משרד השיכון: נמנע חריגות מכללי התוכנית במחיר למשתכן

ההגדרות החדשות מגיעות לאחר שבמספר פרויקטים של מחיר למשתכן בהם זכו יזמים, נעשה תכנון לא מיטבי (דירות עם כיוון אוויר אחד), בניין ללא מעלית, או לדירות בעלות מספר חדרים קטן בשטח גדול

אתר מחיר למשתכן / צילום מסך
אתר מחיר למשתכן / צילום מסך

מכרזים חדשים במסגרת תוכנית מחיר למשתכן, כמו גם מכרזים קיימים שטרם נסגרו, יעודכנו במספר פרטים חדשים כדי למנוע מהקבלנים והיזמים לחרוג מכללי התוכנית, כך נמסר היום (ג') ממשרד הבינוי והשיכון.

נדגיש כי מדובר בשינויים במפרט הצמוד למכרז מחיר למשתכן ובהגדרות חדשות שלא היו קיימות עד כה בנוגע לשטחי הדירות ומספר החדרים. ההגדרות החדשות מגיעות לאחר שבמספר פרויקטים של מחיר למשתכן בהם זכו יזמים, נעשו שינויים בתכנון בצורה שהובילה לתכנון לא מיטבי (דירות עם כיוון אוויר אחד), בניין ללא מעלית, או לדירות בעלות מספר חדרים קטן בשטח גדול, מה שהפך אותן למוצר יקר יותר, ולא מבוקש על ידי הזכאים.

בעוד מדובר במהלכים שהמכרז אפשר בפועל, במשרד הבינוי והשיכון כמו גם במטה הדיור באוצר הודיעו כי "לא לזה התכוון המשורר" והחליטו לחדד את ההנחיות במכרזים.

נזכיר כי כבר בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" כי שר האוצר ויו"ר מטה הדיור אביגדור יצחקי נפגשו עם עשרות קבלנים ויזמים שלוקחים חלק בתוכנית מחיר למשתכן ובמסגרת הפגישה הבהירו באוצר לקבלנים כי לא יאפשרו את המשך התופעה.

במסגרת השינויים שיוכנסו למכרזים ולמפרט מעתה והלאה ניתן למצוא הגדרה מדוייקת יותר לשטח דירה ולחלוקתה לחדרים. כך, שטח מינימאלי לדירה בפרויקט יעמוד על 75 מ"ר; שטח דירת 3 חדרים יעמוד על עד 90 מ"ר ; שטח דירת 4 חדרים יהיה עד 110 מ"ר; שטח דירת 5 חדרים לא יעלה על 125 מ"ר. עוד נקבע כי בבניינים בני 4 קומות, כולל קומות מרתף וחניון אם קיימות, תהיה חובה להתקנת מעלית.

 

תוספות אחרות שיכללו מעתה והלאה במפרט יכללו גם: גודל רצפות בחדרי הדירה 60×60 (לא כולל שירותים ואמבטיה) ; מפרט ייחודי לפרויקטים לציבור הדתי והחרדי שיכלול מעלית עם פיקוד שבת, שעון שבת לתאורת שטחים משותפים, מרפסת סוכה, כיור כפול במטבח או שני כיורים נפרדים, שעון שבת דירתי ועוד; הגדלת מגוון הבחירה של צבעים; שדרוג איכות הדלתות.

"כשם שהסדרנו את מערכת היחסים בין הקבלן לרוכשים במסגרת תיקוני חוק המכר, כך אנו פועלים בתכנית מחיר למשתכן. אנחנו מגבשים סעיפי מכר ברורים ושקופים, המגנים על הזוגות הצעירים מפני שינויים והפתעות, ובכך אנחנו סוגרים פרצות שהתגלו בתכנית לאורך הדרך", כך אמר היום שר הבינוי והשיכון יואב גלנט.

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון אשל ארמוני הוסיף: "אנו לומדים ומפיקים לקחים היכן שצריך כדי להיטיב עם הציבור".