ה-waze של נוסעי האוטובוס מתעכב בגלל 50 מיליון שקל

לוודאות יש ערך עצום בתחבורה ■ הוכחה טובה היא הפופולריות של waze, אפליקציה שתרומתה העיקרית ביכולת לנבא כמה זמן תימשך הדרך

ה–waze של נוסעי האוטובוס מתעכב / צילום: איל יצהר
ה–waze של נוסעי האוטובוס מתעכב / צילום: איל יצהר

משרד התחבורה מרבה לפזר הצהרות על תשומת-הלב שהוא נותן למאמי הלאומי החדש: התחבורה הציבורית. אך כשצריך להשקיע כסף, המחויבות לשיפור לפעמים מתאדה. זה המקרה של מיזם שניסו להצמיד לו שם קולע ושובה לב, "מנבא" (מידע לנוסע בזמן אמת), שבהעדר תקציב, עלול להיתקע באמצע הדרך.

לוודאות יש ערך עצום בתחבורה. הוכחה טובה היא הפופולריות של waze, אפליקציה שתרומתה העיקרית ביכולת לנבא כמה זמן תימשך הדרך (waze אינה חוסכת כסף ולא זמן. איתה ובלעדיה שורפים אותה כמות דלק ומבלים אותן שעות, ואף יותר, בכביש). ה-waze של נוסעי האוטובוסים הוא אותו "מנבא" - שלט אלקטרוני המציג זמני הגעה מדויקים של אוטובוס לתחנה.

המידע מדווח לפי המיקום וקצב התקדמות האוטובוס לאורך הקו באותו רגע, והזמנים מתעדכנים בזמן אמת. אמנם יש אפליקציות שמציעות שירות דומה, אך בהן צריך ליזום פעולה ולהקיש פקודות. זה מסורבל, מקשה ומדיר ציבור שאינו מחזיק מכשיר נייד או מסתבך בהפעלת אפליקציות, ובנוסף - האפליקציה אוספת ומשחררת לענן מידע מאיפה לאיפה אנחנו נוסעים. לא כולם רוצים בזה.

ה"מנבא" לעומת זאת הוא שלט צמוד לתחנה, המציג את המידע באותיות ברורות ומאירות עיניים. הוא נותן חופש - דבר שגרתי לרוב רק ברכבת: כשרואים שחסרות עשר דקות, אפשר להיכנס לקיוסק ולקנות מים בלי לחשוש שהאוטובוס יברח. אם הוא מגיע רק בעוד 25 דקות, אפשר לחלוק מונית עם אחרים שממתינים בתחנה, ונוסעים באותו כיוון. במקרה של תחנה שעוברים בה קווים שונים, המידע מאפשר לייעל את הדרך. למשל, לעלות על קו אחר.

כץ חוסך על הפריפריה

מראשית הפרויקט ועד היום הותקנו בסך הכל 4,100 מנבאים ליד תחנות אוטובוסים, 1,300 יותקנו ב-2017, ונשאר תקציב לעוד 1,600 בלבד. כלומר כרגע התוכנית להגיע ל-7,000, רבע מ-27 אלף תחנות אוטובוס הפזורות בישראל בסך הכל.

התקנת כל מנבא עולה בערך 25 אלף שקל, המחיר כולל תחזוקה לחמש שנים, ויכול לרדת לפחות ב-10% אם יש יותר מתקינים ליותר מתקנים. יוצא לפיכך שהתקנת מנבאים בכל התחנות הייתה עולה בערך 600 מיליון שקל. כדי לסבר את האוזן, במיזם החנה וסע הכושל של נת"ע התבזבזו יותר מ-50 מיליון שקל, שבהם אפשר לממן יותר מאלפיים מנבאים, רכבת העמק עלתה 4 מיליארד (פי 8) ותסיע כמה עשרות אלפי נוסעים בחודש. האוטובוסים מסיעים עשרות מיליונים בחודש, ובדרך כלל את החלשים.

התקנת המנבאים תלויה בכמות השימוש בתחנה, ולכן הם בעיקר מותקנים בלב ערים. והנה עוולה שנולדת כתוצאה מהרצון לחסוך כמה גרושים: במרכז עיר תמיד יהיו יותר נוסעים והגיוני להשקיע שם קודם. אבל אישה שעומדת בתחנת האוטובוס בצומת תל עדשים, ומחכה לאוטובוס שנוסע לעפולה אחר הצהריים בסוף נובמבר ומתחיל להחשיך, זקוקה למנבא לא פחות ואולי אפילו יותר.

שר התחבורה מרבה להתהדר בתשומת-הלב המיוחדת שלו לפריפריה. והנה כשיש הזדמנות להקל על התושבים, בצורך ייחודי עם פתרון מידי, הוא חוסך על תושבי הגליל והעמק, דווקא במקום שלא צריך.