"תוצאות משאל העם באיטליה - עוד חור בספינה האירופית"

העם האיטלקי אמר "לא" לרפורמות הפוליטיות-כלכליות, וראש הממשלה מתאו רנצי התפטר ■ התגובות בשווקים הפיננסים מתונות, והאירו יורד בכ-1% מול המטבעות המובילים ■ אנליסטים: השווקים כבר תמחרו את התוצאות, אך התנודתיות צפויה להימשך בטווח הקרוב

אנגלה מרקל / צלם: רויטרס
אנגלה מרקל / צלם: רויטרס

דרמה במשאל העם באיטליה: יותר מ-60% מהמצביעים האיטלקים אמרו "לא" לרפורמות הפוליטיות שיזם ראש הממשלה מתאו רנצי, שבתגובה הודיע באופן מיידי על התפטרותו. למרות התחזיות הקודרות שצפו נפילות חדות בשווקים בדומה לטלטלה שהייתה לאחר הברקזיט, השווקים מגיבים לפי שעה במתינות, אך בשוק מעריכים חוסר הוודאות הפוליטי-כלכלי יגרור תנודתיות ועצבנות בשווקים בטווח הבינוני.

בורוסות אסיה יורדות עד כ-1% והחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט מגיבים באדישות עם ירידות קלות. תגובה חדה יותר נרשמת בשוק המט"ח כאשר האירו יורד בכ-1% מול הדולר לשפל של 21 חודשים ונסחר סביב 1.05 דולרים לאירו; מול השקל האירו יורד בכ-0.8% לשפל כל הזמנים. תשואות האג"ח הממשלתיות של איטליה מטפסות מעל 2%.

"בהחלט ניתן להניח שתוצאות משאל העם באיטליה והתפטרותו של רנצי יביאו חוסר שקט לשווקים בימים הקרובים שכן רמת אי הוודאות לגבי איטליה בפרט ואירופה בכלל עלתה", מציין אורי גרינפלד כלכלן ואסטרטג ראשי בפסגות. "חוסר שקט זה עשוי לבוא לידי ביטוי בהיחלשות האירו, עלייה במרווחי התשואות בין אג"ח של מדינות הפריפריה האירופאיות (איטליה, ספרד, פורטוגל וכו') וירידות בשוקי המניות בדגש על סקטור הבנקאות", מציין גרינפלד ומעריך כי ההשלכות של משאל העם יהיו קצרות טווח ושהסבירות שמקבלי ההחלטות יצילחו להימנע ממשבר בגוש האירו היא גבוהה.

עידן אזולאי מנכ"ל קרנות נאמנות אפסילון מציין כי "תוצאות המשאל באיטליה הן המשך ישיר למגמה הבדלנית, פופוליסטית אשר שוטפת את העולם כיום. סביר להניח שהמגמה הזו תאפיין גם את מערכות הבחירות שצריכות להיערך באירופה במהלך 2017. המגמה הזו תקשה מאוד על הניסיונות להאיץ את הצמיחה באירופה באמצעות מדיניות ממשלתית".

"הכישלון של משאל העם באיטליה הוא עוד חור לדופן הספינה האירופאית", סבור אלכס זבז'ניסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש. להערכתו, השווקים מתייחסים בעיקר לתרחיש האופטימי יחסית שלא יתקיימו בחירות מוקדמות באיטליה. "כל עוד האי בהירות הפוליטית נמשכת בשבוע - שבועיים הקרובים, אנו עלולים לראות תגובות שליליות בשווקים בעולם".

ליאור פאוסט, מנהל דסק מסחר מט"ח בלאומי שוקי הון מסביר כי  בעקבות תוצאות משאל העם באיטליה הגל היורוסקפטי מתחזק וחוסר היציבות הפוליטי באירופה גדל. "התפטרותו של ראש הממשלה סוללת את הדרך לבחירות נוספות באיטליה בהם עלולה לזכות מפלגת חמשת הכוכבים שכבר הודיעה שהיא תעלה את החברות באיחוד האירופי למשאל עם", מציין פאוסט.

רבים אחרים בשוק מסבירים כי השווקים כבר תמחרו את תוצאות משאל העם ולכן התגובה המתונה בשווקים. נעם אסלאם, אנליסט ראשי בחברת  ThinkMarket טוען כי "לא מדובר בהפתעה. השווקים ציפו לתוצאה הזו וסביר להניח שהאירו ימשיך להיחלש בטווח הקרוב.