האם השיבושים באל על קשורים למיזוג הנרקם עם ישראייר?

בינואר האחרון הודיעה אל על על החלטת הדירקטוריון להעמיק את הבדיקות לביצוע עסקה בינה לבין ישראייר ■ ראש ועד טייסי ישראייר נפגש עם מנכ"ל אל על, ככל הנראה באשר לתנאי ההעסקה של הטייסים לאחר המיזוג הצפוי

מטוס אל על / צילום: תמר מצפי
מטוס אל על / צילום: תמר מצפי

האם אחת הסיבות המרכזיות לשיבושים בטיסות אל על כתוצאה מהמאבק המסלים בין ההנהלה לוועד טייסיה היא עסקת המיזוג הנרקמת בין אל על ובין ישראייר?

בינואר האחרון הודיעה אל על על החלטת הדירקטוריון להעמיק את הבדיקות לביצוע עסקה בינה (דרך חברת הבת סאן דור) לבין ישראייר. ל"גלובס" נודע כי ראש ועד טייסי ישראייר נפגש עם מנכ"ל אל על, דוד מימון, ככל הנראה באשר לתנאי ההעסקה של הטייסים לאחר המיזוג הצפוי, עוד התקיימו פגישות בין ועד טייס אל על לוועד טייסי ישראייר.

נזכיר כי לפני כחצי שנה נחתם הסכם קיבוצי בין ההסתדרות ובין הנהלת ישראייר.

ישראייר היא חברת תעופה ישראלית, שאת 2015 סיימה עם רווח של 25 מיליון שקל, הראשון בתולדותיה. באוקטובר האחרון רשמה ישראייר שיא, כאשר מוקמה במקום השני (אחרי אל על) בתנועת הנוסעים מנתב"ג עם כמעט 93 אלף נוסעים (נכנסים ויוצאים) - גידול של 135% לעומת אוקטובר אשתקד. צי המטוסים של ישראייר מונה חמישה מטוסים ועיקר פעילותה כספקית נופש וטיסות - בעיקר באמצעות מטוסים חכורים מחברות תעופה שונות. על רקע זה, יש הטוענים לחשש מצד הטייסים כי אל על תוכל להגביר את פעילותה באמצעות מטוסים חכורים ב"דלת האחורית".

תגובת אל על: "ככל שיצא אל הפועל, מיזוג ישראייר-סאן דור הוא מהלך אסטרטגי שלא רק שלא יקטין את פעילות אל על, אלא אף יגדיל אותה. מיזוג זה לא יגרום לפיטורים של אף עובד מחברת סאן דור".

תגובת ישראייר: "כפי שדווח בעבר, כבר תקופה ארוכה מתקיימים מגעים בין החברות ולעתים אינטנסיביים יותר ולעתים פחות. במידה ויהיה משהו חדש לעדכן, נעשה זאת בצורה מסודרת".

תגובת ועד הטייסים של אל על:" לא היתה פגישה על הנושא הספציפי הזה. פגישות שוטפות נעשות במסגרת איגוד הטייסים. אנו מקווים מאוד ששיבושי הטיסות מצד ההנהלה לא נעשות על רק זה".

 

מעבר לתנאי ההעסקה של הטייסים החדשים שצפויים להיכנס לחברה בעקבות המיזוג, אם וכאשר יתרחש, מעל טייסי אל על (כמו גם שאר הטייסים בעולם) רובצת עננת תקנות התעופה שייכנסו לתוקפן במאי 2018 ואשר מגדירות את זמני הטיסות המותרות לכל טייס (ל-83 שעות בממוצע, לעומת מינימום של 75 שעות כיום - היקף שצומח עם שעות נוספות מדורגות).

מחר בבוקר תתכנס אסיפת חירום של עובדי אל על במטרה לקדם הליך של סכסוך עבודה. "פרנסתם של מאות עובדים באל על נמצאת בסכנה במהלך השנה הקרובה. הנהלת אל על לא סופרת את אלפי העובדים השקופים של אל על שמרוויחים שכר זעום", לשון הודעת הוועד.