אחרי טירוף בלאק פריידי: הקונים לוטשים עיניים לסייבר מאנדיי

רשתות מובילות כמו וולמארט וטרגט שאבו עידוד מהעלייה במכירות המקוונות וקידמו את הדילים של "יום שני המקוון" עוד בטרם נגמר "יום שישי השחור"

 cyber monday / צילום:  shutterstock
cyber monday / צילום: shutterstock

לאחר הטירוף של בלאק פריידיי בארה"ב, הצרכנים מתכוננים ליעד ההנחות הבא שלהם - סייבר מאנדיי. האפשרות שסייבר מאנדיי, שבו המבצעים עוברים מהחנויות אל האינטרנט, יוכל לרכז תשומת-לב בסדר גודל של בלאק פריידיי, נשענת על שני גורמים. האחד הוא הרעב הבלתי פוסק של הקונים למכשירים אלקטרוניים, כפי שניתן היה לראות כאשר חיפשו בהמוניהם את המילה האחרונה של המוצרים הדיגיטליים בבלאק פריידי. הגורם השני הוא מעבר של קמעונאים כמו וולמארט וטרגט לניסיון להגביר את המכירות שלהם באינטרנט. הם מקווים לתפוס נתח שוק על חשבון אמזון ועסקים מקוונים אחרים. 

כך, למשל, ג'נה מרש מקובינה, קליפורניה, הייתה מאוכזבת למדי מהדילים שמצאה אתמול (ו'), כשערכה קניות עם חברתה תמי פריים מת'אוזנד אוקס, קליפורניה, במרכז הקניות. אולם התחזית לקראת סייבר מאנדיי הציפה אותה באופטימיות. "סייבר מאנדיי הולך להיות משהו", אמרה מרש. 

הקמעונאים שואבים בוודאי עידוד מתוצאות המכירות המקוונת שהם רואים עד כה, בסוף השבוע הזה, הכולל 4 ימים של קניות. כמעט 5 מיליארד דולר הוצאו אונליין בין יום חג ההודיה לבלאק פריידיי, עלייה של 11.4% בהשוואה ליומיים המקבילים ב-2015, כך לפי דיווח של אדובי. נוסף על כך, בלאק פריידיי בדרך להפוך ליום הקניות הראשון אי-פעם שבו נרכשו באינטרנט סחורות ביותר ממיליארד דולר.

"אנו עדיין מצפים מסייבר מאנדיי לעקוף את בלאק פריידיי ולהפוך ליום הקניות המקוונות הגדול ביותר אי-פעם, עם 3.36 מיליארד דולר", אמרה תמרה גפני, אנליסטית בכירה ומנהלת באדובי דיגיטל אינסייטס. 

וולמארט הייתה בין הקמעונאיות שנהנו מהזינוק במכירות מקוונות דרך סמארטפונים ומכשירים ניידים אחרים. באירוע שלה בבלאק פריידיי, 70% מתנועת הקונים המקוונת נעשתה באמצעות ניידים. 60% מההזמנות באתר Walmart.com בוצעו במכשירים ניידים. "הלקוחות מרגישים יותר ויותר בנוח להקליק על מקש הקנייה בסמארטפונים שלהם", אמר דובר וולמארט, ראווי ג'אריוואלה.

טרגט.קום כבר חווה את היום הגדול ביותר שלו בכל הזמנים ביום שישי, כשהטלפונים הניידים היו אחראים ליותר מ-60% מהקניות המקוונות, כך אומרים בחברה, שדיווחה גם על מיליוני קונים בחנויותיה, שרבים מהם מיהרו לרכוש מוצרי חשמל ואלקטרוניקה. טרגט מכרה 3,200 טלוויזיות בדקה מרגע שנפתחו חנויותיה. להיטי מכירות נוספים ברשת החנויות שלה היו אפל אייפד אייר 2, אייפד פרו ואפל ווטש. מכירות מוצרי אלקטרוניקה לבישים, כמו פיטביט צ'ארג HR, עלו ב-50%.

המכירות דרך מכשירים ניידים צמחו גם באמזון.קום, והמכירות ביום חג ההודיה עקפו את אלו של השנה שעברה ואת סייבר מאנדיי של שנה שעברה. המכירות של האתר בבלאק פריידי עקפו את אלה של השנה שעברה במונחים של מספר הפריטים שהוזמנו, לדברי אמזון. הלקוחות הזמינו יותר מ-100 אלף צעצועים בשעות הראשונות של בלאק פריידיי, נמסר מהרשת הקמעונאית. 

כתוצאה מכך, היו מי שדאגו לפיתויים עסייסיים לסייבר מאנדיי באמצעות דילים קורצים. בלאק פריידי עוד לא נגמר אפילו, בזמן שוול מארט כבר קידמה את מבצעי שבוע הסייבר שלה באתר החברה.