"לא עוד, יהודים": המינוי הבכיר והשנוי במחלוקת של טראמפ

נתמך בידי הקו קלוקס קלאן, התבטא בעבר נגד יהודים ותומך במי שטוען כי "שוויון הזדמנויות גורם לרצח עם של לבנים" ■ מי הוא מייקל פלין, שנחשב לבעל קשרים ענפים בצמרת צה"ל, וצפוי להתמנות ליועץ לביטחון לאומי?

טראמפ / צילום: רויטרס
טראמפ / צילום: רויטרס

מינוי אחר מינוי, מרכיב הנשיא הנבחר דונלד טראמפ את הצמרת הביטחונית של הממשל העתידי שלו. אתמול (ו') פורסם כי המטה של הנשיא המיועד הציע למייקל פלין, בכיר לשעבר בצבא ארצות הברית, את המשרה הנחשקת של היועץ לביטחון לאומי. פלין הוא בעל קשרים ענפים בקהילת המודיעין הישראלית בפרט ובצמרת צה"ל בפרט, וגורמים במערכת הביטחון אף הגדילו וטענו בעבר כי מדובר ב"ידיד אמת של ישראל".

ואולם, מסכת הציוצים של היועץ המיועד דווקא מציגה תמונת מצב עגומה לגבי זהותו של הקצין לשעבר, עם סדרת התבטאויות גזעניות, אנטישמיות ואסלאמופוביות. רק ביולי האחרון, צייץ פלין הודעה של גולשת שכתבה: "לא עוד, יהודים. לא עוד", והוסיף כי "במערכת הדמוקרטית המושחתת יעשו הכול כדי שהילרי תהיה בשלטון", בהתייחס לרוב המוחלט של יהודים שמצביעים למפלגה הדמוקרטית. לאחר מכן התנצל על כך, מחק את הציוץ וטען ש"זו הייתה טעות".

אך הציוץ הזה אינו מגיע בחלל ריק. דמותו השנויה במחלוקת של פלין נתמכת בידי המנהיג לשעבר של הקו קלוקס קלאן, דיוויד דיוק, שטען כי פלין הוא "בחירה מצוינת" לתפקיד היועץ לביטחון לאומי.

בחודשים האחרונים עודד ותמך פלין בפעילותו של מייק צרנוביץ', סופר ופובליציסט ימני קיצוני, הידוע בתור אנטי-פמיניסט נחרץ שטוען כי קבלתם של בני אדם מגזעים שונים הוא "רע לביטחון הלאומי" ו"הורג גברים לבנים", וכי אין דבר כזה "ניסיון לאונס". פלין קרא באחד מציוציו לעקוב אחר צרנוביץ' בטוויטר.

אותו צרנוביץ', טוען לקיומו של "רצח עם של לבנים", בטענה שפלורליזם ושוויון הזדמנויות לשחורים, אסיאתים ונשים רומס ומדיר את הגברים הלבנים מתפקידי המפתח. באחד מציוציו, טען צרנוביץ' כי "'גיוון' הוא עוד דרך שתביא לכך שלא אתקבל לעבודה בגלל צבע העור שלי, המגדר שלי והעובדה שאני נמשך לנשים". בציוץ אחר, כתב צרנוביץ': "הפכתי לימני קיצוני כשהבנתי שסובלנות עובדת רק לכיוון אחד, גיוון הוא מילת קוד לרצח עם של לבנים".

בשנים 2002-2004 שימש פלין, גנרל בדרגת שלושה כוכבים המקבילה לדרגת אלוף, כמפקד חטיבת המודיעין הצבאי ה-111 ולחם ב עיראק ובאפגניסטן כקצין המודיעין של פיקוד המבצעים המיוחדים המשולבים. בהמשך שימש בכמה תפקידי מטה, ובשנת 2012 מונה לראש סוכנות הביון הצבאית של ארצות הברית עד 2014 - אז הודח מהסוכנות פרש לגמלאות. במהלך הבחירות, שימש יועצו הביטחוני הבכיר של טראמפ.

מינוי נוסף של טראמפ הוא התובע הכללי של מדינת אלבמה לשעבר, ג'ף סשנז, שקיבל את ההצעה להיות התובע הכללי. שלשום פרסמה לשכתו של טראמפ הודעה בתום פגישה בין השניים, לפיה האחרון "התרשם בצורה שלא תיאמן" מעברו המקצועי של סשנז בתפקידו באלבמה. לסנאטור, יליד העיר סלמה שבאלבמה שבעבר שימשה מוקד למאבק למען זכויות השחורים, יש עבר בעייתי במערכת המשפט. לפני 30 שנה, עורך הדין ניסה להפוך לשופט פדרלי, אולם בשימוע שנערך בוועדת המשפט של הסנאט ב-1986 יוחסו לו הערות גזעניות.

עורכי דין שחורים סיפרו כי סשנז כינה אחד מהם "ילד" - כינוי גנאי שמקורו מתקופת העבדות - ואמר כי הבעיה היחידה שלו עם הקו קלוקס קלאן היא העובדה שחבריו מעשנים מריחואנה. הוא אף הואשם שקרא לארגוני זכויות אזרח "אנטי-אמריקניים" וחרף הכחשותיו הנמרצות נפסל מינויו, בפעם השנייה בלבד ב-50 שנה. הוא התמנה לתובע הכללי של מדינת אלבמה ב-1994 ונבחר לסנאט שנתיים לאחר מכן - רק כדי להצטרף בהמשך לוועדת המשפט שדחתה עשור לפני כן את מינויו לשופט פדרלי.