רשות המסים עיקלה את החשבון של בית חולים לניאדו

זאת עקב חוב של כ-40 מיליון שקל ■ שר הבריאות ליצמן לחץ על מנהל רשות המסים להסיר את העיקול, אך ברשות דורשים שלניאדו יפסיק להשתמש בניכויי מס ההכנסה של העובדים

רשות המסים עיקלה לאחרונה את החשבון של בית החולים לניאדו בנתניה, בעקבות חוב מצטבר של כ-40 מיליון שקל - כך נודע ל"גלובס". הנהלת לניאדו, כך מתברר, השתמשה בניכויי המס של העובדים לצרכים אחרים, בהם התמודדות עם גירעון מצטבר - במקום להעביר את הכספים למדינה.

עוד נודע כי שר הבריאות יעקב ליצמן לחץ על מנהל רשות המסים, משה אשר, להסיר לפחות באופן זמני את העיקול, כדי לאפשר הזרמה של כ-8 מיליון שקל נוספים מקופת המדינה, מעבר ל-11 מיליון השקלים שהעבירה המדינה בקיץ האחרון. אשר הבהיר בעניין לליצמן כי הוא יתמוך בהסרת העיקול רק אם לניאדו יעביר את ניכויי המס השוטפים ויקזז את החוב לרשות מהכספים העתידיים שיקבל מהמדינה.

לניאדו הוא בית חולים ציבורי הנמצא בבעלות עמותה של חסידות צאנז, הנחשבת לאחת המשפיעות במפלגתו של ליצמן, אגודת ישראל (יהדות התורה). לאחרונה התברר כי לניאדו מייצר בכל שנה גירעון שוטף של כ-50 מיליון שקל, וכי היקף הגירעון המצטבר עומד כבר על כ-250 מיליון שקל.

במערכת הבריאות סבורים כי עיקר הגירעון של לניאדו אינו נובע מהתנהלות ארגונית בעייתית או פזרנית, כפי שיוחס לפני כשנתיים לבית החולים הדסה בירושלים, אלא מאותה בעיה כרונית ממנה סובלים כל בתי החולים הציבוריים שאינם בבעלות ממשלתית - אי-הלימה מובנית בין הכנסות להוצאות ובלי הסבסוד הקבוע שמעבירה המדינה לבתי החולים הממשלתיים.

במשרדי הבריאות והאוצר עמלים יחד עם הנהלת לניאדו על תוכנית הבראה שתאפשר הזרמה תקציבית גדולה יותר לבית החולים, בתמורה לכמה פעולות התייעלות. באוצר דורשים גם מינוי חשב מלווה, כאשר ברקע הדברים המידור ממנו סובל החשב המלווה בהדסה מצד הנהלת בית החולים בראשות המנכ"ל פרופ' זאב רוטשטיין, תוך עצימת עיניים מצד משרד הבריאות.

"בעיניי זו דרישה מובנית מאליה למנות חשב מלווה מטעם המדינה כנגד העברת כספים מקופת משלם המסים. לא צריכה להיות פה שאלה בכלל", אמר על כך ל"גלובס" בכיר במערכת.

בינתיים, קופות-החולים חדלו לשלם ללניאדו בצורה של "שוטף פלוס" ועברו לשלם באופן מיידי, כדי להקל על בית החולים ולמנוע קריסה שתפגע במבוטחים המתגוררים באזור נתניה.

העובדים התאגדו

המשבר בלניאדו כבר הספיק להשפיע על עובדי בית החולים. אלה התבשרו השנה כי לא הופרשו להם מלוא התשלומים לקרנות הפנסיה וההשתלמות, ובהמשך הועברו הכספים לקרנות, אך ללא הריבית שהצטברה באותה תקופה.

במקביל, כ-530 אחים ואחיות התאגדו במסגרת ההסתדרות הכללית, וזכו תחילה להתנגדות תקיפה מצד הנהלת בית החולים, שטענה כי "ההתאגדות מנוגדת להלכה", וכי מדובר בבית חולים שפועל על-פי ההלכה בלבד. כעבור חודשים ספורים בלבד, ולאחר מפגשים שהתקיימו בין ראשי הצדדים, הודיעה הנהלת לניאדו כי היא מכירה בהתאגדות העובדים וחתמה על הסכם קיבוצי ראשון.

מלשכת השר ליצמן נמסר: "משרדי הבריאות והאוצר פועלים במשותף לגיבוש תוכנית סיוע כוללת ומקצועית לבית החולים לניאדו. כידוע, אין יתרות תקצוב של מיטות במערכת הבריאות, ואין לנו הפריבילגיה לתת לבית חולים להיסגר תוך פגיעה קשה בציבור החולים.

"יש להדגיש כי להבדיל ממקרים קודמים שבהם ניתן סיוע במסגרת תוכנית הבראה, במקרה זה לא נמצא כל דופי בהתנהלות בית החולים, והסיבה שבגללה הוא נקלע למצוקה היא בגלל החוסר התקציבי שיש במערכת כולה".

מלניאדו לא נמסרה תגובה.