רוסיה איבדה את מושבה במועצת האו"ם לזכויות אדם

בהצבעה על הרכב המועצה של כל המדינות החברות באו"ם הפסידה רוסיה את הכיסא שלה ■ זאת, נוכח הביקורת על מעורבותה במלחמת האזרחים בסוריה ■ "זו הייתה הצבעה קרובה ומדינות טובות התחרו על המקום", אמר שגריר רוסיה באו"ם

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

העצרת הכללית של האו"ם הדיחה הלילה (שבת) את רוסיה ממועצת זכויות האדם של הארגון. זאת, לאחר שלראשונה מאז הוקמה מועצת האו"ם לזכויות אדם ב-2006, רוסיה לא נבחרה בבחירות שהתקיימו למועצה. מדובר במסר נוזף שמעבירות המדינות החברות באו"ם לרוסיה, שמואשמת לאחרונה בפשעי מלחמה בגין מעורבותה במלחמת האזרחים בסוריה.

ההצבעה על הרכב מועצת זכויות האדם התקיימה בעצרת הכללית, ולראשונה איבדה רוסיה את מקום מושבה. 193 מדינות החברות באו"ם בוחרות את המדינות שירכיבו את המועצה. רוסיה קיבלה 112 קולות ואיבדה את מקומה. מי שנכנס במקומה למועצה היו אלה הונגריה, עם 144 קולות, וקרואטיה, עם 114 קולות.

שגריר רוסיה באו"ם ויטלי צ'ורקין ביטל את חשיבותו של אובדן הכיסא. "זו הייתה הצבעה קרובה מאוד ומדינות טובות מאוד התחרו על המקום", אמר, "קרואטיה והונגריה ברות מזל משום שהן אינן חשופות לרוחות של דיפלומטיה בינלאומית. אנחנו במועצה כבר מספר רב של שנים ואני בטוח שבשנה הבאה נשוב למועצה".


"שולחים מסר לקרמלין על תמיכה במשטר שמבצע מעשי זוועה"

"הדחתה של רוסיה ממועצת זכויות האדם של האו"ם שולחת מסר חזק לקרמלין על תמיכתה במשטר ב סוריה שמבצע כל כך הרבה מעשי זוועה", אמר מנהל ארגון זכויות האדם באו"ם, לואיס צ'רבונאו. "בשנה הבאה אנו חייבים לשמר את התחרות על הכיסאות כדי שהמדינות יבינו שלאף אחת מהן לא מובטח הניצחון".

המדינות שזכו במושבים במועצת זכויות האדם של האו"ם הן ערב הסעודית, עיראק, מצרים, סין, ברזיל, רואנדה, הונגריה, קובה, דרום אפריקה, יפן, תוניסיה, ארצות הברית ובריטניה. גואטמלה היא המדינה היחידה, יחד עם רוסיה, שהתמודדה על כיסא ולא נבחרה.

רוסיה אינה המדינה היחידה שנתפסה כלא מתאימה לשבת בכיסאות המועצה. ארגוני זכויות אדם בעולם קראו למועצה שלא לקבל לשורותיה גם את ערב הסעודית. זאת, בשל מעורבותה של האחרונה במלחמה בתימן ופגיעה, כך לטענתם, באזרחים. ואולם, קריאותיהם לא נענו, וערב הסעודית נבחרה ללא התנגדות פנימית כלל.