מדוע יש המון סטודנטים למשפטים בישראל? זו תשובת האוצר

"הסטודנטים בישראל רודפים אחר רנטות על חשבון יצירתיות - או עודף רגולציה"

תלמידים, סטודנטים / צילום אילוסטרציה: תמר מצפי
תלמידים, סטודנטים / צילום אילוסטרציה: תמר מצפי

מדוע מספר הסטודנטים למשפטים כל-כך גבוה בישראל ביחס לעולם? בסקירה שפרסם היום (ב') הכלכלן הראשי במשרד האוצר, הוא מציע מספר הסברים אפשריים, שלפחות חלקם עשוי להרגיז כמה קוראים.

ההסבר הראשון, לפי האוצר, הוא שהמשק הישראלי מאופיין בעודף רגולציה ובחוקים לא ברורים, "שעשויים להיטיב עם 'רודפי רנטות' על חשבון היזמות והיצירתיות". הרציונל מאחורי הטיעון הזה, לפי האוצר, הוא שריבוי המשפטנים עשוי לרמוז על בעיה במערך התמריצים במשק, שמעודד רכישת כישורי משא-ומתן על השגת "פלח מהעוגה", וזאת על חשבון רכישת כישורים שיסייעו להגדיל את העוגה.

למתרעמים על הסבר זה של האוצר, הסקירה כוללת הסבר אלטרנטיבי: לימודי המשפטים בישראל נתפסים כ"שער כניסה" כללי לשוק העבודה, ורבים בוחרים ללמוד משפטים, לרבות כאלה שאינם מתכוונים לעבוד בתחום.

באוצר "מרגיעים" ומסבירים כי סביר שעודף הרגולציה במשק הוא שהביא לריבוי במשפטנים "ולא להפך", ומציעים כי הפחתת הרגולציה סביר שתביא להתאמת מספר הסטודנטים למשפטים.

שיאנים בחינוך

לפי השוואה בינלאומית שצורפה לסקירת האוצר, דווקא צרפת עוקפת את ישראל בשיעור בוגרי תואר ראשון במשפטים - 9.3% אצלם לעומת 7.9% אצלנו. עם זאת, שיעור הבוגרים בישראל עדיין גבוה בהרבה ביחס לממוצע המדינות המפותחות (OECD), שעומד על 3.5% בלבד.

מה קורה בתחומי לימוד אחרים? ישראל, מסתבר, מובילה את הטבלה בתחום החינוך. שיעור בוגרי תואר ראשון בחינוך עומד בישראל על 14.1%, לעומת 11.6% בממוצע של ה-OECD.

ישראל היא שיאנית בשיעור בוגרי תואר ראשון במדעי החברה וההתנהגות (22.7%), לעומת 9.1% בממוצע של ה-OECD.

הישראלים, למרות הביקורת בעניין המשפטים, בכל זאת "יצרניים": שיעור בוגרי תואר ראשון בהנדסה עומד על 11.4%, לעומת 8.2% בממוצע של ה-OECD. במחשבים שיעור הבוגרים הוא בישראל הוא 3.6% לעומת 3.2% ב-OECD.

איפה אנחנו חלשים? שיעור בוגרי תואר ראשון במתמטיקה וסטטיסטיקה בישראל עומד על 0.9%, לעומת 1% ב-OECD. שיעור הבוגרים של תואר ראשון באדריכלות ובניין עומד בישראל על 1.2%, לעומת 3.8% בממוצע של ה-OECD; ושיעור הבוגרים במקצועות הבריאות עומד בישראל על 5.4%, לעומת ממוצע של 10.8% ב-OECD.

במשרד האוצר מעודדים מכך שבשנים האחרונות נרשם שיפור קל לטובת תחומי לימוד שנדרשים בשוק העבודה, ומצביעים גם על בלימה של הסחף לכיוון לימודי המשפטים בישראל.

שיעור בוגרי תואר ראשון
 שיעור בוגרי תואר ראשון