ועדת הכספים: דורשים תשובות מפלוג בנוגע לריבית המשכנתא

חברי ועדת הכספים טוענים שנגידת בנק ישראל לא סיפקה תשובות ופתרונות למצב שנוצר שמקשה עוד יותר על זוגות צעירים ברכישת דירות

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

חברי ועדת הכספים הביעו הבוקר (ג') תרעומת קשה בעקבות הדיון שהתקיים בוועדה אתמול בנוגע לריביות על המשכנתאות, וטענו שנגידת בנק ישראל לא סיפקה תשובות ופתרונות למצב שנוצר שמקשה עוד יותר על זוגות צעירים ברכישת דירות.

ח"כ מיקי לוי ציין כי "נגידת בנק ישראל אפילו לא אמרה לנו שהיא תבדוק את הנושא למען אזרחי ישראל. אני מקבל טלפונים מאזרחים וזוגות צעירים בעקבות המצוקה עקב התייקרות הריביות. אנחנו שליחי הציבור ולא נתנו לו קרן אור".

לוי קרא ליו"ר הוועדה, "לייזום דיון בהקדם ושייצא מכתב מטעם הוועדה. היה דיון פורה אך הנגידה מרחה אותנו ולא זכינו לתשובות הולמות. שהיא תחזור לכאן עם תשובות ולדיון נוסף".

ח"כ יצחק וקנין הוסיף: "בבנק ישראל לא רוצים להוריד את מחירי הדירות. אני עוקב אחרי הדיונים האלה כבר שנים. זה כל הסיפור".

ח"כ מיקי רוזנטל: "באופן חריג, יש כאן הסכמה נדירה בין קואליציה ואופוזיציה שיש לטפל בעניין ולכן יש לנהל מאבק בעניין גם אם בסופו של דבר לא נצליח". תמך בדבריו ח"כ בצלאל סמוטריץ', שאמר כי אכן נדרש לחזור ולקיים דיון שבו יינתנו תשובות ברורות כיצד מטפלים בנושא.

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס ציינה כי "הצעירים הפסידו במצטבר 5 מיליארד שקל בשנה האחרונה לטובת הבנקים בגלל הצעדים שנקט בנק ישראל".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, השיב לחברי הכנסת: "אין ספק שיש כאן בעיה מורכבת וקשה ואני לא ארפה מהעניין. הבנקים עובדים באופן חמור על ציבור נוטלי המשכנתאות, בין השאר ע"י מניעת כניסת ייעוץ משכנתאות חיצוני לפגישות עם נציגיהם. אני לוקח את הדברים לתשומת ליבי ואני אדבר עם הנגידה. הדיון של אתמול חשוב וטוב שזה הוצף, אך זה לא מספיק ולא בנק ישראל לבדו, אלא גם האוצר וגם משרד השיכון. ועדת הכספים לא תרפה מהנושא ונאבק למען האפשרות שזוגות צעירים יוכלו לרכוש דירה במחירים שפויים".

בנק ישראל: הפתרון המרכזי לטיפול בעליית מחירי הדיור הינו הגדלת ההיצע 

מבנק ישראל נמסר בתגובה: "נגידת בנק ישראל והמפקחת על הבנקים הופיעו בפני ועדת הכספים וסקרו בפני חברי הוועדה את ההתפתחויות בשוק הדיור והסיבות המרכזיות לעליית המחירים. הפתרון המרכזי לטיפול בעליית מחירי הדיור הינו הגדלת ההיצע, בדגש על אזורי הביקוש. לצורך כך יש לייעל את הליכי התכנון, להגביר את פריון העבודה בענף הבנייה ולהמשיך במאמצי הממשלה בנושא.

"הנגידה והמפקחת הציגו בפני חברי ועדת הכספים כלים בהם ניתן לנקוט כדי כדי להקל על משקי הבית בתחום הדיור: סיוע לנוטלי המשכנתאות באמצעות הגברת השימוש בהלוואות הזכאות, במחירים נוחים יותר, והגדלת משקלם של המוסדיים במתן אשראי לדיור, שתגדיל את היצע האשראי ותתרום להפחתת מחירו. המפקחת אף הוסיפה וציינה כי הפיקוח הקל על רוכשי דירות בפרויקטים של מחיר למשתכן, וכדי לתמוך בהגדלת היצע הדירות, איפשר לבנקים להגדיל את היצע האשראי לענף הנדל"ן".

בבנק ישראל הוסיפו כי "המפקחת ציינה בדיון כי נוכח עליית מחירי הדיור הציבור בישראל נוטל הלוואות גבוהות יותר למשך זמן ארוך יותר, באופן שהגדיל את הסיכון הן ללווים והן למערכת הפיננסית. עליית הסיכון בתחום המשכנתאות וצעדי הפיקוח להפחתתם הובילו לתמחור הולם יותר של הסיכונים, ולאחר שנים של ירידה מתמשכת בריבית על המשכנתאות, בשנה האחרונה חלה עליה מסוימת בריבית זו. בניגוד לטענה, הנגידה והמפקחת התייחסו לכל השאלות והסוגיות שהעלו חברי הכנסת בדיון. בנק ישראל מקיים קשר שוטף עם ועדות הכנסת השוטף ונציגיו מגיעים לועדות השונות מספר פעמים בשבוע וסוקרים באופן מקצועי כל נושא שעומד על הפרק".