המכירות לקראת ראש השנה ולאחריו ירדו ב-3.5%

פגיעה קשה נרשמה בתחומי המשקאות, המוצרים לבית והטיפוח ■ בינואר-ספטמבר רשמו תנובה, אסם, נטו ודיפלומט ירידה במכירות - ואילו יוניליוור רשמה עלייה של 0.6% למרות משבר הסלמונלה

קורנפלקס של אלופים / צילום: תמר מצפי
קורנפלקס של אלופים / צילום: תמר מצפי

ראש השנה לא סימן את תחילתה של שנה טובה לרשתות השיווק וליצרני המזון והצריכה. לפי נתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס", המכירות לחג היו קטנות ב-3.5% לעומת מכירות ראש השנה אשתקד. המכירות השנה, הכוללות את המכירות לקראת החג ולאחריו (תקופה של שבועיים), הסתכמו ב-1.87 מיליארד שקל, לעומת 1.93 מיליארד שקל אשתקד - אובדן מכירות של 60 מיליון שקל.

רשתות השיווק והיצרנים יכולים להתנחם בעובדה ששבועיים קודם לכן עלו המכירות ב-1.2% בהשוואה לאשתקד - תוספת של 20 מיליון שקל - כך שהמאזן של ארבעת השבועות הסתכם בירידה של 1.4% ובאובדן מכירות נמוך יותר.

הפגיעה במכירות לחג הייתה רוחבית. מכירות המזון אמנם ירדו ב-2.6%, אך בסיכום ארבעת השבועות הירידה הסתכמה בחצי אחוז בלבד. ואולם, פגיעה קשה נרשמה בכל יתר התחומים - מכירות המשקאות לחג ירדו ב-4.1% והסתכמו בתקופה כולה בירידה של 3.8%. ירידה דומה חלה במכירות המוצרים לבית ובמכירות תחום טיפוח הפרט - ירידה של 6.4% במכירות לחג וירידה של 3.4% בתקופה כולה.

בסטורנקסט אומרים כי מבדיקה של כ-25 אלף פריטים שנמכרו הן בחג השנה והן בחג אשתקד, עולה כי מחיר כמחצית (48.6%) מהפריטים נותר ללא שינוי, מחירם של 27.9% מהפריטים ירד, ואילו מחירם של 23.5% מהפריטים עלה.

כלל מכירות שוק מוצרי המזון והצריכה השוטפת (FMCG) ירדו בתשעת החודשים הראשונים ב-0.4%. עם זאת, מדובר בנתון מוטה מעט, כי ראש השנה חל השנה באוקטובר, ואילו אשתקד הוא חל בספטמבר, כך שימי המכירה בספטמבר השנה הסתכמו ב-26, ואילו אשתקד הם הסתכמו ב-22 ימים. 

שתי קטגוריות בולטות במיוחד בירידה במכירות - קטגוריית הנקניקים וקטגוריית הסלטים המצוננים - שיחד ירדו מתחילת השנה ב-13.9%. הירידה היא תוצאה ישירה של המשבר הקשה והמתמשך העובר על שוק הנקניקים, על רקע הכרזת ארגון הבריאות העולמי כי מוצרי הבשר המעובד מכילים חומרים מסרטנים - הכרזה שהשפיעה ישירות גם על צריכת הסלטים המצוננים הנצרכים יחד.

בנוסף נפגעה קטגוריית הסלטים המצוננים גם ממשבר האיכות בסלטי שמיר ובסלטי צבר של אסם שנתגלה בהם סלמונלה. הנפגעת העיקרית היא חברת זוגלובק, שמכירותיה לצרכן ירדו בתשעת החודשים הראשונים של השנה בשיעור חד של 19.9%, ובהתאם ירד נתח השוק שלה מ-1.4% ל-1.1%בלבד.

מבין עשרת הספקים הגדולים, ארבעה רשמו ירידה במכירות לצרכן: תנובה (4.5%-), אסם (1.3%-), נטו (5.6%-) ודיפלומט (0.8%-). יתר הספקים בעשירייה רשמו עלייה, בהם יוניליוור, שמכירותיה עלו בתשעת החודשים ב-0.6% למרות משבר הסלמונלה הכפול שחוותה בדגני הבוקר של תלמה. הנתון הזה מלמד כי הצרכן לא העניש את יוניליוור במותגים האחרים שלה, לרבות מותגי הדטרגנטים, כפי הנראה מכיוון שהוא לא מחבר בין המותגים השונים של החברה.