הדיון סביב השימוש בתשתיות בזק יוכרע ביום שלישי בכנסת

הוט שוב עומדת לקבל בונוס ענק מהמדינה - השאלה עכשיו רק עד כמה הוא עומד להיות גדול

 

 

שלמה פילבר  / צילום: תמר מצפי
שלמה פילבר / צילום: תמר מצפי

הסתיים ללא הכרעה הדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא השימוש בתשתיות בזק. יו"ר הוועדה איתן כבל החליט לנעול את הדיון לאחר שהצדדים לא הגיעו לסיכומים לגבי המחירים שתשלם הוט עבור השימוש בתשתיות בזק, ומשלא נמצאה נוסחה מתאימה החליט לדחות את ההכרעה ליום שלישי הקרוב.

כפי שנחשף בשבוע שעבר ב"גלובס", הסתמנה הסכמה לפיה הוט תוחרג מהשימוש בתשתיות בזק לתקופה של 9 חודשים. המשמעות היא שכל המפעילים חסרי התשתיות יוכלו להשתמש בתשתית בזק כדי להרחיב את הפריסה שלהם. מכאן היה ברור שאין מחלוקת לגבי פרטנר וסלקום או כל מפעיל תקשורת אחר חסר תשתית קווית, אך יש בעיה מול הוט ומיזם הסיבים האופטיים אנלימיטד, שרוכב על תשתיות חברת החשמל, ולמרות זאת רוצה להשתמש בתשתיות בזק.

לגבי הוט עלתה השאלה, האם כחברת תשתיות שמחויבת על פי רישיונה בהקמת תשתית עצמאית בפריסה ארצית (דבר שהיא לא עומדת בו), נכון יהיה לאפשר לה להשתמש בתשתיות בזק ועוד במחירים שנקבעו עבור חברות נעדרות תשתית.

המחלוקת היא מהותית מפני שהסוגייה מתחלקת לשניים: לגבי זכות השימוש, ולגבי המחיר. לגבי זכות השימוש, די ברור שהוט הוכנסה להסדרה בדרך לא דרך. הוט הפכה להיות האתרוג בהא הידיעה של שוק התקשורת, ולאורך שנים היא מקבלת חסינויות והקלות שאף חברה אחרת לא קיבלה.

ההקלה האחרונה שקבלה הוט שווה מאות מיליוני שקלים ודווקא עליה לא דיברו בוועדת הכלכלה וגם ממנה האוצר לא הביע הסתייגות: מדובר על ההקלה שקיבלה החברה כאשר משרד התקשורת התיר לה להעביר שידורי טלוויזיה על גבי התשתיות של בזק, משל היא הייתה ספקית אינטרנט נעדרת תשתית, ולא חייב אותה להקים רשת משל עצמה כפי שהיא היתה אמורה.

עכשיו פועל משרד התקשורת להחריג את הוט ואכן לא לאפשר לה להשתמש בתשתיות בזק, מטעמים שהיא חברת תשתית, ולכן לא ראוי שתשתמש בתשתיות של חברת תשתיות אחרת. אלא שלמרבה הצער המשרד פועל בעניין כשלוחה של בזק, שהפעם מתנגדת, ומכאן שגם הוא מתנגד, וזאת בהיותו השדולה למען קידום האינטרסים של בזק.

לגבי המחיר, נטען בדיון, ונראה שגם כבל בעצמו סבור כך, שאם כבר מאפשרים להוט להשתמש בתשתיות של בזק, אזי המחירים שהיא נדרשת לשלם חייבים להיות מחירים של קונה מרצון ומוכר מרצון, והיא לא יכולה ליהנות משני העולמות ולקבל מחירים נמוכים יותר של שוק סיטונאי.

בסיטואציה הזו, הוט מופלית לטובה פעם נוספת וזה משהו שבוועדת הכלכלה מנסים למצוא לו פתרון כעת. אף אחד מחברי הכנסת לא מאמין שמשרד התקשורת מסוגל לקבוע מחירים שונים להוט בתוך 9 חודשים והדבר הזה הולך לסבך את החיים לכולם. משרד התקשורת לא כופה שוק סיטונאי על הוט למרות ההצהרות וההתחייבות של פילבר לעשות כן.

כבר שנים שלא מצליחים לעשות זאת. כעת, רוצים לאפשר מחירים חריגים להוט על שימוש בתשתיות בזק, מעין תמחור שהוא יצור כלאיים שאיש אינו מבין כיצד ייראה וכיצד יעבוד. האם לא נכון במקרה כזה להפסיק ולחפש קביים להוט ולאפשר לה לעמוד על שתי רגליה כחברת תשתיות עצמאיות עד הסוף, ושתמלא אחת ולתמיד את מחויבויותיה לעניין פריסת התשתיות?

לגבי אנלימיטד, ניכר כי הפור נפל ולא מסיבות מקצועיות דווקא. אנלימיטד פועלת על גבי תשתיות חברת החשמל והיא למעשה נמצאת פיסית במצב של חדלות פירעון. אלמלא חברת החשמל מאפשרת לה לדחות תשלום חובות שמגיעים לה, החברה הייתה קורסת כי לא היה לא מספיק מזומנים לשלם לא לחברת חשמל ולא ליתר הספקים.

עכשיו החברה מנסה להכניס משקיע ולכן האישור בוועדת הכלכלה חשוב לה מאד, שכן כך היא תוכל להראות שהיא נהנית מהקלה מסוימת כלפי המשקיעים והפריסה שלה תהיה יותר קלה ומהירה. מכיוון שאיש לא מאמין באמת שהמיזם יעלה על דרך המלך, המשמעות היא שלחברי הכנסת לא ממש אכפת שנותנים הקלה למיזם שהוא ממילא מונשם מלאכותית וספק אם יחזור לחיים.