האם טראמפ יגרום לאפל וגוגל להחזיר לארה"ב טריליוני דולרים?

טראמפ הצהיר כי בכוונתו לעודד חברות אמריקאיות גלובליות להחזיר חלק מהררי המזומנים שהן מחזיקות מעבר לים - זאת באמצעות הפחתת המס שהן יידרשו לשלם על ההון שיחזירו ■ ה"מקל" בתוכנית של טראמפ: העברת חלק מפסי הייצור לארה"ב

טים קוק, מנכ``ל אפל / צילום: רויטרס
טים קוק, מנכ``ל אפל / צילום: רויטרס

בחירתו של טראמפ לנשיאות עשויה להביא עמה בשורות חיוביות הן לחברות הענק והן לכלכלה האמריקאית. אותן חברות, כגון אפל, גוגל ומיקרוסופט, מחזיקות הררי מזומנים בהיקף כולל של כ-2.5 טריליון דולר מחוץ לארה"ב, וזאת כדי להתחמק מתשלום מס (גבוה במיוחד) במדינה. טראמפ, הצהיר בקמפיין הבחירות שלו שהוא מעוניין להוריד את המס שיידרשו חברות הענק לשלם אם יחזירו את ה"רווחים הכלואים" שלהן. לכן, אם הוא אכן יפעל בנושא, אותן חברות יוכלו להחזיר לבית חלק מהרווחים לטובת מחקר ופיתוח או פשוט לחלקו למשקיעים באמצעות דיבידנדים ורכישת מניות. 

ה"מקל" בתוכנית של טראמפ עבור חברות הענק האמריקאיות, הוא הלחץ שבכוונתו להפעיל על אותן חברות להחזיר לגבולות המדינה חלק מפעילות הייצור שלהן. בנוסף, לא ברור עדיין האם הנשיא ה-45 של ארה"ב "יעמוד במילתו" וינקוט במדיניות הגירה קשוחה. צעדים אלה, עלולים להכביד על אפל וחברות נוספות שמצד אחד נהנות מעלויות ייצור זולות בסין או הודו ומצד שני חברות שכבר מייצרות בארה"ב אך מסתמכות על כוח עבודה שמבוסס ברובו על מהגרים. 

התוכנית הכלכלית של טראמפ, כפי שעולה מההצהרות שלו, כוללת בין היתר הפחתה של מס החברות מ-35% לרמה של כ-15% וכן תשלום קנס חד פעמי בשיעור של 10% על הרווחים הכלואים של חברות הענק האמריקאיות, במקום קנס של כמעט 40% כיום.

כך, אפל, שמחזיקה מחוץ לארה"ב מזומנים בהיקף של 215 מיליארד דולר (יותר מ-90% מסך קופת המזומנים שלה) תוכל להשיב לגבולות המדינה חלק מהמזומנים הללו, אך במקביל ככל הנראה תיאלץ להעביר חלק מפסי הייצור שלה מסין לארה"ב. מנכ"ל אפל טים קוק, אומנם לא נחשב לתומך של טראמפ אך הצהיר בעבר כי החברה תשמח להחזיר לבית בארה"ב חלק מרווחיה אם תזכה לשלן מס הוגן יותר.