האוצר: ירידה של 10% ברכישת דירות חדשות בספטמבר

לפי הסקירה החודשית של הכלכלן הראשי באוצר, בחודש ספטמבר 2016 נרכשו 9,500 דירות - ירידה של 2% בהשוואה לחודש הקודם

יריד דירות / קרייג אריאב
יריד דירות / קרייג אריאב

היקף העסקאות בשוק הנדל"ן למגורים המשיך לרדת גם בחודש ספטמבר, שיעור המשקיעים נותר נמוך ורכישת דירות על-ידי רוכשי דירה ראשונה ירד אף הוא בכ-4% - כך עולה מסקירת הנדל"ן החודשית של הכלכלן הראשי במשרד האוצר שפורסמה היום (ב') ומתייחסת לחודש ספטמבר 2016.

על-פי הנתונים, בחודש ספטמבר 2016 נרכשו 9,500 דירות, ירידה של 2% בהשוואה לחודש הקודם. עוד על-פי הנתונים, רכישת דירות חדשות ירדה בשיעור של 10% לרמה הנמוכה ביותר מאז אוקטובר אשתקד, כאשר ברכישת דירות יד שנייה נרשמה יציבות.

בדומה לסקירות הקודמות, גם הסקירה של חודש ספטמבר ממשיכה להעיד כי משקל המשקיעים נותר נמוך כאשר בחודש זה הוא עמד על 19%, בדומה לחודש הקודם. "אזורי המרכז, רחובות וחדרה רושמים את השיעורים הנמוכים ביותר ברכישות המשקיעים, עם 16% בלבד מסך העסקאות", כך בסקירה, "מנגד, בולט אזור תל-אביב עם שיעור של כשליש מסך העסקאות. עם זאת, גם באזור זה מדובר בירידה משמעותית בשיעור המשקיעים בהשוואה לתקופות קודמות".

עוד מציינים באוצר כי סך הדירות שמכרו המשקיעים בחודש ספטמבר נותר על רמה גבוהה של אלפיים דירות, בדומה לחודשיים הקודמים. "רמת מכירות זו גם גבוהה מסך רכישות המשקיעים בספטמבר. בכך נמשכת המגמה המסתמנת מאז תחילת השנה, ואף מתעצמת בחודשיים האחרונים, של ירידה במלאי הדירות המוחזקות בידי משקיעים. כך, בחודש ספטמבר נגרעו כ-200 דירות מ"מלאי" זה, זאת לעומת תוספת חודשית ממוצעת של 600 דירות למלאי זה בחמש השנים האחרונות".

במקביל, סקירת האוצר גם מציינת כי על-פי הנתונים חלק ניכר מהדירות שנמכרות על-ידי משקיעים נרכשות על-ידי רוכשי דירה ראשונה: "משיעור שנע סביב 35% במחצית הראשונה של השנה, עלה שיעור זה ל-43% בחודש ספטמבר. הגידול בחלקם היחסי של רוכשי דירה ראשונה במכירות המשקיעים חל על חשבון ירידה בחלקם של המשקיעים ברכישות אלה".

 

פחות רוכשים דירה ראשונה; עלייה ברכישות משפרי דיור

במקביל לירידה בשיעור המשקיעים, גם רכישות "דירה ראשונה" רשמו ירידה של 4% בחודש ספטמבר. "ירידות חדות ברכישות אלה נרשמו באזור חיפה (לאחר גידול חד בחודש אוגוסט, על רקע מכירות "מחיר למשתכן" בקריית מוצקין) ובאזור נתניה", כך בסקירה, "מנגד, גידול חד ברכישות הזוגות הצעירים נרשם באזור רחובות, אולם כל כולו של גידול זה מתרכז בראשון-לציון, על רקע תחילת המכירות במסגרת "מחיר למשתכן" בעיר זו".

במסגרת הסקירה מתייחסים אנשי האוצר גם לפילוח מאפייני הרוכשים במחיר למשתכן בראשון-לציון. נזכיר כי פרויקט מחיר למשתכן בראשון-לציון כולל מאות דירות והיה מהפרויקטים המבוקשים ביותר מצד הזכאים לדירות המוזלות.

על-פי הנתונים, רוכשי הדירות המוזלות הם צעירים ברובם עם שיעור גבוה של תעסוקה בקרב שני בני הזוג, ושכר ממוצע גבוה יותר למשק בית מאשר בכלל האוכלוסייה. "במקרה של כ-83% מהזוגות הנשואים שרכשו דירה בפרויקט זה בראשון-לציון, שני בני הזוג הינם מועסקים. שכרם הממוצע, ברוטו לחודש, עומד על 17.7 אלף שקל, ואילו השכר החציוני עומד על 14.3 אלף שקל לחודש".

הסקירה המתייחסת כאמור לחודש ספטמבר 2016 מתייחסת גם לחלקם של משפרי הדיור. על-פי הנתונים, מדובר בפלח השוק היחידי שרשם גידול בסך העסקאות בחודש ספטמבר, גידול של אחוז אחד בעסקאות. פילוח גיאוגרפי מצביע על גידול חד יחסית ברכישות אלה באזור הצפון (טבריה ונצרת).

באוצר מסכמים את הסקירה בכך שנתונים ראשוניים לחודש אוקטובר מצביעים על רמה נמוכה במיוחד של עסקאות, הנובעת בחלקה מחגי תשרי.