012, לאחר שהנושא אף הגיע לבג"צ, כרית הביטחון תינתן לא רק לקרנות שבהסדר, אלא גם לקרנות המאוזנות.

כך, מסבירים בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, "קרנות שלא נכללו בהסדר הסיוע מ-2003 יוכלו לבחור ולקבל כרית ביטחון בגובה של עד כ-2.5 מיליארד שקלים סך הכל (תלוי בקרן), בתנאי שיעלו את גיל הזכאות לקבלת כספי הקרן (כך שגיל הפרישה לנשים בקרנות אלה יועלה מ-60 ל-64 ולגברים - מ-65 ל-67) ויפחיתו את התשלומים לעמיתים בגובה 1.75%, כפי שעשו הקרנות הנכללות בהסדר".

הקרנות המאוזנות מקבלות עתה חלון של יותר משנה, עד סוף 2017, להחליט האם להצטרף להסדר כרית הביטחון החדש, "תוך קבלת את התנאים כאילו הצטרפו ב-2012", הסבירו בוועדה.

עיקרי החוק

לקרנות הוותיקות שבהסדר תינתן כרית ביטחון לשינויים בריבית

הכרית תוגבל ל-11.3 מיליארד שקל במונחי 2009 או 11.8% מהתחייבויות הקרנות - לפי הנמוך מהשניים

הקרנות הוותיקות המאוזנות יורשו להצטרף להסדר כרית הביטחון, בכפוף לשינויים שתבצענה אצלן

הקרנות הוותיקות המאוזנות יורשו להכריע בנושא עד סוף 2017