מארק צוקרברג: כך פייסבוק מתמודדת עם חדשות מזויפות

ביקורת קשה נמתחה על פייסבוק לאחר שהרשת החברתית הוצפה בדיווחים שקריים במהלך מערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב ■ פייסבוק מחפשת פתרונות אולם צוקרברג חושש מכך ש"נדכא או נגביל דעות" 

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: רויטרס

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מתאר היום (שבת) כיצד מתמודדים ברשת החברתית עם חדשות מזויפות, ומפרט מהם הצעדים האחרונים שנעשים בחברה על מנת למגר את התופעה. ההצהרה מגיעה על רקע הביקורת הקשה שנמתחת לאחר שהרשת החברתית הוצפה בדיווחים שקריים במהלך מערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב, דבר שאולי השפיע על התוצאה הסופית - בחירת דונלד טראמפ לנשיאות.

פייסבוק מצאה עומדת בעין הסערה, והיא עומדת במרכז הדיון בנושא החדשות השקריות, כאשר אפילו נשיא ארה"ב היוצא, ברק אובמה, אמר שהוא אבל על התפשטות האינפורמציה הלוקה בחסר ברחבי הרשת החברתית.

דיווח שהתקבל מוקדם יותר השבוע הראה כי העיסוק בדיווחים המזויפים העסיק את משתמשי הרשת החברתית יותר מאשר החדשות האמיתיות והמוכחות.

בפוסט שכתב, צוקרברג טוען כי כמות המידע השקרי שפורסם בפייסבוק הייתה קטנה יחסית, אבל החברה החליטה לקחת את העניין ברצינות. לדבריו, פייסבוק שואפת להגדיל את היכולת שלה לזהות דיווחים שקריים, ואחת הדרכים בהן תתמודד עם העניין הוא מתן אפשרות לגולשים עצמם להתריע כאשר הם מבחינים בפרסום מזויף.

דרך נוספת היא העסקת צדדים שלישיים, במקרה הזה חברות אשר יאמתו את המידע המשותף בפייסבוק. 

אמצעי אחר הוא תיוג הסיפורים הלא אמינים המשותפים בפייסבוק כסיפור מזויף, מה שיזהיר אחרים לא לשתף את התוכן או להתבסס עליו.

פייסבוק תיצור את הקריטריונים לאפיון הסיפורים הנחשדים כמזויפים, אולם תערים קשיים בדרך: לא כל אחד יוכל להכריע באמיתותו של המידע. המדווח ייאלץ להוכיח היכרות והבנה עם עולם התקשורת.

צוקרברג הודה כי המצב בעייתי ומסובך, הן מבחינה טכנית והן מהבחינה המעשית. "עלינו להיזהר פן נרפה ידיהם של הגולשים בטעות, נדכא או נגביל דעות. איננו מעוניינים למנות את עצמנו לבוררים או לפוסקים, אלא לסמוך על צדדים שלישיים ועל הקהילה שלנו".